آموزش نجوم و اخترفیزیک مقدماتی – کهکشان‌ها – قسمت دوم

کهکشان‌های بیضوی

کهکشان‌های بیضوی که با E نمایش داده می‌شوند. شکل یک کره‌ی پخ را دارند (شاید هیچ توافق عمومی مبنی بر این‌که آنها پخ، کشیده‌ شده یا سه‌ محوری‌اند، وجود نداشته باشد؛ ما به هر حال آنها را پخ می‌گوییم).

این کهکشان‌ها در آسمان به صورت قرص‌های بیضی‌شکل نورانی ظاهر می‌شوند. (مثل کهکشان M32، از نوع E2 و همدم کهکشان‌ زن به زنجیر بسته).

توزیع نورشان یکنواخت است و درخشندگی سطحی از مرکز به طرف بیرون تقریبا به صورت LogI(r)  متناسب با r به توان منفی یک‌چهارم کاهش می‌یابد.

figure4

کهکشان‌های بیضوی بر طبق کشیدگی شکل تصویرشده‌ی ظاهری‌، رده‌بندی می‌شوند. یعنی اگر a و b محورهای بلند و کوتاه بیضی ظاهری باشند، آنگاه طبق فرمول  ۱۰(a-b)\a   بیضویت مشاهده شده را بیان می‌کند. چون سمت‌گیری یک کهکشان معین نمی‌تواند تعیین شود،‌  بیضویت واقعی نمی‌تواند به دست آید. بنابراین، یک کهکشان E0 دایره‌ای به نظر می‌رسد، در حالی‌که آنهایی که به طور صعودی بیضوی شکل می‌شوند، از E1 تا E7 اسم‌گذاری می‌شوند. (آخرین آنها، مسطح‌ترین کهکشان مشاهده شده است).

کهکشان‌های E،  هیچ محور چرخشی‌ای ندارند. ستارگان آنها مدارهایی با شیب‌های مختلف دارند. مطالعات آماری ما را به این نتیجه می‌رسانند که بیضویت حقیقتی این کهکشان‌ها به صورتی یکنواخت از E0 تا E7 نمایش داده می‌شوند.

jarrett.plate0

کهکشان‌های cD

یک رده‌ی اضافی کم‌ و بیش مشابه کهکشان‌های cD می‌باشد که توسط دبلیو دبلیو مورگان (W.W.Morgan) معرفی شده است. (به طور تاریخی C در نام‌گذاری نجومی برای ابرغول‌ها و D برای پخش به‌کار می‌رود).

این‌ها به طور ظاهری بیضوی به نظر می‌رسند، اما دارای پوشش‌های گسترده و به ندرت،‌ هسته‌های چندگانه می‌باشند. قطر آنها تا چند مگاپارسک است. محتمل‌ترین منشأ برای کهکشان‌های cD،  رشد با خوردن یک بیضوی عادی ابرغول واقع در مرکز یک خوشه می‌باشد. (به این مبحث در آینده خواهیم پرداخت).

ادامه دارد ….

قسمت اول

اسماعیل جوکار

نویسنده این مطلب: اسماعیل جوکار، دانشجوی مقطع کارشناسی فیزیک، علاقمند به فیزیک، نجوم و کیهان شناسی می باشد و به عنوان نویسنده در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.

1. arya گفت:

مرسی بابت این پست خوب و امیدوارم به همین شکل ادامه داشته باشه .
    و یک سوال
    ۱- کهکشان ما از چه نوعی هستند ؟

• اسماعیل اسماعیل گفت:

دوست عزیز سلام، در آینده‌ای نزدیک به این سوال شما به طور کامل پاسخ داده خواهد شد. چند قسمت را به معرفی و بررسی کهکشان راه شیری اختصاص خواهیم داد

2. احمد گفت:

آقا قسمت سوم چی شد؟