بیگ بنگ: جهان از تعداد بی‌شماری کهکشان، سیاهچاله، ستاره، سیاره و اجرام فضایی دیگر تشکیل شده است. حال سوال اینجاست که آیا ما در این جهان بی‌کران تنها هستیم؟

به گزارش بیگ بنگ، بگذارید جایگاه خود را در کیهان بررسی کنیم: ما انسانها در کره زمین زندگی می کنیم، کره زمین سومین سیاره در منظومه‌شمسی و یکی از چهار سیاره درونی است. خورشید به همراه تمام سیارات منظومه‌شمسی در کهکشان راه شیری همانند ستارگان معمولی ِ دیگر حول سیاهچالۀ مرکزی این کهکشان در حال گردش است، خورشید هر 250 میلیون سال یک بار حول مرکز کهکشان می چرخد. در کهکشان ما میلیاردها میلیارد ستاره وجود دارد که در اطراف هر ستاره، حداقل یک سیاره وجود دارد.

نزدیک‌ترین کهکشان ِ بزرگ به راه شیری کهکشان آندرومدا نام دارد، آندرومدا و راه شیری حدود 4 میلیارد سال بعد با یکدیگر برخورد می کنند و به یک کهکشان بزرگتر تبدیل می شوند. راه شیری ، آندرومدا و سایر کهکشان‌های نزدیک را گروه محلی می نامند. راه شیری یکی از میلیاردها کهکشانی است که در کیهان ما وجود دارد. کهکشان ما همانند کهکشان‌های دیگر از ستارگان و سیاراتی برخوردار است.

نکته دیگر این است که ما هیچ عکس واقعی از کهکشان خود یعنی راه شیری نداریم چون ما هنوز هیچ تلسکوپ یا ماهواره‌ای را از این کهکشان خارج نکرده‌ایم. تمام عکس‌هایی که شما در مجلات، کتاب‌ها و اینترنت از آن مشاهده کرده‌اید در حقیقت یک تصویر ساختگی از کهکشان ما است که دانشمندان با نقشه‌برداری از ستارگان راه شیری، بررسی چگالی اتم‌ها و یون‌های هیدروژن و همین طور بررسی مسیر گردش ستاره‌ها، بررسی ستاره‌سازی در جای جای کهکشان و … پی برده‌اند که کهکشان ما از نوع مارپیچی می باشد و چند بازو دارد، سپس با توجه به داده‌های موجود بهترین و نزدیک ترین نقشه از کهکشان راه شیری را طراحی کردند.

همۀ کهکشان‌ها و ستاره‌هایی که شب در آسمان می بینید، یا انسانها با تلسکوپ‌های پر قدرتشان رصد کرده‌اند، همه و همه می توانند درون یک حباب کیهانی وجود داشته باشند، حبابی که فقط جهان ما با قوانین فیزیکی خاصش در آن قرار گرفته است. در اینجا پا را فراتر می گذاریم، شاید میلیاردها میلیارد از این کیهان‌های حبابی با قوانین فیزیکی متفاوت وجود داشته باشند که بر اثر تورم ابدی شکل گرفته‌اند. چه کسی می داند؟ کمی احساس کوچکی می کنید؟ خب در این مقیاس از عالم ما واقعا کوچک هستیم.

اکنون در این مقیاس از عالم شما فکر می کنید ما تنها هستیم؟ اگر این فکر را می کنید سخت در اشتباه هستید و کمی هم مغرور… کیهان بزرگتر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم، پس برای درک آن باید بزرگتر فکر کنیم. و حالا تصور کنید هر روز اندازۀ کیهان حبابی ما در حال ِ بزرگ و بزرگ‌تر شدن است، یعنی جهان هر ثانیه در حال انبساط است. اما در نگاهی دیگر شاید کیهان آنقدرها هم وسیع و بزرگ نباشد شاید دید ما نسبت به آن کوچک است و ما قدرت ِ درک آن را نداریم، هیچکس نمیداند!

نویسنده: امیرمهدی زمانی/ سایت علمی بیگ بنگ