بیگ بنگ: اخترشناسان یکی از عناصر مهم حیات را در قرصی از گرد و غبار و گاز پیرامون ستاره های جوان خورشید مانند کشف کرده اند. منظومه سه ستاره جوان IRAS 16293-2422 با فاصلهٔ 400 سال نوری از زمین در صورت فلکی مارافسای قرار دارد. ستاره‌ های جوان این منظومه جرمی مشابه با خورشید دارند، اما همچنان در مراحل ابتدایی شکل گیری هستند.

تصویری از ساختار مولکولی متیل ايزوسيانات یافت شده در نزدیکی ستارگان جوان IRAS 16293-2422

به گزارش بیگ بنگ، محققان موفق به کشف یک مولکول آلی پیچیده به نام متیل ايزوسيانات در نزدیکی ستارگان شده اند. به گزارش رصدخانه شمال اروپا این برای نخستین بار است که مولکولی در اطراف ستاره های خورشید مانند یافت میشود، مولکولی که میتواند آثاری از حیات در خود جای داده باشد. قبلا اخترشناسان نوع ساده از قند را در قرص گرد و غبار پیرامون منظومه IRAS 16293-2422 پیدا کرده بودند. این قند که گليکول آلدئيد نام دارد، مرتبط با ایجاد RNA  است. همانطور که می دانید، RNA یکی از اجزای مهم حیات برشمرده می شود.

نيلز ليترينگ محقق رصدخانه ای در هلند و اودرى کوتنس محقق دانشگاه کالج لندن در گزارشی بیان کردند: این منظومه ستاره ای به دادن عناصر مهم ادامه می دهد. پس از کشف قند، حالا موفق به کشف متیل ايزوسيانات شده ایم. این خانواده از مولکول های آلی در سنتز پپتيد و آمینو اسیدها نقش دارند که در قالب پروتئین هایی بعنوان اساس زیستی حیات عمل می کنند.

ليترينگ و کوتنس یکی از دو تیم اخترشناسان را تشکیل داده اند که این مولکول جدید را کشف کرده است. اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ رادیویی آرایه بزرگ آتاکاما- آلما(ALMA) در شیلی به نشانه هایی از مولکول های متیل ايزوسيانات در نواحی داخلی گرد و غبار و گاز پیرامون هر یک از ستاره ها دست یافتند. رافائل مارتین دومنک و ویکتور ام. ريويا محققان ارشد مطالعه دوم در گزارشی اظهار داشتند: ما در خصوص نتایج بسیار هیجان زده ایم، زیرا این پیش ستاره ها به خورشیدی که در اوایل حیات خود قرار داشت، شبیه هستند؛ نوعی شرایط حکمفرماست که سیاره هایی به اندازه زمین فُرصت شکل گیری دارند. ما با یافتن مولکول های زیستی در این مطالعه شاید به قطعهٔ دیگری از پازل در فهمیدن نحوه شکل گیری حیات در سیاره زمین دست یافته باشیم.

زمین و سایر سیارات موجود در منظومه شمسی در اثر مواد باقیمانده پس از پیدایش خورشید به وجود آمدند. بنابراین، مطالعه و بررسی ستاره های جوان خورشید مانندی مثل IRAS 16293-2422 می تواند در کسب اطلاعات بیشتر درباره سالهای ابتدایی پیدایش منظومه شمسی خودمان کمک شایانی به اخترشناسان بکند. علاوه بر داده های آلما، هر دو تیم محققان از مدل سازی شیمیایی رایانه ای برای درک بهتر منشأ مولکول های متیل ايزوسيانات استفاده کردند.

مدل ها نشان می دهند که احتمالا مولکول ها در ذرات یخی و تحت شرایط آب و هوایی بسیار سرد ایجاد شدند؛ شرایطی مشابه با آنچه که در فضای میان ستاره ای وجود دارد. خب انتظار می رود این مولکول در نزدیکی بسیاری از ستاره های جوان خورشید مانند وجود داشته باشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در دو مقاله گردآوری شده اند که در مجله ماهانه انجمن اخترشناسى سلطنتی منتشر خواهد شد.