بیگ بنگ: علم یک روش نظام مند و منطقی برای پی بردن به نحوه‌ی کارکرد اجزای موجود در جهان است. علم پیکره ای از دانش گردآوری شده در اثر اکتشافات پیرامون تمامی اجزای جهان میباشد.

به گزارش بیگ بنگ، “علم” از واژه لاتین scienta برگرفته شده است که بر اساس دیکشنری مریام-وبستر(Merriam-Webster) به معنای دانش مبتنی بر داده های قابل اثبات و تولید مجدد میباشد. دانش درصدد حصول نتایج قابل اندازه گیری از طریق آزمایش و تحلیل است. دانش بر پایه حقایق قرار دارد، نه نظر يا ترجیحات. فرآیند علم با هدف چالش کشیدن ایده ها با ابزار تحقیق به طراحی می رسد. بر طبق گزارش دانشگاه کالیفرنیا، یکی از جنبه‌های مهم فرآیند علمی این است که تنها بر دنیای طبیعی تمرکز می کند. هر چیزی که فرا طبیعی خوانده شود، جایگاهی در تعریف علم نخواهد داشت.

روش علمی

دانشمندان به هنگام انجام تحقیق از روش علمی برای گردآوری شواهد تجربی و قابل اندازه گیری در آزمایش مرتبط با یک فرضیه استفاده می کنند. نتایج بدست آمده از نظریه مورد بررسی حمایت کرده یا در تناقض با آن خواهد بود.

مراحل روش علمی به ترتیب زیر هستند:

مشاهده یا مشاهداتى انجام دهید. سوالاتی در خصوص مشاهدات پرسیده و به جمع آوری اطلاعات بپردازید. فرضیه ای بسازید – توصیفی آزمایشی از مشاهدات – و بر حسب آن فرضیه، اقدام به پیش بینی نمایید. فرضیه و پیش بینی ها را در آزمایشی با قابلیت باز تولید بیازمایید. پس از تجزیه و تحلیل داده ها، نتیجه گیری کنید؛ فرضیه را قبول یا رد نمایید. در صورت لزوم، تغییراتی در فرضیه به وجود آورید. تا زمانی که نا همخوانی ها میان مشاهدات و نظریه رفع نشود، به تکرار آزمایش بپردازید. ماش پريتسکر، یکی از محققان فوق دکتری سابق دانشکده پزشکی هاروارد می گوید: تکرار روش ها و نتایج مرحله یکی از مورد علاقه ترین روش های علمی است. قابلیت باز تولید آزمایش های منتشر شده، اساس و بنیان علم به شمار می آید. اگر قابلیت باز تولیدی در کار نباشد، متعاقبا علمی در کار نخواهد بود.

چند اصول کلیدی در رابطه با روش علمی

بر طبق گزارش دانشگاه ایالت کارولینای شمالی، فرضیه باید قابل آزمایش و قابل دستکاری باشد. قابل دستکاری به این معناست که باید یک پاسخ منفی احتمالی برای فرضیه وجود داشته باشد. همچنین تحقیق باید در بردارنده استدلال استقرایی و قیاسی باشد. استدلال استقرایی عبارتست از فرآیند استفاده از قیاس های حقیقی برای دستیابی به نتیجه منطقی اما روش قیاسی از روش مخالف بهره می برد. آزمایش باید حاوی یک متغیر وابسته( غیر قابل تغییر) و یک متغیر مستقل(قابل تغییر) باشد. گروه آزمایشی و گروه کنترل از مؤلفه های یک آزمایش به شمار می روند.

قوانین و نظریه های علمی

نظریه تقریبا هیچ گاه تایید نمی شود، گرچه برخی نظریه ها به قوانین علمی تبدیل می گردند. قوانین پایستگی انرژی را به عنوان یک نمونه بارز در نظر بگیرید که نخستین قوانین ترمودینامیک محسوب می شود. دکتر ليندا بولاند، متخصص زیست شناسی عصبی و مدیر دپارتمان زیست شناسی دانشگاه ريچموند ویرجینیا اعلام کرد که این قانون علمی مورد علاقه‌اش است. او گفت: این قانون در قسمت اعظمى از مطالعات من پیرامون فعالیت الکتریکی سلولی حکمرانی می کند. امکان ایجاد یا نابود کردن انرژی وجود ندارد، تنها شکل آن دستخوش تغییر قرار می گیرد. این قانون مرا به یاد اشکال متعددی از انرژی می اندازد.

قوانین عموما بدون استثنا هستند، گرچه برخی قوانین با گذشت زمان پس از بروز ناهمخوانی و آزمایش های بیشتر تغییر یافته اند. ولی نباید این برداشت را کرد که نظریات فاقد معنی هستند. برای تبدیل فرضیه به نظریه، آزمایش های موشکافانه و سختگیری توسط گروههای مجزایی از دانشمندان باید انجام پذیرد. نظریه به دیدگاه اکثر مردم حدس و گمانی بیش نیست. جيم تانر، استاد زیست شناسی در دانشگاه مارلبورو بیان نمود که نظریه چارچوبی برای مشاهدات و حقایق است.

تاریخچه مختصری از علم

نخستین شواهد علم را می توان در دوره های ماقبل تاریح پیدا کرد، مثل کشف آتش، اختراع چرخ و توسعه خط نوشتاری. سنگ نوشته های اولیه حاوی اعداد و اطلاعاتی درباره منظومه شمسی هستند. با گذشت زمان، علم پیشرفت کرده و علمی تر شد.

قرن سیزده: بر طبق دایره المعارف فلسفه استنفورد، رابرت گروستست چارچوبی برای روش های مناسب آزمایشات علمی مدرن طراحی کرد. کارهای او بر این اصل تاکید می کرد که کند و کاو و بررسی باید بر پایه شواهدی باشد که از طریق آزمایش مورد تایید قرار می گیرد.

قرن پانزده: لئوناردو داوینچی یادداشت هایی را در جستجوی شواهدی مطرح کرد که بدن انسان در مقیاس خرد جهانی است. این هنرمند، دانشمند و ریاضی دان اطلاعاتی درباره هیدرودینامیک و فیزیک نور گردآوری کرد.

قرن شانزده: نيکولاس کوپرنیک با ارائه مفهوم “خورشید مرکزی” درک ما را نسبت به منظومه شمسی متحول ساخت. در این مدل، زمین و سیارات به دور خورشید می چرخند. خورشید نیز مرکز منظومه شمسی می باشد.

قرن هفده: یوهانس کپلر با قوانین حرکت سیارات خود، آن مشاهدات را گسترش داد. گالیله ابزار جدیدی موسوم به تلکسوپ اختراع کرد و آن را برای مطالعه خورشید و سیارات مورد استفاده قرار داد. قرن هفدهم به دلیل قوانین حرکت اسحاق نیوتن شاهد پیشرفت هایی در مطالعه فیزیک نیز بوده است.

قرن هجده: بنجامين فرانکلین دریافت که صاعقه ماهیتی برقی دارد. فعالیت های او نقش چشمگیری در توسعه مطالعات هواشناسی و دریا شناسی داشته است. هنگامی که آنتوان لاوازیه معروف به پدر شیمی مدرن، قوانین پایستگی جرم را طراحی کرد، تحولی در علم شیمی پدید آمد.

قرن نوزده: اکتشافات آلساندرو ولتا در خصوص سری الکتروشيميايى که به اختراع باتری منجر گردید، از جمله مهم ترین دستاوردهای این قرن می باشد. جان دالتون نیز نظریه اتمی را معرفی نمود که بر این اساس، تمامی مواد از اتم هایی تشکیل شده‌اند که در اثر ترکیب با یکدیگر مولکول ها را بوجود می آورند. زمانیکه گریگور مندل قوانین وراثت را به پیش کشید، ژنتیک مدرن پایه گذاری شد. در اواخر قرن نوزدهم، ويلهم رونتگن پرتو های ایکس را کشف کرد و قوانین اهم جورج اهم نیز نحوه مهار بارهای الکتریکی را به دانشمندان نشان داد.

قرن بیست: اکتشافات آلبرت اینشتین که بیشتر به پاس نظریه نسبیت شهرت یافته است، بر اوایل قرن بیستم حکمرانی می کرد. نظریه نسبیت اینشتین در واقع دو نظریه مجزا را در بر می گیرد. نظریه نسبیت خاص که در مقاله مربوط به سال 1905 تحت عنوان “الکتروديناميک اجرام متحرک” منتشر شد، این ادعا را مطرح نمود که زمان باید بر طبق سرعت یک شی متحرک در دیدگاه ناظر دستخوش تغییر قرار بگیرد. اما نظریه نسبیت عام منتشر شده با عنوان “مبنای نظریه نسبیت عام” این ایده را توسعه بخشید که ماده باعث خمیدگی فضا می شود.

با ایجاد واکسن فلج اطفال در سال 1952 توسط جوناس سالک، پزشکی متحول گردید. یک سال بعد از آن، جیمز دی واتسون و فرانسیس کريک ساختار DNA را کشف کردند که بر اساس کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، یک مارپیچ دوگانه ی ایجاد شده با جفت بازهاى متصل به ستون قند-فسفات می باشد.

قرن بیست و یک: در این قرن، اولین نسخه‌هایی از ژنوم انسان کامل شد و همین زمینه ساز تحولی عظیم در درک ما نسبت به DNA شد. بدین ترتیب، مطالعه ژنتیک، نقش آن در زیست شناسی انسان و استفاده از آن بعنوان پیش بینی کننده بیماری ها و سایر اختلالات پیشرفت قابل توجهی کرد. و اکتشافات بسیار زیادی که همچنان با روش علمی صورت می گیرند و ادامه دارند.