بیگ بنگ: علاقمندان به موضوعات علمی-تخیلی امیدوارند که روزی بشر بتواند از طریق کرمچاله ها، مثل فضانوردان فیلم “در میان ستاره ای” (Interstellar)، بسرعت به کرانه های کیهان سفر کند.

تصویری از فضاپیمای "استقامت" در فیلم علمی تخیلی در "میان ستارگان" که از یک کرمچاله عبور کرد.
تصویری از فضاپیمای “استقامت” در فیلم علمی تخیلی در “میان ستارگان” که از یک کرمچاله عبور کرد.

به گزارش بیگ بنگ، کرمچاله ها تونل های فرضی در بافت فضا-زمان هستند که بطور بالقوه امکان سفر سریع میان نقاط بسیار دور – مثلاً از کهکشانی به کهکشان دیگر – را فراهم می سازند. کیپ تورن، اخترفیزیکدان برجسته انستیتو فناوری کالیفرنیا می گوید: « در حالیکه وجود چنین پدیده ای بر اساس نظریه نسبیت عام اینشتین ممکن است، چنین سفرهایی احتمالاً تنها به قلمروی تخیل محدود خواهند ماند. دلایل قوی وجود دارد که کرمچاله ها ناقض قوانین فیزیک هستند. هر چند این ناراحت کننده است، اما شواهد موجود به این جهت گرایش دارند.»

کیپ تورن، فیزیکدان در فیلم "در میان ستارگان" مشاور علمی کریستوفر نولان کارگردان معروف بود.
کیپ تورن، فیزیکدان در فیلم “در میان ستارگان” مشاور علمی کریستوفر نولان کارگردان معروف بود.

او با اشاره به “ناپایداری کرمچاله” بعنوان مانع اصلی می افزاید: « اگر روش یا وسیله ای برای باز نگهداشتن دهانه کرمچاله وجود نداشته باشد، دیواره هایش آنچنان سریع فرو می ریزند که چیزی قادر به عبور از میانش نیست. » باز نگهداشتن دهانه آنها نیازمند ایجاد پاد گرانش است، یعنی انرژی منفی.

این انرژی از طریق آثار کوانتومی در آزمایشگاه ایجاد شده است، اما شواهد نشان می دهند که هیچگاه نمی توان میزان انرژی منفی کافی برای پس زنی و بازنگهداشتن دیواره های کرمچاله ایجاد نمود. همچنین این پدیده بطور طبیعی نمی تواند وجود داشته باشد و – همانطور که در فیلم “کریستوفر نولان”می بینید – باید توسط تمدنی پیشرفته ساخته شود.

دانلود فیلم Interstellar با کیفیت 720p