بیگ بنگ: سحابی بزرگ جبار منطقه ای پهناور با قابلیت ایجاد ستاره از مشهورترین سحابی های نجومی به شمار می رود. همانطور که در تصویر می بینید، توده های گرد و غبار تیره و گازهای درخشان، ستاره های داغ جوان را در لبه ٔیک ابر مولکولی میان ستاره ای عظیم احاطه کرده اند. این ابر مولکولی فقط 1500 سال با زمین فاصله دارد.

در این عکس که توسط تلسکوپ فضایی هابل تهیه شده، بخشی از قسمت مرکزی سحابی جبار قابل رویت میباشد. این سحابی بزرگ در صورت فلکی جبار با چشم غیر مسلح نیز در نزدیک کمربند سه ستاره ای قابل مشاهده است. سحابی جبار علاوه بر اینکه میزبان خوشه درخشانی از ستارگان موسوم به ذوزنقه میباشد، در بردارنده پرورشگاه های ستاره ای متعددی هم است. این به اصطلاح پرورشگاه ها حاوی مقدار زیادی گاز هیدروژن، ستارگان جوان و فواره های ستاره ای هستند که موادی را با سرعت قابل توجهی به بیرون می پخش می کنند. سحابی جبار که به M42 معروف است، چهل سال نوری گستردگی دارد و در بازوی مارپیچى کهکشان راه شیری واقع شده است؛ یعنی در همان بازویی که خورشید قرار دارد.