بیگ بنگ: براساس یک تحلیل تازه درباره تغییرات اقلیمی در قطب جنوب، سطح آب دریاهای جهان ممکن است بیش از دو برابر دقیق‌ترین تخمین های فعلی افزایش یابد. ارزیابی تازه که با مدل‌ سازی کامپیوتری انجام شده حاکیست که ذوب یخ های قطب جنوب به تنهایی می تواند باعث بالا آمدن سطح دریاها به اندازه بیش از یک متر تا پایان قرن شود.

_89009543_c0157237-tourists_at_edge_of_ice_shelf,_antarctica-splبه گزارش BBC ، براساس این مطالعه تا سال ۲۵۰۰، ذوب همین یخ ها می تواند سطح آب را ۱۳ متر بالا ببرد. نویسندگان این مقاله می گویند که کاهش سریع گازهای گلخانه ای مثل دی اکسید کربن می تواند این خطر را محدود کند. هیات بین المللی تغییرات جوی سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ پیش بینی کرده بود که بدون مهار تصاعد گازهای گلخانه ای، سطح اقیانوس های جهان احتمالا به اندازه ۹۸ سانتی‌متر تا سال ۲۱۰۰ بالا خواهد آمد.

با این حال آن تخمین حداقل ذوب یخ ها را برای قطب جنوب در نظر می گرفت. سایر تحلیل ها از آن زمان بر میزان این افزایش افزوده و یک مطالعه اخیر حاکی بود که سطح آب اقیانوس ها اکنون سریع‌تر از هر زمان در ۲۸۰۰ سال اخیر بالا می آید و این افزایش ممکن است تا سال ۲۱۰۰ به ۱.۳۱ متر برسد. میزان دقیق تاثیر ذوب یخ های جنوبگان بر این پیش بینی ها موضوع بحث های داغ بود است. اواخر سال گذشته، یک مقاله پژوهشی می گفت که پیش بینی ها دایر بر بالا آمدن یک متر یا بیشتر ممکن نیست.

_89009628_e2450083-ice_cliffs-splاما مطالعه تازه استدلال می کند که جهان تا سال ۲۱۰۰ شاهد افزایش ۱.۱۴ متری سطح آب دریاها فقط در اثر ذوب یخ های قطب جنوب خواهد بود. دانشمندان می گویند که مدل آنها می تواند پیش‌بینی دقیق‌تری به دست دهد چون برای اولین بار تاثیر بعضی فرآیندهای فیزیکی را مد نظر قرار می دهد. درحالی که سایر مدل ها بر تاثیر آب های گرمتر بر ذوب صفحات یخی از زیر تمرکز داشته، مطالعه تازه از جمله شامل تاثیر آب های سطحی (ناشی از ذوب یخ) و باران و ترک برداشتن صفحات یخی و افتادن آنها به دریا می شود.

دانشمندان مسئول این مطالعه می گویند انتظار دارند که تاثیر این عوامل اضافی در دهه های آینده آشکار شود، زمانی که گرمای اتمسفر و نه فقط آب های گرمتر، محرکه اصلی در روند ذوب یخ ها باشد. پروفسور رابرت دی‌کونتو از دانشگاه ماساچوست در امهرست گفت:‌ « اگر تاثیر این فرآیندها شروع شوند و حائز همان اهمیتی باشند که ما تصور می کنیم دارند، در آن صورت تاثیر خیلی بزرگی خواهند داشت.» نویسندگان مطالعه تازه می گویند که گزارش آنها شامل “خبرهای خوب” هم هست. اگر تصاعد گازهای گلخانه ای به طور قابل توجهی مهار شود، هرچند سطح آب بالا خواهد آمد، اما نه به شکل افسارگسیخته ای که در این مطالعه پیش بینی می شود. جزئیات بیشتر این مطالعه در نشریه نیچر منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.