یوتیوب در بالا رفتن تعداد طرفداران زمین تخت مقصر است

7
1348

بیگ بنگ: تئوری‌های توطئه که در سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدئو نمایش داده می‌شوند مردم را متقاعد می‌کنند تا به گرد بودنِ زمین شک کنند. محققان بر این باورند که محرک ِ اصلی افزایش تعداد طرفداران “زمین تخت” را شناسایی کرده‌اند: سایت اشتراک ویدئوی گوگل، یعنی «یوتیوب».

Study reveals YouTube is to blame for spreading Flat Earth conspiracy theoriesبه گزارش بیگ بنگ، این شک و تردید زمانی شدت گرفت که این افراد در سال ۲۰۱۷ در بزرگترین گردهم‌آیی طرفداران زمین تخت در جهان در کنفرانس سالیانه‌ی جنبش زمین تخت در رالی، کارولینای شمالی و سپس سال گذشته در گردهم‌آیی دنور، کلورادو شرکت کردند. مصاحبه با ۳۰ شرکت‌کننده نشان داد که یک الگو در داستان‌هایی که مردم در مورد نحوۀ ورودشان به این گردهم‌آیی‌ها تعریف می‌کردند وجود دارد؛ همه‌ آنها متقاعد شده بودند که زمین یک صخرۀ گرد و بزرگ نیست که در فضا در حال گردش باشد بلکه یک دیسک تخت است.

اشلی لندرام، مدیر پروژه تحقیقاتی در دانشگاه فناوری تگزاس گفت که از میان ۳۰ نفر، همگی بجز یک نفر گفتند که دو سال پیش تصور نمی‌کردند زمین تخت باشد اما پس از تماشای ویدئوهای ترویج‌دهندۀ تئوری‌های توطئه در یوتیوب نظرشان عوض شد. تنها کسی که چنین چیزی را نگفت یک آقا همراه با دختر و دامادش بود و گفت که دختر و دامادش یک ویدئو در یوتیوب تماشا کردند و برای او تعریف کردند.

مصاحبه‌ها نشان داد که بیشتر ِ افراد ویدئوهایی را دربارۀ تئوری‌های توطئه‌ی دیگر تماشا کرده بودند که به ۱۱ سپتامبر، تیراندازی مدرسه سانی هوک و سفر فضانورد ناسا به ماه مربوط می‌شدند، و سپس یوتیوب ویدئوهای‌ دیگری را دربارۀ زمین تخت برای آنها به نمایش گذاشت. بعضی‌ها گفتند که ویدئو‌ها را فقط برای نقض این موضوع تماشا کردند، اما خیلی زود متوجه شدند که توسط آنها تسخیر شد‌ه‌اند.

لندرام گفت که یکی از محبوب‌ترین ویدئوهای زمین تخت تحت عنوان «۲۰۰ نکته که اثبات می‌کنند زمین یک توپ در حال چرخش نیست» موثر واقع شده چون استدلالات مطلوبی را برای افراد زیادی مطرح می‌کند، از کتابداران کتاب مقدس و نظریه‌پردازان تئوری‌های توطئه گرفته تا افرادِ علمی‌تر.

این مصاحبه‌‌شوندگان متوجه شدند که زمین تخت را باور کرده‌اند اما قبلأ این سئوالات را می‌پرسیدند که «منحنی کجا است؟» و «چرا افق همیشه در سطح چشم دیده می‌شود؟» لندرام که نتایجش را در نشست سالیانۀ انجمن آمریکایی پیشرفت‌های علمی در واشنگتن دی سی ارائه داد گفت که تصور نمی‌کند یوتیوب کار اشتباهی انجام داده باشد، اما این سایت اگر قصد داشت کمک داشت، می‎توانست از الگوریتمش برای نشان دادن اطلاعات دقیق‌تر استفاده کند.

لندرام افزود: «اطلاعات مفید زیادی در یوتیوب وجود دارد، اما اطلاعات اشتباه نیز به وفور مشاهده می‌شود. الگوریتم‌های آنها رفتن درون سوراخ خرگوش را راحت‌تر می‌کنند چون اطلاعاتی را برای افراد مستعدتر فراهم می‌کنند. باور به تخت بودن زمین به خودی خود مضر نیست، اما باعث بی‌اعتمادی به موسسات علمی معتبر شده است. از مردم می‌خواهیم نسبت به اطلاعاتی که دریافت می‌کنند تفکر انتقادی داشته باشند.»

istockلندرام از دانشمندان و بقیه درخواست کرد ویدئوهای خودشان را در یوتیوب بسازند تا با تکثیر ویدئوهای تئوری توطئه مبارزه کنند. «ما از یوتیوب نمی‌خواهیم تا فقط ویدئوهایی را منتشر کند که دلایل تخت بودنِ زمین را ارائه می‌دهند. ما به ویدئوهای دیگری نیز نیاز داریم که نشان دهند چرا این دلایل واقعی نیستند و می‌توانید به روش‌های زیادی این مسئله را تحقیق کنید.»

وی نتیجه گرفت که برخی از طرفداران زمین تخت تحت تأثیر جملات علمی قرار نمی‌گیرند. وقتی اخترفیزیکدان آمریکایی نیل دی‌گراس تایسون توضیح داد که چگونه بخش‌های کوچکی از سطوح منحنی‌شکل بزرگ همیشه برای موجوداتی که روی آن زندگی می‌کنند مسطح به نظر می‌رسند، پیام او اهانت‌آمیز و متکبرانه به نظر می‌رسید.

همیشه درصد کمی از مردم هر چیزی که دانشمندان عنوان می‌کنند را رد می‌کنند، اما ممکن است یک گروهِ میانه وجود داشته باشد. وی افزود: «تنها ابزاری که برای مبارزه با اطلاعات اشتباه داریم این است که سعی کنیم آن را با اطلاعات بهتری بررسی کنیم.» گوگل هیچ واکنشی در این زمینه نشان نداد.

منبع: theguardian.com

7 دیدگاه ها

1. یکی از احمقانه ترین تئوری هایی که یک انسان میتونه بهش باور داشته باشه.جالبه که اونا اعتقاد دارن زمین یه سقف کریستالی داره و ستاره ای وجود نداره،بلکه اون چیزی که ما اسمشو ستاره میزاریم حاصل سو سو زدن سقف کریستالی زمینه :).اصلا از صد ها دلیل علمی و تجربی که نظریاتشون رو رد میکنه بگذریم.خیلی راحت میشه به طور تجربی با یک اسلحه ی تک تیرانداز کروی بودن زمین و چرخشش رو اثبات کرد.انحنای زمین و جهت چرخش زمین دوتا از فاکتور هایی هستن که اسنایپر ها تو شلیکاشون مورد توجه قرار میدن.پیشنهاد میکنم تو اینترنت سرچ کنید و خودتون ببینید که چطوری انحنای زمین و جهت چرخشش رو شلیک تاثیر میزاره.

2. دوست عزیز به نظرم این نظریه احمقانه ترین نظریه ممکن بود تا اینکه ویدئوهای مورد نظر رو دیدم خیلی احمقانه است ولی انفدر منطقی و غیر قابل انکار که نمی شه ازشون گذشت ادم و به شک می اندازه . پیش نهاد می دم اول فیلمهایی که در مورد نبودن انحنا زمین هست نگاه کنی در هر حال حنما یه چیزی هست که این همه ادم که بعض هاشون هم باسواد و دانشمند هستند پیرو ان نظریه شدند مثلا دیدن کشتی کنار ساحل با دوربین که نباید ببنشش به خاطر انحنا زمین و استفاده ناسا از دوربینهایی که عکس و ۳۶۰ می کننند کاملا گرد همه اینهابرای افراد عادی که نمی تونند و امکانات کافی ندارند که این ازمایشات رو رد کنند قابل باور می شه بازم میگم احمقانه است

• خیلی ساده است،
      اگر زمین دیسک بود دیگر قطبی وجود نداشت زیرا چرخش زمین در فرض دیسک بودن زمین باعث می شد که خورشید به همه ی سطح آن به صورت یکسان بتابد ، یا حتی اگر زمین دیسک باشد پس لبه ی آن دیسک کجاست؟

• منم همین طور فکر می کردم ولی نظریه اش برای اینها جواب داره . زمین مثل سکه است قطب شمال در مرکز و قطب جنوب همه لبه ها می شه گفتم که رو نظریه کار کردن زمین مرکز عالم هست وثابت و خورشید و ماه با چرخیدن و دور شدن از مرکز زمبن که قطب شمال هست باعث اییجاد فصلها می شن من فقط دلیل کسوف و خسووف رو تو این نظریه نفهمیدم . ولی گفتم که ازمایشاتی که درمورد انحنا زمین انجام دادند من نتونستم توجیه کنم ﴿ انحنا زمین نیاید بزاره ما اجسامی که زیر افق می رن رو ببینیم ولی با دوربین اون اجسام دیده میشن )من خودم هنوز فرصت نکردم ازمایش کنم این قضیه فکر ادم رو بهم میزنه یه سرچ فارسی هم نظریه زمن تخت رو بکنید فیلمهاش تو اینترنت هست