پیامد برخورد غول های کیهانی چیست؟

بیگ بنگ: مطالعه ی جدیدی که روی ۲۰ هزار کهکشان ادغام شونده انجام شده، نشان می دهد، زمانی که دو کهکشان با اندازه های متفاوت با یکدیگر ادغام می شوند، کهکشان بزرگتر باعث می شود ایجاد ستاره های جدید در دیگری متوقف شود. بر همین اساس، برخورد کهکشان های هم اندازه نیز به تولید بسیار سریعتر ستاره ها در هر دو می انجامد.

www.icrar.org_به گزارش بیگ بنگ، لوک دیویز (Luke Davies) ستاره شناس مرکز بین المللی تحقیقات اخترشناسی رادیویی (ICRAR) با اشاره به آنکه نزدیکترین کهکشان همسایه، بنام آندرومدا با سرعتی معادل ۴۰۰,۰۰۰ کیلومتر بر ساعت در مسیر برخورد با کهکشان راه شیری می باشد، افزود: « وحشت زده نشوید، این برخورد تا حدود ۴ میلیارد سال آینده رخ نخواهد داد؛ اما بررسی چنین برخوردهایی می تواند به درک بهتر ما از رشد و تکامل کهکشانها کمک کند.»

پیشتر اخترشناسان تصور می کردند که برخورد دو کهکشان منجر به تشدید فعالیت ابر گازی آنها و سرعت بخشیدن به تولید ستارگان می شود. اما دکتر دیویز با استفاده از پیمایش همگذاری کهکشان و جرم (‪‎GAMA‬) و به کمک تلسکوپ ‪‎AAT‬ در نیوساوث ولز این ایده را بسیار ساده انگارانه خوانده و اظهار می دارد که تمام این فرآیند بستگی به آن دارد که آیا کهکشان ادغام شونده بزرگ است یا کوچک. در واقع اندازه کهکشان حین برخورد عامل تعیین کننده در کیفیت تولید ستارگان است.

galaxyبه طوری که در برخورد کهکشانهای با اندازه های غیر یکسان، کهکشان بزرگتر می تواند گاز کهکشان دیگر را ربوده و با افزایش نرخ تولید ستاره در خود، تولید ستاره در کهکشان دیگر را متوقف کند. به گفته دیویز کهکشان های راه شیری و آندرومدا دو غول با جرم های نزدیک هستند که “با نزدیک شدن بهم، تشکیل ستارگان در یکدیگر را متأثر ساخته و با ادامه اینکار نهایتاً ادغام شده و تبدیل به کهکشان جدیدی می شوند که آنرا میلکدرومدا (Milkdromeda) می نامند.” جزئیات بیشتر این پژوهش در Royal Astronomical Society منتشر شده است.

ترجمه: حامد احدی / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: ICRAR

لینک کوتاه مقاله : http://bigbangpage.com/?p=32040

1. Behzad گفت:

افا اخبار پلوتو دو نمیذارین؟ منتظرم من
    البته حدس خودم اینکه یه مطلب تپل دارین اماده میکنین

2. DRAGOOO گفت:

پس قضیه جابه جایی ستارگان و سیارات در برخورد کهکشانی چی میشه در این مورد مطلبی دارین؟