یک آسمان ِ پرستاره

بیگ بنگ: در این نمای پرستاره که از یک آبگیر نمک‌زار در نزدیکی سان پدرو آتاکاما- شیلی به ثبت رسیده، کمان ستارگان راه شیری به چشم می خورد.

همچنین شکاف‌های تیرۀ گرد و غبار کیهانیِ، ابرهای ستاره‌ای و سحابی‌های مرکز ِکهکشان راه شیری از سمت شرق و در ماورای افق آتشفشانی در حال طلوع هستند. این عکس پانوراما ۶ فریم ِ که در ساعات اولیۀ صبح روز ۱۵ ژانویه گرفته شده، سیارات مشتری و مریخ نزدیک به یکدیگر قرار دارند. در بالای افق تا جنوب (سمت راست) نیز کهکشان‌های ماهواره‌ای راه شیری، یعنی ابر ماژلانی بزرگ و ابر ماژلانی کوچک، مشاهده می شوند.

کهکشان راه شیری در مرکز خود نوار ضخیمی از ستارگان را جای داده و از بازوهای مارپیچی ستاره‌ای تشکیل شده است. خورشید و اجرام منظومۀ شمسی در «صفحه باریک» کهکشان ما قرار دارند. در تابستان، در یک مکان شفاف همراه با آسمان ِ تاریک شب، می توانید یک نوار درخشان نامنظم را پیدا کنید. باستانیان آن را به نواری از شیر که در آسمان ریخته شده تشبیه کرده‌اند.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: apod