بیگ بنگ: خورشید ما در خط استوایش سریع‌تر از قطب‌هایش می چرخد. این پدیده با نام «چرخش تفاضلی» شناخته می شود و در حرکت لکه‌های خورشیدی به چشم می خورد. اکنون تیمی از اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر ناسا برای اندازه‌گیری الگوهای چرخشی گروهی از ستاره‌های خورشید مانند استفاده کرده‌اند. آنها 13 ستاره را شناسایی کردند که چرخشی مشابه با آنچه در خورشید دیده می شوند، دارند؛ به طوری که خطوط استوای ستاره‌های خورشید مانند ۲.۵ برابر سریع‌تر از قطب‌هایشان می چرخند.

image e Sun Like Star Rotation
ستاره‌های خورشید مانند به صورت تفاضلی می چرخند؛ یعنی سرعت چرخش خطوط استوا بیشتر از ارتفاعات بالاست. پیکان‌های آبی در شکل نشان دهندۀ سرعت چرخش هستند. انتظار می رود چرخش تفاضلی یکی از مولفه‌های اساسی برای تولید فعالیت مغناطیسی و لکه‌های ستاره‌ای باشد.

به گزارش بیگ بنگ، مشاهده لکه‌های خورشیدی در سطح خورشیدِ ما نشان می دهد که خط استوا 30 درصد سریع تر از قطب ها می چرخد. تجزیه و تحلیل نوسان‌های آکوستیک خورشید نشان می دهد که این چرخش تفاضلی تا بخش مرکزی هم گسترش می یابد. این مشاهده باعث دستیابی به اطلاعات و بینش عمیقی در خصوص ساختار خورشید شده است و می تواند چگونگی پایداری میدان مغناطیسی خورشید را هم توضیح بدهد. با این حال، هنوز اطلاعات بسیار کمی درباره خصوصیات چرخشی سایر ستاره های خورشید مانند در دست می باشد و روش های بررسی پدیده مورد نظر هم محدود است.

دکتر «اوتمان بن عمر» از دانشگاه نیویورک و همکارانش از فضاپیمای کپلر برای نظارت بر نوسان‌های ستاره‌ای 40 ستاره خورشید مانند استفاده کردند. بر اساس یافته‌های آنان، 13 ستاره خورشید مانند چرخشی مشابه با شیوه چرخش خورشید دارند؛ به طوری که مناطق استوایی آنها سریع تر از عرض‌های جغرافیایی مرکزی و بالاتر می چرخند. اما یک تفاوت کلیدی وجود دارد. خط استوای خورشید 10 درصد سریع تر از عرض‌های جغرافیایی میانی آن می چرخد، در حالیکه خطوط استوای ستاره‌های خورشید مانند تا دو برابر سریع‌تر از عرض‌های جغرافیایی میانی چرخش می کند.

دکتر «اوتمان بن عمر» اظهار داشت: «این یافته خیلی دور از انتظار است و شبیه‌سازی عددی فعلی را به چالش می کشد؛ بر این اساس، ستاره‌هایی از این قبیل نباید توانایی پایداری در چرخش‌های تفاضلی با این بزرگی داشته باشند.» دکتر «کاتپالی سرینواسن» محقق و نویسنده ارشد از مرکز علوم فضایی در دانشگاه نیویورک بیان کرد: «درک چرخش تفاضلی نه تنها برای رسیدن به درکی کامل از چگونگی کارکرد ستاره‌ها اهمیت دارد، بلکه می تواند به اخترشناسان کمک کند تا بینش عمیق‌تری نسبت به میدان‌های مغناطیسی ستاره‌ها هم کسب نمایند.»

دکتر «لورنت گیزون» محقق در موسسه اخترشناسی مکس پلانک و دانشگاه نیویورک گفت: «اندازه‌گیری‌های ما همگی شواهدی از وجود ستاره‌هایی با چرخش خورشید مانند دارند. شگفت‌انگیزترین جنبه تحقیق حاضر آن است که چرخش تفاضلی وابسته به عرض جغرافیایی می تواند در برخی ستاره‌ها سریع‌تر از خورشید باشد. ما چنین مقادیر بزرگی را انتظار نداشتیم و مدل‌های عددی ما آن را پیش بینی نکرده بودند.» یافته‌های این تحقیق در روز بیست و یکم سپتامبر در مجله معتبر «Science» منتشر شد.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه