فضاپیمای جونو هر لحظه به مشتری نزدیک تر می شود!

بیگ بنگ: تا ساعاتی دیگر یکی از بزرگترین رویداد‌های فضایی سال ۲۰۱۶ رخ خواهد‌ داد و فضاپیمای بدون سرنشین جونو ناسا به سفر پنج ساله خود پایان داده و ماموریت مطالعه دقیق سیاره مشتری را آغاز می کند. عملیات ورود جونو به مدار مشتری به صورت مستقیم از تلویزیون ناسا پخش خواهد شد و علاقمندان می‌توانند یکی از تاریخی‌ترین رخداد‌های فضایی را از این طریق مشاهده کنند.

pia20703پیش بینی می شود که این کاوشگر تا ساعاتی دیگر توسط گرانشی مشتری تسخیر و در مدار مورد نظر قرار گیرد. میدان گرانشی عظیم مشتری سرعت فضاپیما را به بیش از ۲۴۱ هزار کیلومتر بر ساعت خواهد‌ رساند و به این شکل جونو به یکی از پرسرعت‌ترین دست‌سازه‌های بشر تبدیل خواهد‌ شد. پس از رسیدن به سرعت حداکثری ۲۶۶ هزار کیلومتر بر ساعت، سرعتی که به کمک آن می‌توان در عرض ۹ دقیقه یکبار به دور زمین چرخید، جونو به واسطه روشن کردن موتورهایش از سرعت خود خواهد‌کاست، و این بخش خطرناک عملیات است.

وزن این فضاپیما ۱۶۰۰ کیلوگرم است و با سرعتی ۲۱۵ برابر سرعت صوت در فضا حرکت خواهد کرد. برای کاهش این سرعت موتورها برای ۳۵ دقیقه روشن خواهند شد. در صورتی که همه‌ چیز براساس برنامه پیش رود، این مانور پرخطر جونو را در مدار مشتری قرار خواهد‌ داد،‌ جایی که برای ۱۸ ماه آینده به خانه این فضاپیما تبدیل خواهد‌ شد تا جونو بتواند نگاهی دقیق‌تر از همیشه به میدان گرانشی و مغناطیسی سیاره مشتری بیاندازد.

شفق قطبی در سیاره ی مشتری که تلسکوپ هابل به ثبت رسانده است.

چنانچه انفجار موتور کاوشگر طبق برنامه پیش بینی شده و در زمان مناسب صورت نگیرد، حدود ۱٫۱ میلیارد دلار هزینه این کاوشگر به باد خواهد رفت و این کاوشگر از کنار سیاره مشتری به اعماق فضا پرتاب خواهد شد و هیچ شانسی برای بازگرداندن آن وجود نخواهد‌داشت. جونو اطلاعات لازم را از طریق آنتن های کاوشگر به زمین مخابره می کند. با فرض اینکه همه چیز منظم و طبق برنامه ریزی پیش رود، ماموریت اصلی جونو کشف اسرار سیاره ی مشتری است، این سیاره دارای عجیب ترین شفق قطبی در تمام منظومه شمسی است که چندین برابر درخشان تر از شفق قطبی زمین است.

محققان اطلاعات بسیار اندکی درباره سیاره مشتری دارند. مشتری بزرگترین و مرموزترین سیاره منظومه شمسی است و با چشم غیرمسلح نیز در آسمان دیده می شود، با وجود این هنوز معلوم نیست که آیا در زیر اتمسفر طوفانی و پر از گاز این سیاره، یک هسته جامد وجود دارد یا تمام سیاره از گاز تشکیل شده است. همچنین منشاء میدان مغناطیسی بسیار شدید این سیاره مشخص نیست. قرار است این فضاپیما پس از اتمام ماموریت خود، به جو مشتری وارد شود تا در اثر حرارت ایجاد شده از بین برود و احتمال برخورد آن با اقمار مشتری، منتفی شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , space.com

1. amje گفت:

میشه لطف کنید لینک زنده و مستقیم از تلویزیون ناسا رو بزارین ؟

2. nobody گفت:

بی صبرانه مشتاق و امیدوارم همه چیز طبق برنامه ‍پیش برود و فضا پیما به سلامت در مدار قرار گیرد برای موفقیت آمیز بودن عملیات دعا کنیم .

3. erfan گفت:

فوق العادست…!
    ۱ میلیارد دلار خسارت … عجیبه
    با این مبلغ میشه ۱میلیارد فقیرو نجات داد 🙂