بیگ بنگ: “ویلیام آندرس” که یکی از سه فضانورد ماموریت “آپولو 8” بوده است، اخیرا در یک مصاحبه، برنامه‌های ناسا برای فرستادن انسان به مریخ را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که همواره طرفدار ماموریت‌های بدون سرنشین است، چرا که آنها ارزان‌تر هستند.

apolloبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا”بیل آندرس”، خلبان ماژول قمری “آپولو 8” در سال 1968، فکر نمی‌کند که فرستادن انسان به سطح مریخ، ایده خوبی باشد. این خلبان ماموریت “آپولو 8” منتقد طرح ناسا برای ارسال فضانورد به مریخ است. وی که اکنون 85 ساله است در مصاحبه‌ای با رادیو بی‌بی‌سی گفت که همیشه حامی بزرگ ماموریت‌های بدون سرنشین بوده و هست، زیرا آنها ارزان‌تر هستند.

با این حال، او با اشاره به عدم حمایت عمومی از وسیله بسیار گران قیمتی که قرار است این کار را بکند، فکر می‌کند که ایده ارسال افراد به سیاره سرخ، تقریبا “مسخره” است. وی گفت: ضرورت این کار چیست؟ چه چیزی ما را به رسیدن به مریخ سوق می‌دهد؟ من فکر نمی‌کنم که مردم و افکار عمومی علاقه‌مند به این کار باشند.

ناسا در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی برای بازگرداندن انسان به سطح ماه پس از گذشت 46 سال از ماموریت “آپولو 17” است که آخرین ماموریت سرنشین‌دار به ماه بوده است و سازمان فضایی ایالات متحده آمریکا امیدوار است در نهایت فضانوردان را برای اولین بار به سطح سیاره سرخ بفرستد. آندرس منتقد ناسا است و می‌گوید که این برنامه به یک “برنامه شغلی” تبدیل شده است. او اشاره کرد که ناسا امروز به ماه نرود بهتر است، چون ما آن را سالیان پیش عملی کرده‌ایم.

وی افزود که تمرکز بر روی مدار نزدیک زمین یک اشتباه بود و برنامه شاتل فضایی که در سال 2011 به پایان رسید، انتظارات را برآورده نکرد. آندرس ادامه داد: من فکر می‌کنم شاتل فضایی یک اشتباه محرز بود و به جز یک پرتاب هیجان انگیز، هیچ چیز دیگری نداشت. تنها دلیل وجود ایستگاه فضایی این است که آنجا یک شاتل وجود دارد و برعکس. ناسا پس از آخرین فرود بر ماه، برنامه‌های سرنشین‌دار را بد اداره کرده است.

mainهمکار آندرس، “فرانک بورمن” که فرمانده آپولو 8 بوده است، دید بازتری نسبت به اکتشافات فضایی سرنشین‌دار دارد، اما به شرط آن که حمایت میلیاردرهایی نظیر ایلان ماسک و جف بزوس را داشته باشد. اما اظهار کرد که درباره مریخ، مثل ساختن کلونی‌های انسانی بر روی سطح سیاره سرخ، زیادی رویاپردازی می‌شود و درواقع مزخرف است.

این مصاحبه چند روز پس از پنجاهمین سالگرد ماموریت “آپولو 8” انجام شد که نخستین پرواز فضایی سرنشین‌دار بود که مدار زمین را به مقصد مدار ماه ترک کرد. آندرس و بورمن، همراه با جیم لاول، صبح روز 21 دسامبر 1968 از مرکز فضایی کندی سوار بر موشک “ساترن V” پرواز کردند و 10 بار مدار ماه دور زدند و 20 ساعت را در مدار گذراندند. آنها در تاریخ 27 دسامبر 1968 با موفقیت به زمین بازگشتند. در این ماموریت بود که این سه فضانورد، یکی از منحصر به فردترین عکس‌های عصر فضا موسوم به “طلوع زمین”(Earthrise) را گرفتند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: techtimes.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. سلام .من فکر میکنم اونجا ترکیبات آمینو اسید,و سایر عناصر مرتبط با حیات وجود دارد .رسیدن به مریخ و تغییرات بنیادی در ساختار و اب و هوا این سیاره میتونه با استفاده از,گازهای گلخانه ای و گرم کردن این سیاره به صورت مصنوعی و تدریجی با استفاده از کوره های تولید گاز گلخانه ای میتونه باعث بشه اون سیاره زیست,پذیر شه.و پس از مدتی ما شاهد زندگی انسانها در مریخ باشیم

  2. سلام

    من هم با نظرات اين دو نفر هم عقيده هستم .

    شنيدم در مريخ آمينو اسيد كه بسيار براي جانداران حياتي است وجود ندارد ، پس هزينه كردن زياد منطقي نيست .

    1. دوست عزیز اول اینکه از روی شنیده ها نمیشه قضاوت کرد و دوم اینکه فرضاْ اگر آمینو اسید هم وجود نداشته باشد بدون تلاش ما چطور از نتیجه کار مطلع بشیم؟ اونوقت اگر تلاشی انجام شد و موفقیت آمیز بود چی؟