کهکشان آندرومدا از نگاه هرشل

PIA16682HerschelAnd900

این نمای فروسرخ از رصدخانه‌ی فضایی هرشل، نزدیک‌ترین کهکشان مارپیچی بزرگ به کهکشان راه شیری، یعنی کهکشان آندرومدا را نشان می دهد. ستاره شناسان این جهان جزیره‌ی مشهور را، که ۲٫۵ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد، با نام M31 نیز می‌شناسند. آندرومدا حدود ۲۰۰ هزار سال نوری گستردگی دارد که تقریباً‌دو برابر اندازه‌ی راه شیری است. داده ­های این تصویر که با رنگ مجازی نشان­ داده­ شده ­است، خطوط غبار سرد و ابرهایی را آشکار می‌کند که در نور فروسرخ می‌درخشند اما در طول‌موج‌های مرئی تیره وو تار هستند. هاله‌­های سرخ­ رنگ نزدیک حاشیه‌ی کهکشان‌ نشان دهنده درخشش غبارها است که با نور ستاره‌ها،‌ چند ده درجه‌ای بالای صفر مطلق،‌ گرم شده‌اند. نورهای آبی نشان‌دهنده‌ی غبارهای داغ‌تر است که با نور ستاره‌هایی در مرکز شلوغ‌تر کهکشان گرم شده‌اند. غبار که ردی از گاز مولکولی منابع حیرت‌آور مواد اولیه‌ی آندرومدا را نشان می‌دهد که برای شکل‌گیری ستاره‌های جدید در آینده به کار خواهدرفت.

منبع: http://apod.nasa.gov/apod/ap130202.html