بیگ بنگ: اخترشناسان رادیویی تقریباً به مدت 10 سال امواج رادیویی رازآلود چند میلی ثانیه ای را شناسایی کرده اند. این جریان ها ” امواج رادیویی سریع و پرانرژی ” یا FRP نام دارند، مکان انتشار یکی از این سیگنال های مرموز بتازگی شناسایی شده است.

این بشقاب های توزیع شده در سطح جهانی شبکه VLBI اروپا با یکدیگر و تلسکوپ 305 متری ویلیام گوردون در رصدخانه آرسيبو پورتوریکو، ارتباط دارند.

به گزارش بیگ بنگ، از آنجا که تاکنون فقط 18 مورد از این رویداد ها شناسایی شده است، یک انفجار رادیویی سریع خاص به دلیل تکرار پراکنده ی سیگنال توجهات را به سمت خود جلب کرده است. اخترشناسان که اولین بار در نوامبر سال 2012 به این مسئله پی بردند، نمی دانستند که FRP 121102 از کهکشان راه شیری نشأت می گیرد یا از جاهای دیگر کیهان.

اکنون یکی از جستجوهای جامع در رصدخانه های مختلف جهان نشان می دهد که منشأ سیگنال ها یک کهکشان کوتوله کم نور میباشد که در فاصله تقریبی 2.5 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد. اما اخترشناسان هنوز در خصوص عامل ایجاد این انفجارها مطمئن نیستند. “شامی چاترجی” استاد دانشگاه کورنل طی صحبت هایی که در نشست مطبوعاتی ” انجمن اخترشناسی آمریکا ” ایراد کرد، گفت: این درخشش های رادیویی باید مقدار بسیار زیادی انرژی داشته باشند تا از چنین فاصله دوری بتوان آنها را دید.

تصویر ترکیبی جمینی(Gemini) از میدان پیرامون FRB 121102. از کهکشان میزبان کوتوله عکس برداری شده و فرآیند طیف سنجی به کمک طیف نگار جمینی با تلسکوپ جمینی شمالی در منطقه موناکی در هاوایی انجام گرفت. داده ها در 24 و 25 اکتبر و دوم نوامبر سال 2016 بدست آمدند.

قسمتی از آسمان که سرمنشأ سیگنال میباشد، در صورت فلکی ارابه ران قرار دارد و به گفته چاترجی، صدها منابع مختلف در آن قسمت از آسمان وجود دارد. تعداد بسیار زیادی ستاره، کهکشان و اجرام دیگر که فرآیند جستجو را با دشواری همراه می سازند. تلسکوپ رادیویی آرسيبو، رصدخانه ای که این رویداد را مورد شناسایی قرار داد، قدرت تفکیکی بالغ بر سه دقیقه‌ قوس یا تقریبا یک دهم قطر ماه دارد. پس این مقدار برای شناسایی منبع به اندازه کافی دقیق نیست. اخترشناسان از آرایه بسیار بزرگ در نیو مکزیکو و شبکه تداخل سنج خط مبدأ بسیار بزرگ اروپا برای مشاهده بهتر سرمنشأ استفاده کردند.

اما “کیسی لا” محققی از دانشگاه کالیفرنیا برکلی داده های زیادی را برای بررسی ارائه داد. وی گفت: این کار به یافتن سوزن در انبار کاه ترابايتی شباهت دارد و نیازمند کارهای الگوریتمی متعددی برای انجام محاسبات می باشد. سرانجام در بیست و سوم آگوست 2016 در اثر نُه انفجار فوق العاده نورانی و درخشان، مشاهده آن کاملا واضح گردید.

“کیسی لا” بیان کرد: ما برای اینکه بتوانیم کم نورترين انفجارها را مشاهده کنیم، بسیار تلاش کرده بودیم. اما حالا شاهد 9 مورد از درخشان ترین انفجارهایی هستیم که تاکنون به ثبت رسیده است. این سیگنال رادیویی سریع عملکرد سخاوتمندانه ای داشت. جیسون هسلز از دانشگاه آسترون آمستردام گفت: تیم تحقیقاتی نه تنها قادر به شناسایی آن در کهکشان کوتوله ی دوردست بود، بلکه توانست آن دسته از انفجار هایی را که از مرکز کهکشان هم نشأت نمی گرفتند، تشخیص دهد. امواج رادیویی از قدری دورتر از مرکز کهکشان می آیند. مشاهدات آتی با تلسکوپ فضایی هابل می تواند به حقایق بیشتری درباره این امواج دست یابد.

frbimageچه عاملی باعث انفجار مُکرر این منبع می شود؟

سارا بورک اسپولار از دانشگاه ویرجینیای غربی خاطر نشان کرد: ما همچنان از دلایل یا ساز و کارهای فیزیکی منجر شونده به چنین پالس های سریع و پر نور بی خبریم. احتمال دارد این سیگنال رادیویی سریع ،جریان خروجی ناشی از یک هسته کهکشانی فعال(AGN) باشد یا پدیده ای آشنا مثل باقی مانده یک ابرنواختر دوردست یا یک ستاره نوترونی باشد.

بورک اسپولار افزود که از شکل گیری برابر تمامی این نوع سیگنال ها اطمینان ندارند. تاکنون FRB 121102 تنها مورد تکرار کننده است. تیم تحقیقاتی از یافتن نمونه‌های بیشتر اظهار امیدواری کرد. چاترجی بیان کرد: شاید FRB 121102 یک ستاره نوترونی تازه متولد شده با میدان مغناطیسی عظیمی درون باقی مانده یک ابرنواختر یا يک سحابی ِ تپ اختری باشد و یا شاید ترکیبی از تمامی این ایده ها باشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Nature و Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

منبع: universetoday.com