بیگ بنگ: ستاره‌شناسان یک تصویر خیره‌ کننده مادون قرمز از اعماق کیهان را منتشر کرده‌اند که در آن کهکشان‌هایی چندین میلیارد ساله مشاهده می‌شوند. این تصویر در نتیجه بیش از 1000 ساعت نوردهی تلسکوپ 3.8 متری مادون قرمز بریتانیا(UKIRT) در نزدیکی قله موناکی در هاوایی ایجاد شده است.

در تصویر که به اندازه ی 4 برابر اندازه ی ماه کامل در آسمان است، بیش از 250 هزار کهکشان باستانی وجود دارد.
در تصویر که به اندازه ی 4 برابر اندازه ی ماه کامل در آسمان است، بیش از 250 هزار کهکشان باستانی وجود دارد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، تصاویر تازه منتشر شده بر منطقه‌ای معادل چهار برابر ماه کامل در آسمان شب متمرکز هستند. قابلیت‌های چشمگیر مادون‌ قرمز تلسکوپ UKIRT برای مقابله با پدیده‌ای موسوم به انتقال به سرخ (redshift) است. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که نور ستارگان دوردست در زمان سفر در فواصل طولانی کیهانی از منابع خود تا تلسکوپ های زمینی کشیده می‌شوند. تلسکوپ‌های مادون قرمز بهترین انتخاب برای ثبت این نور باستانی هستند.

تصاویر جدید حاوی حدود 250 هزار کهکشان باستانی هستند که کمی پس از تولد جهان توسط بیگ بنگ به وجود آمده‌اند. مانند تمام تصاویر نجومی، هیچ گاه نمی‌توان موضوعات عکس‌ها را بطور بلادرنگ مشاهده کرد. نور با سرعت نزدیک به 300 هزار کیلومتر در ثانیه از میان خلاء حرکت می‌کند و با وجود سرعت بسیار بالا، باز هم میلیاردها سال طول می‌کشد تا فضای وسیع بین کهکشان‌ها را طی کند.

زوم در تصاویر عمقی کیهان، کهکشانی هایی که نورشان 9 میلیارد سال قبل منابع کهکشانی خود را ترک کرده‌اند تا به ما برسند.
زوم در تصاویر عمقی کیهان، کهکشانی هایی که نورشان 9 میلیارد سال قبل منابع کهکشانی خود را ترک کرده‌اند تا به ما برسند.

بطور متوسط، نور منتشر شده از کهکشان‌هایی که در این تصاویر ثبت شده‌اند، 9 میلیارد سال قبل منابع کهکشانی خود را ترک کرده‌اند. بررسی این میزان از کهکشان‌های باستانی به ستاره‌شناسان اجازه می‌دهد اطلاعات بیشتری در مورد تکامل این ساختارهای کیهانی وسیع بدست آورند. برای مثال می‌توان دریافت که چرا بیشتر کهکشان‌های عظیم از شکل بیضوی برخوردارند و کهکشان‌های متوسطی مانند راه شیری اغلب دارای شکلی صفحه مانند با بازوهای مارپیچی هستند. همچنین می‌توان از این اطلاعات در درک بهتر ماده تاریک کمک گرفت.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: gizmag.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. خارق العادست
    زوم عاليه !!
    حيف كه همش هولوكرامه
    جاره اى نيست جون ما جزيى از اين بازى ايم !!!

  2. با سلام و تشکر فراوان بابت سایت بسیار عالیتان. من طرفدار پروپاقرص مطالب مربوط به سیارات و کهکشانها هستم. ولی یه سوال برام پیش اومده و اون اینه که وقتی فاصله یه ستاره یا کهکشان رو اندازه گیری میکنند( به سال نوری) ، چطور میفهمند که نور حاصل از اون ستاره برای مثال ۹ میلیارد سال قبل منبع خودش را ترک کرده‌.؟؟ امیدوارم متوجه سوال شده باشید
    باسپاس فراوان