بیگ بنگ: دانشمندان با هیجان برای اولین بار توانستند نگاهی اجمالی به فضای میان زحل و حلقه هایش داشته باشند. تصاويري كه در اين عمليات ثبت مي‌شوند در بهترين حالت بايد بتوانند جزئياتي به كوچكي 150 متر را نمايش دهند. تيم تصويربرداري كاسيني ارسال تصاوير ويرايش نشده اين كاوشگر را روي وب‌سايت كاسيني آغاز كرده‌اند.

به گزارش بیگ بنگ، چهارشنبه فضاپیمای کاسینی ناسا اولین شیرجه (از 22 شیرجه از پیش برنامه ریزی شده) از میان حلقه های زحل را انجام داد. هیچ شی ساختۀ دست بشری برای عبور از حلقه های چرخان متشکل از ذرات یخ و غبار تاکنون خطر نکرده بود.

کاسینی با سرعت حدود 124 هزار کیلومتر بر ساعت از منظقه ای قطور حاوی ذرات بالقوه خطرناک عبور می کند و به همین دلیل از آنتن بشقابی خود به عنوان سپر و محافظی در مقابل این ذرات استفاده می کند و در نتیجه هرگونه ارتباطی با زمین در طی شیرجه غیر ممکن می گردد.

تمام روز دانشمندان با نگرانی منتظر دریافت علامت تائیدی بودند موید اینکه کاوشگر فضائی کوچکشان شجاعانه ماموریت خود را انجام داده است. درست قبل از نیمه شب به وقت اقیانوس آرام “شبکه فضایی ژرف” (یک گروه از تلسکوپ ها که با اجرام دور در فضا ارتباط برقرار می کنند.) سیگنال کاسینی را دریافت کردند و کارکنان کنترل زمینی در مرکز JPL در کالیفرنیا همگی هورا کشیدند. کاسینی اقدام به ارسال اطلاعات از میلیاردها کیلومتر دورتر و از فاصلۀ خالی میان زحل و حلقه هایش کرده بود و سپس به سلامت از سمت دیگر پدیدار شد. در زیر آلبوم عکس های ثبت شده کاسینی را مشاهده کنید:

[cycloneslider id=”6555525251″]

در سپتامبر 2017 فضاپیمای کاسینی آخرین شیرجه اش را مستقیما به درون خود زحل انجام خواهد داد و برای همیشه از دست خواهد رفت در حالی که در این آخرین ماموریت خود عکس هایی بی نظیر و کشفیات علمی مهیجی را وعده خواهد داد.

ترجمه: دکتر مصطفی رحمانی/ سایت علمی بیگ بنگ