بیگ بنگ: «کاملا امکان‌پذیر است که جهان‌های موازی مختلفی وجود داشته باشد که در آنها تصمیم‌های مختلفی می‌گیرید، اما این گفته فیزیکدانان به چه معناست؟»

universexبه گزارش بیگ بنگ، این جنبه‌ای از واقعیت است که ما آن را بی‌اهمیت می‌پنداریم؛ یک جسم میتواند در جهان وجود داشته باشد، صرف نظر از اینکه به آن نگاه کنید یا خیر. اما فیزیکدانان نظری و کوانتومی برای سال‌های متمادی به دنبال بررسیِ احتمال تفسیر «جهان‌های متعدد» از واقعیت بوده‌اند که نشان میدهد هر زمان دو چیز بتواند اتفاق بیفتد، امکان تقسیم آن به واقعیت‌های موازی جدید وجود دارد. اساسا، آنها فکر می‌کنند ما انسان‌ها در یکی از شاخه‌های چندجهانی پیشرفته زندگی می‌کنیم؛ یعنی تقریبا بینهایت نسخه از ما وجود دارد که توان اتخاذ هر تصمیم دیگری را در زندگی‌مان داشته باشد.

فیزیکدان «شان کارول» از موسسه فناوری کالیفرنیا در کتاب جدیدش تحت عنوان «چیزی عمیقا پنهان» به این مسئله می‌پردازد. کارول در مصاحبه جدیدی با شبکه «NBC» موضع خود را دربارۀ این مسئله بطور شفاف اعلام کرد. به باور او، نظریه «جهان‌های متعدد» امکان‌پذیر است. وی گفت: « کاملا امکان‌پذیر است که جهان‌های مختلفی وجود داشته باشد که در آنها تصمیم‌های مختلفی می‌گیرید. ما صرفا از قوانین فیزیک تبعیت می‌کنیم.»

cebe kپس اگر می‌گوییم جهان‌های متعددی وجود دارد، تعداد آنها دقیقا چقدر است؟

کارول مدعی شد: «ما نمیدانیم که آیا تعداد این جهان‌ها بینهایت است یا خیر، ولی قطعا باید تعداد بسیار زیادی باشد. مثلا بعید است که تعدادشان فقط 5 عدد باشد. باید این دیدگاه از جهان را نیز مد نظر قرار داد که در آن، “واقعیت فیزیکی” با ناظر ارتباط پیدا می‌کند. قبل از اینکه به جسمی نگاه کنید، چه یک الکترون باشد، چه اتم و یا هر چیز دیگری، این جسم در موقعیت مکانی قطعی قرار ندارد. این محتمل است که آن را در مکانی دیگر ببینید، اما در هیچ مکان مشخصی قرار ندارد.»

کارول اولین نفری نیست که احتمال واقعیت‌های متعدد ِ جایگزین را بررسی کرده است. محققانی که راه استیون هاوکینگ و اروین شرودینگر را در پیش گرفته‌اند، بر این باورند که “جهان‌های موازی” دیگری هم وجود دارند. هاوکینگ در آخرین کار تحقیقاتی خود نشان داد که به پاس قوانین مکانیک کوانتومی، بیگ بنگ می‌توانست بینهایت جهان را در اختیارمان بگذارد، و نَه یکی. قابلیت دیدار از جهان‌های موازی، موضوع دیگری است که بارها و بارها در فیلم‌های علمی-تخیلی به تصویر کشیده شده، اما کارول ابراز امیدواری نمی‌کند. او در پایان گفت: «جهان‌های دیگر با یکدیگر وارد برهم‌کنش نمی‌شوند؛ آنها به هیچ روشی بر روی هم تاثیر نمی‌گذارند.»

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. سلام، عالی بود

    فقط اینکه فرضیه های چند جهانی مختلفی وجود داره و واضحه که همشون با هم نمیتونن درست باشن
    جهان های موازی کوانتومی با جهان های غشایی، زمین تا اسمون فرق دارن

    1. این فرضیه هنوز اثبات نشده
      بعضی ها مثل برایان گرین(که من قبولش دارم)میگن درسته امابعضی های دیگه مثل میچوکاکو باهاش موافق نیستن
      برای همین نمیشه نظر قطعی داد.