بیگ بنگ: چارلز داروین، دانشمند مشهور در کتاب سال 1859 تحت عنوان «منشاء گونه‌ها» این فرضیه را مطرح کرد که انتخاب مصنوعی و انتخاب طبیعی به شیوه یکسانی عمل می کنند. حالا یک تیم بین‌المللی به سرپرستی دانشگاه نورث وسترن به شواهدی دست یافته که گمانه‌پردازی داروین را تایید می کند.

Roundworms Magnified by Microscope x
بزرگنمایی کرم‌های انگل روده (کرم‌های گرد) زیر میکروسکوپ. کرم های بزرگتر، بزرگسال هستند.

به گزارش بیگ بنگ، این بار، مورد ِ مطالعه پرندگان عجیب در جزایر گالاپاگوس نیست، بلکه تمرکز بر روی کرم انگل روده است. این کرم با تکیه بر حس بویایی خود به ارزیابی فراوانی ِ غذا و رقابت می پردازد. محققان دانشگاه نورث وسترن دریافتند که انتخاب طبیعی، روی همان ژن‌هایی عمل می کند که حس بویایی کرم انگل روده را کنترل می کند.

«اریک اندرسون» محقق و نویسنده اصلی مقاله گفت: «فرگشت ِ خصوصیات، بندرت به فرایندها و ژن‌های دقیق بستگی دارد. ما میخواهیم مثالی شفاف از چگونگی کارکرد فرگشت ارائه کنیم.» دانشمندان از ترکیب آزمایش‌های مهم، تحلیل‌های ژنومی و کارهای میدانی برای ارزیابی بیشتر استفاده کردند. تحقیقات آنان نشان میدهد که “انتخاب طبیعی” روی گیرنده‌های سیگنال حسی کار می‌کند، نَه بخش‌های فرایند ژنتیکی.

 آقای اندرسون استادیار علوم زیست مولکولی در دانشکده هنر و علوم دانشگاه نورث وسترن است. مدل مورد بررسی آنان یک کرم گرد به نام «سی. الگانسیس» است که یک میلی‌متر طول دارد و در مواد ارگانیک فاسد(به ویژه میوه‌های فاسد) زندگی کرده و از باکتری‌ها تغذیه می‌کند. این کرم‌های گرد در باغچه و توده‌های کود یافت می شود.

برای این کرم، برخورداری از حس بویایی قوی میتواند به مثابه تفاوت میان مرگ و زندگی باشد. اگر غذای کافی در محیط‌شان بو کنند، در همان جا باقی مانده، رشد کرده و تولید مثل خواهند کرد. اگر کمبود غذا یا رقابت شدیدی از جانب کرم‌های دیگر احساس کنند، وارد سفری طولانی و خطرناک خواهند شد تا محیط مساعدتری را پیدا کنند. این فرایند منجر به تاخیر در رشد و تولید مثل می‌شود. به دیگر سخن، این فرایند موفقیت تولید مثلی را در کوتاه مدت کاهش میدهد تا بقا را در دراز مدت تضمین کند.

اندرسون گفت: «این کرم‌ها در نقطه‌ای از حیاتشان باید دست به قمار بزنند. در بازۀ زمانی که کرم از فرایند فوق‌الذکر خارج شده و رشد مجددش را در پیش می گیرد، کرمی که عقب مانده شروع به تکثیر کرده است. اگر غذا تمام شود، کرم قبلی تصمیم درست را گرفته و برنده می‌شود. کرم‌های گرد با دو گیرنده از حس بویایی قدرتمندی برخوردارند؛ با این ابزار مفید میتوانند وجود و فراوانی غذا را در محیط زیست خود ارزیابی کرده و تصمیم مناسبی بگیرند.»

محققان گفتند: «اگر کرم‌ها بتوانند تعداد زیادی از کرم‌های اطرافشان را بو کنند، مزیت بزرگی دارند. این مسئله در مطالعۀ قبلی در مورد انتخاب مصنوعی در کرم‌ها کشف شده بود. اما حالا آن نتیجه را در جمعیت‌های طبیعی پیدا کردیم. ما در این دو ژن شواهد صریحی داریم که انتخاب طبیعی و مصنوعی به شیوۀ مشابهی عمل می کنند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Nature Ecology & Evolution منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.