فضاپیمای جونو رکورد شکست!

بیگ بنگ: فضاپیمای جونو ناسا تاریخ‌ساز شد: این کاوشگر روز ۱۳ ژانویه ۲۰۱۶ به دورافتاده‌ترین فضاپیمای خورشیدی دست‌ساز بشر تبدیل شد که توانسته ۷۹۳ میلیون کیلومتر از این ستاره فاصله بگیرد.

juno-solar-power-infographicبراساس گزارش ساینس الرت، این کاوشگر با شکستن رکورد سابق روزتا، به فاصله ۷۹۳ میلیون کیلومتری از خورشید رسید که برای فضاپیمایی که تنها سوختش نور خورشید است، چندان خوشایند به نظر نمی‌آید. کاوشگر جونو رکورد فضاپیمای روزتای آژانس فضایی اروپا را شکسته‌ است، فضاپیمایی که در اکتبر سال ۲۰۱۲ در مسیر رسیدن به دنباله‌دار ۶۷P/گراسیمنکو به فاصله ۷۹۲ میلیون کیلومتری از خورشید رسید و رکوردی تازه را به نام خود ثبت کرد.

دستاورد کاوشگر جونو از آن رو از اهمیت بیشتری برخوردار است که این کاوشگر هرچه از خورشید دورتر می‌شود،‌ شدت تابش پرتوهای خورشیدی نیز کاهش پیدا می‌کند. به این شکل منبع انرژی این کاوشگر به تدریج و با نزدیک‌تر شدن به مقصد تعیین شده‌اش، سیاره مشتری،‌ تضعیف می‌شود. به گفته ریک نیباکن مدیر پروژه جونو در لابراتوار JPL ناسا، فاصله مشتری تا خورشید پنج برابر زمین تا خورشید است و نور خورشید در این فاصله ۲۵ برابر تضعیف می‌شود. با این‌همه طراحی جونو به گونه‌ای است که می‌تواند انرژی خورشید را تا حد کافی و مورد نیاز برای انجام ماموریتش جذب کند.

nasa_juno_spacecraftاین فضاپیما دارای سه صفحه خورشیدی ۹ متری است که روی آنها با ۱۸۶۹۸ سلول خورشیدی پوشانده شده‌است. در فاصله زمین تا خورشید،‌ این حجم سلول خورشیدی که مساحتی برابر ۷۲ متر مربع را پوشانده‌اند،‌ می‌توانند تقریبا ۱۴ کیلووات برق تولید کنند. جونو در بیشترین فاصله خود از خورشید، به ۸۳۲ میلیون کیلومتری این ستاره خواهد‌ رسید و ۳۳ بار در مدار مشتری خواهد چرخید. هدف این پروژه بررسی پوشش ابری که سیاره مشتری را در بر گرفته‌ و همچنین شفق‌های قطبی این سیاره‌ است تا دانشمندان بتوانند منشا، ساختار،‌ اتمسفر و مگنتوسفر این سیاره را بهتر بشناسند.

سایت علمی بیگ بنگ /منبع: sciencealert.com