بیگ بنگ: آزمایشات با فناوری های پیشرفته می تواند به زودی ایده ای را بیازماید که تقریبا یک قرن پیش توسط آلبرت اینشتین مطرح شد؛ شاید معمایی دیرین تحت عنوان “عامل انبساط شتاب دار کیهان” حل شود.

به گزارش بیگ بنگ، این مسئله از مدت ها پیش ذهن محققان را مشغول ساخته است که چه عواملی در انبساط کیهان به ایفای نقش می پردازند. محاسبات انجام شده در مطالعه جدید می تواند از نقش انرژی تاریک (مورد مطرح شده در نظریه نسبیت عام اینشتین یا نظریه اصلاح شده گرانش) پرده بردارد. نظریه‌ اینشتین که گرانش را بعنوان اعوجاجی از فضا و زمان توصیف می کند، حاوی یک عنصر ریاضی موسوم به ثابت کیهانی بود. اینشتین این ثابت را با هدف توضیح کیهانی ساکن معرفی نمود، اما بعد از اینکه مشخص شد کیهان در حال گسترش و انبساط است از گنجاندن ضریب ریاضی اش صرف نظر کرد.

با این وجود، تحقیق انجام شده در دو دهه پیش نشان داد که این انبساط در حال شتاب گرفتن است؛ یعنی شاید ثابت کیهانی اینشتین هنوز سهمی در توضیح انرژی تاریک داشته باشد. بدون انرژی تاریک، شتاب به ناکارآمدی نظریه گرانش اینشتین در دورترین فواصل جهان ما دلالت می کند. دانشمندانی از دانشگاه ادینبورگ دریافته‌اند که این معما می تواند با تعیین سرعت گرانش در کیهان در اثر مطالعه امواج گرانشى، حل شود.

محاسبات محققان گویای آن است که اگر امواج گرانشى قابلیت حرکت با سرعت نور را داشته باشند، نظریات جایگزین گرانش بدون انرژی تاریک کنار گذاشته می شوند و ثابت کیهانی اینشتین وارد کار می شود. اگر سرعت آنها با سرعت نور فرق داشته باشد، نظریه اینشتین باید اصلاح شود. چنین آزمایشی در رصدخانه موج گرانشى تداخل سنج لیزری(LIGO) در آمریکا قابل انجام است؛ آشکارسازهای دوقلوی لایگو با فاصله 2000 مایلی از همدیگر برای نخستین بار در سال 2015 میلادی مستقیماً امواج گرانشى را شناسایی کردند.

آزمایشات با تجهیرات برنامه ریزی شده برای سال جاری می توانند این سؤال را در صدمین سالگرد ثابت کیهانی اینشتین، حل کنند. دکتر لوکاس از دانشگاه ادینبورگ( دانشکده فیزیک و اخترشناسى) گفت: «شناسایی اخیر امواج گرانشى بطور مستقیم یک دریچه مشاهداتى جدیدی به جهان ما باز کرده است. نتایجی که ما در طی مطالعات مان بدست آورده ایم، ما را در حل یکی از اساسی ترین مسائل در فیزیک یاری خواهد کرد.» این مطالعه که در نشریۀ Physics Letters B منتشر شده است توسط شورای تجهیزات فناوری علوم انگلستان، سازمان علوم ملی سوئیس و سازمان علوم و فناوری حمایت گردید.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. این قسمت رو متوجه نشدم که چرا اگر امواج گرانشى قابلیت حرکت با سرعت نور را داشته باشند، نظریات جایگزین گرانش بدون انرژی تاریک کنار گذاشته می شوند. یعنی لازمه ی نظریه های گرانش اصلاح شده، حرکت امواج گرانشی با سرعت کمتر از نوره؟! اگر بله. چرا؟!

  2. برای اینکه همگان بتوانند درک درست تری از کامنت بالایی من داشته باشند یک نمونه واقعی را مثال میزنم که اعتقاد دارم بر این اساس دانشمندان بزودی به نظریه جهان بی انتها برسند. بدن هر کدام از ما از تریلیون ها تریلیون اتم تشکیل شده حالا تصور کنید یک اتم از اتمهای بدن ما یک دنیایی با عناصر هوشمند داخل خودش باشد که این هم امکان پذیر است و از محدوده جغرافیایی اون اتم مشخص همه جهان هستی تمامیت بدن ما و اتم های تشکیل دهنده بدن ما باشد حالا در نظر بگیرید میلیاردها انسان دیگر روی کره زمین و ادامه مقیاس بندی تا کهکشانها و … پس جهان حقیقتا بی انتهاست و باید جستجو در قالب مقیاس متوقف شود که معادله باطلی هست و بی شک اینگونه خواهد شد که همین کشف هزاران برابر بزرگتر از معادله نسبیت انیشتین مهم خواهد بود چون راهگشای تدوین علم جدید و کشفیات بیشتر بعد از آن در قالب فرمولهای جدید خواهد بود و انسان سریعتر به تسلط بر نور و سفر در فضا زمان دست خواهد یافت.

    1. این نظریه با اینکه هارمونی خوبی در شناخت اجسام و ذرات دارد ، اما ایراداتی دارد _ ما هنگامی که به مقیاس کوانتومی میرویم یاد میگیریم ذرات را بیشتر انرژی ببینیم تا ماده _ حتی تئوری ریسمان نیز بیان میدارد که ماده از ریسمان های انرژی تشکیل شده که در چند بعد ارتعاش دارند.

      با احترام به شما و دانش ژرفتان _ فهم کمیت بنیادی مکان کلید حل این معماست .
      در باره ماهیت مکان گفتگو کنید.

    2. دوست گرامی، صرف نظر از اینکه مثال شما قیاسی درست با نسبتی صحیح برای توصیف بزرگی جهان هست یا نه باید توجه کنی که بزرگی جهان نسبت به ما با بی انتهایی آن متفاوت هست. هیچ کس نمیداند جهان انتها دارد یا نه و اگر دارد چگونه هست.

    3. خدا رو شکر که علم مسیرش رو به روش شما پیدا نمیکنه. نمیشه بر مبنای حدس و گمان بپذیریم جهان بی انتهاست؛ پس جستجو و آزمایش تمام امکانپذیری ها رو کنار بذاریم. روش علمی بدون هیچ پیش فرضی کار میکنه.