بیگ بنگ: دانشمندان معتقدند دلیل وجود «گودال گرانشی» در اقیانوس هند را کشف کرده‌اند. تا سال‌ها کارشناسان نمی‌دانستند چرا منطقه‌ای به وسعت حدود سه میلیون کیلومتر مربع در بستر اقیانوس هند پایین‌تر و گود‌تر از مناطق اطرافش است.

photo

به گزارش بیگ بنگ به نقل از بی‌بی‌سی، سطح آب دریا در این منطقه هم به طور باور‌نکردنی ۱۰۶ متر پایین‌تر از میزان متوسط جهانی است. «گودال گرانشی» در‌ واقع گودال یا حفره نیست، دانشمندان می‌گویند کشش گرانشی یا نیروی جاذبه در این منطقه کمتر است و به همین دلیل بستر دریا فرو‌رفته است.

چرا گودال گرانشی در اقیانوس هند وجود دارد؟

هرچند ما به‌طور معمول زمین را کره کامل و همواری در نظر می‌گیریم اما در واقع فراز و نشیب‌های فراوانی دارد. دانشمندان از این فراز و نشیب‌های سطح کره زمین نقشه‌برداری کرده‌اند اما یکی از مواردی که باعث شگفتی آنها شد گودال یا فرو‌رفتگی در زیر اقیانوس هند بود که در سال ۱۹۴۸ کشف شد.

px Geoid undulation k scale

اکنون دو پژوهشگر از مؤسسه علوم هند به نام‌های دیبانجان پال و آتری گوش دلیل به‌وجود آمدن این گودال را دریافته‌اند. با بررسی مدل‌سازی‌های کامپیوتری از ۱۴۰ میلیون سال پیش آنها توانستند به چگونگی حرکت صفحات تکتونیکی زمین پی ببرند، صفحات بزرگی که پوسته زمین را تشکیل می‌دهند.

در این پژوهش محققان، بقایای اقیانوس دیرینه‌ای که در حدود ۱۰۰۰ کیلومتری زیر پوسته زمین و در زیر قاره آفریقا وجود داشت، یافتند. آنها دریافتند که در تمام مدل‌سازی‌های کامپیوتری ستون‌هایی از سنگ مذاب و گدازه در زیر قاره آفریقا وجود دارد که احتمال دارد بر اثر حرکت صفحات تکتونیک در گوشته بالایی زمین (لایه‌ای که درست زیر پوسته زمین قرار دارد) فرونشست کرده‌ باشند. همین سنگ‌های مذاب عاملی است که پژوهشگران معتقدند باعث به‌وجود آمدن گودال یا فرو‌رفتگی اقیانوس هند شده است.

پژوهش در این زمینه هنوز در آغاز راه است و آزمایش‌ها و تحقیقات بیشتری باید انجام شود. “هیمانگشو پاول” از مؤسسه ملی پژوهش‌های ژئوفیزیک هند در گفتگو با سایت نیو‌ساینتیست گفته است هنوز ممکن است عوامل دیگری در تشکیل گودال گرانشی اقیانوس هند یا ژئود فرو‌رفته اقیانوس هند (IOGL) نقش داشته باشد.

او می‌گوید: «در مدل‌سازی‌ها امکان ندارد که به طور دقیق طبیعت را شبیه‌سازی کنیم.» دانشمندان معتقدند فرو‌نشست صفحات تکتونیک زمین در گوشته یا لایه زیر پوسته زمین باعث به‌وجود آمدن فرورفتگی و گودال در اقیانوس هند شده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Geophysical Research Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: advancedsciencenews.com , BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. داستان اعتراف ارتباط با فرازمینی ها چه شد؟آیا آنها تهدیدی برای زمین هستند؟ یا اینکه آنها شاکنان قبلی زمین هستند و ۱۲۰۰۰ سال قبل بر اثر جنگ زمین را ترک کردند و بشریت نابود شد و تمدن دوباره پدید آمد؟ آنها نقشی در پیشرفت امروز ما داشتند ؟ ویا هزاران سوال بدون جواب دیگر

    1. ما قطعا هوشمندترین موجود کهکشانی نیستیم ولی گونه‌ای حدواسط هستیم که به سوی پیشرفت هوش خود درحال حرکت هستیم. ما فقط می‌دانیم که نسبت به حیوانات موجود در کره زمین بسیار هوشمند هستیم. برای کشف موجودات یا حیات‌های برتر از خود بسیار فاصله داریم.