بیگ بنگ: چگونه ممكن است كه كهكشان ها سريعتر از سرعت نور دور شوند؟ نظريه ي نسبيت اینشتين مي گويد سرعت نور-كه 300000 كيلومتر بر ثانيه است ، بيشترين سرعتي است كه هر چيزي مي تواند به خود بگيرد. رسيدن به سرعت نور انر‍‍‍ژي بسيار بسيار زيادي مي خواهد. شما مي توانيد كل انرژي موجود در جهان را به مصرف برسانيد اما هنوز به سرعت نور نخواهيد رسيد.

galaxy

همانطور كه مي دانيد بيشتر كهكشان ها در جهان به دليل تورم ناگهانی کیهان در بیگ بنگ و همچنين در اثر انرژي تاريك كه شتاب اضافي را براي انبساط جهان فراهم مي كند، در حال دور شدن از ما هستند. كهكشان ها همانند كهكشان خودمان -راه شيري- به دليل انبساط جهان در حال دور شدن از ساير كهكشان ها هستند، اگر اين اتفاق نيفتد كهكشان ها به دليل گرانش متقابل خود يكديگر را خواهند بلعيد.

همين كه شما به كهكشان هاي دورتر و دورتري نگاه مي كنيد آنها چنين به نظر مي رسند كه با سرعت بيشتر و بيشتري در حال دور شدن هستند. پس در آخر ممكن است كه چنين وانمود كنند كه درحال دور شدن با سرعتي بيش از سرعت نور هستند. در اين نقطه است كه نوري كه از كهكشان دور دست جدا مي شود هيچ وقت به ما نخواهد رسيد. زماني كه اين اتفاق بيفتد، كهكشان دور دست فقط دورتر و دورتر خواهد شد در حالي كه آخرين فوتون هايش را به سمت زمين مي فرستد؛ اما بعد از مدتي ما ديگر وجود آن كهكشان را تشخيص نخواهيم داد. اين چنين به نظر مي رسد كه نظريه نسبيت اينشتين كارايي خود را از دست داده است اما اينطور نيست.

كهكشان ها به خودي خود به اين سرعت در فضا حركت نمي كنند، اين فضا -زمان است كه در حال انبساط است، و كهكشان ها بر روي آن در حال حركت هستند. تا زماني كه كهكشان سعي در حركت در فضا با سرعت زياد را نداشته باشد، هيچ قانون فيزيكي نقض نخواهد شد. يك تاثير غم انگيز از انبساط کیهان اين است كه در طول 3 تريليون سال دیگر بيشتر كهكشان ها در افق ديد ما سرعتي بيش از سرعت نور خواهند داشت، در نتيجه كيهان شناسان آينده هيچ وقت به وجود يك کیهان بزرگ و پرهيجان پي نخواهند برد.

منبع: universetoday

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

7 دیدگاه

  1. این یعنی فضا زمان با سرعت بیش از نور در حال حرکته؟ اگه اره پس خود این نقص قانون فیزیک حساب نمیشه؟چرا

  2. اگر کهکشانها به خودی خود حرکت نمی کنند واین فضا زمان است که در حال گسترش وسرعت دادن به حرکت است پس چرا کهکشان اندرومدا به سمت ما حرکت می کند؟