بیگ بنگ: اخترشناسان یک سیاره‌ فراخورشیدی کشف کردند که جرمی چند برابر جرم زمین دارد و به دور یک ستاره‌ نزدیک گردش می‌کند. سیاره HD 26965b یک دنیای بیگانه‌ی تازه کشف شده است که 8.47 برابر جرم زمین را دارد و در فاصلۀ 16 سال نوری از ما واقع شده است.

image e HD bبه گزارش بیگ بنگ، این سیاره هر 42.4 روز به دور ستاره‌ی کوتوله‌ و درخشانِ کلاسK به نام HD 26965 می‌چرخد. ستاره‌ی میزبان تقریبأ 6.9 میلیارد ساله است، جرم آن تقریبأ 78% جرم خورشید است و شعاع آن به بزرگیِ 87% شعاع خورشید می باشد. “بو ما”، ستاره‌شناس دانشگاه فلوریدا و یکی از نویسندگان این مقاله گفت: «HD 26965 اولین ستاره از یک سامانه‌ی سه‌تایی مجزا می‌باشد. دو ستاره‌ی دیگر کوتوله‌ی M4 و کوتوله‌ی سفید هستند.»

وی افزود: «این ستاره یک ستارۀ فلزی ضعیف و بسیار درخشان است که اندازه‌ی مطلق آن V=4.4 می‌باشد. این امر موجب می‌شود این ستاره دومین ستاره‌ی درخشان در آسمان شب باشد که درست در پشت آن یک ابرزمین به نام HD20794 قرار گرفته است. حقیقت جالب این است که سیارۀ HD 20794 خاصیت فلزی مشابهی با ستارۀ خود دارد و مطابق با این یافته است که سیارات کوچکتر در اطراف ستاره‌هایی با خواص فلزی متنوعی یافت می‌شوند.»

به گفته محققان: «با توجه به سیارات دیگر با جرم و شعاع شناخته شده می‌توان گفت که سیاره HD 26965b با حداقل جرم 8.4 جرم زمین، احتمالأ یک جو گازی دارد. هرچند، توجه داشته باشید که کپلر-10c جرم و مدار مشابهی دارد، یک ستاره‌ی مشابه با خواص فلزی پایین میزبان آن است و فاقد پوشش است، بنابراین HD 26965b یک نوع جهان مشابه است.» سیاره HD 26965b با استفاده از روش جنبان(wobble method) که سرعت شعاعی نامیده می‌شود و همچنین در بررسی سیارۀ دارما(DPS) کشف شد. این روش به دنبال لرزش‌های آشکار ستارگان در حین کشش‌های گرانشی سیاره ایجاد می شود؛ اندازۀ این لرزش‌ها جرم سیاره را مشخص می‌کند.

اخترشناسان افزودند: «ما داده‌های اولیه‌ی بررسی DPS را مطالعه کردیم و یک سیگنال سرعت شعاعی را کشف کردیم که با ابرسیاره‌ی HD 26965 که به دور ستاره‌ی کوتوله‌ی V=4.4 K می‌چرخید سازگاری داشت. داده‌های اضافیِ مربوط به سرعت شعاعی از آرشیو «کک و آرشیو هارپس بدست آمدند. همین سیگنال را “ماتیاس دیاز” از دانشگاه شیلی به طور جداگانه کشف کرده بود، اما نتوانست تأیید کند که متعلق به یک سیاره است یا یک فعالیت ستاره‌ای.» جزئیات بیشتر این مقاله در مجله  Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است.

مترجم: سحر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ