بیگ بنگ: ترایدنت، نام ماموریت جدید ناسا است که می‌خواهد تریتون را مورد هدف قرار دهد. “تریتون” قمر یخی، بسیار فعال و منحصربفرد سیاره نپتون است. فضاپیمای ویجر 2 نشان داد که تریتون دارای پتانسیل سطحی بالایی است و می‌تواند آبفشان‌هایی فعال و اتمسفر داشته باشد.

image e Triton
عکس ویجر 2 از تریتون که منطقۀ قطب جنوب این قمر را نشان می‌دهد. رگه‌های تیره ناشی از فعالیت آبفشانی روی سطح یخی میباشد.

به گزارش بیگ بنگ، تریتون از یونوسفری برخوردار است که می‌تواند برف ایجاد کند و زمینه را برای اقیانوس زیر سطحی فراهم آورد. محققان بر این باورند که تریتون گزینۀ بسیار مناسبی برای بررسی این موضوع است که سیاره‌ها و اجرام سکونت‌پذیر در منظومه شمسی و سایر جاهای جهان چگونه شکل گرفته و توسعه می‌یابند. ماموریت ترایدنت تنها با یک بار گذر از کنار تریتون می‌تواند نقشه خوبی از این قمر تهیه کند؛ اطلاعات خوبی دربارۀ فرایندهای فعال بدست آورد و تعیین کند که آیا اقیانوس زیرسطحی پیش‌بینی شده وجود دارد یا خیر.

دکتر “لوئیس پروکتر”، مدیر مرکز تحقیقات فضایی اخترشناسی و سرپرست ارشد ماموریت ترایدنت بیان کرد: «تریتون یکی از هیجان‌انگیزترین و شگفت‌انگیزترین اجرام در منظومه شمسی است. من همیشه عاشق تصاویر ویجر 2 بودم که از این قمر عجیب و غریب به زمین مخابره می‌کرد.»

پی بردن به آن دسته از عواملی که باعث می‌شوند اجرام منظومه شمسی بتوانند مواد لازم برای تبدیل به مناطق سکونت‌پذیر را کسب نمایند، یکی از اهداف اصلیِ ترایدنت به شمار می‌آید. این فضاپیما با خود یک دستگاه حمل می‌کند تا میدان مغناطیسی تریتون را مورد کاوش قرار دهد تا مشخص شود آیا این قمر در زیر سطحِ خود اقیانوس دارد یا خیر، دستگاه‌های دیگر نیز برای بررسی یونوسفر، اتمسفر غنی از مواد آلی و ویژگی‌های عجیب سطح مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی دیگر از اهدافی که در این ماموریت دنبال می‌شود این است که زمین‌ها و اراضی گسترده و دیده نشده بررسی شوند. تریتون بزرگ‌ترین سطح سنگی و سخت را در منظومه شمسی دارد که تاکنون هیچ فضاپیمایی موفق به بررسی آن نشده است.

اما بخش اعظم اطلاعات خود را دربارۀ این قمر عجیب، مدیون داده‌های فضاپیمای ویجر 2 هستیم که در سال 1989 از کنار این قمر عبور کرد و فقط 40 درصد از سطح تریتون را مشاهده کردیم. قرار است ماموریت ترایدنت این مسئولیت مهم را بر دوش گرفته و بخش‌های دیگر را هم تحت پوشش قرار دهد. ترایدنت از دوربین عکاسی فول فریمش برای تهیه عکس از بخش‌های جالب توجه تریتون استفاده خواهد کرد. به این ترتیب، دانشمندان خواهند توانست تغییرات ایجاد شده از زمان آخرین بازدید را مشاهده کرده و اطلاعات زیادی دربارۀ میزان فعالیت این قمر کسب کنند.

image e Trident
ماموریت ترایدنت قصد دارد بداند که تریتون در زیر پوسته یخی‌اش اقیانوس مایع دارد یا خیر. و به سوالات مطرح شده در این تصویر پاسخ دهد.

هدف بعدی ترایدنت این است که ببیند سطح این قمر با چه ساز و کارهای پنهانی در صدد نوسازیِ خود بر می‌آید. بخش سطحِ این قمر خیلی جوان است و هیچ گودال قابل مشاهده‌ای در آن وجود ندارد. همچنین این پرسش مطرح است که چرا این قمر با سایر اقمار یخی فرق دارد. اگر پاسخی برای این قبیل از پرسش‌ها به دست آوریم، می‌توانیم اطلاعات خوبی درباره چگونگی شکل‌گیری اراضی مختلف در سایر اجرام یخی به دست بیاوریم.

دانشمند پروژه ترایدنت، دکتر «کارل میشل»، محقق در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا گفت: «تریتون جرم عجیبی است، اما قرار است کارهای علمی خوبی برای افشای اسرار آن انجام دهیم. می‌دانیم که سطح ویژگی‌هایی دارد که قبلاً مشاهده نشده است. همۀ این عوامل انگیزه ما را دوچندان کرده تا ماموریتی به مقصد این قمر ترتیب دهیم. همان طور که در پیشنهادیه خود به ناسا گفتیم، تریتون می‌تواند اطلاعات کلیدیِ بسیاری در اختیارمان قرار دهد؛ زیرا آبفشان‌های فعال، یونوسفری پرانرژی و سطحی جوان و منحصربفرد این جرم را به مکان جالبی برای پژوهش تبدیل کرده است.»

بر اساس برنامۀ پیشنهادی، قرار است ماموریت ترایدنت در ماه اکتبر سال 2025 انجام شود؛ یعنی زمانی که زمین به طور دقیق با مشتری همتراز می‌شود. فضاپیما از نیروی کشش گرانشی مشتری استفاده خواهد کرد تا خود را به تریتون برساند. طراحان و مجریان این ماموریت کارشان را بخوبی بلدند. پس از 13 سال پرواز در منظومه شمسی، این فضاپیما سرانجام خود را به مقصد مورد نظر خواهد رساند. بی‌صبرانه منتظر پرتاب این فضاپیما به فضا هستیم.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.