بیگ بنگ: دانشمندان ناسا بر این باورند که سیگنالهای قوی رادیویی منتشر شده توسط سیاره مشتری میتواند به آنها در بررسی اقیانوس های “اروپا” قمر یخ زده مشتری برای یافتن نشانه هایی از حیات کمک کند،  اقیانوس هایی که میتوانند خانه ای برای حیات فرازمینی باشند.

دانشمندان معتقدند در اقیانوس زیر سطحی"اروپا" قمر یخ زده مشتری امکان حیات میکروبی وجود دارد.
دانشمندان معتقدند در اقیانوس زیر سطحی”اروپا” قمر یخ زده مشتری امکان حیات میکروبی وجود دارد.

به گزارش بیگ بنگ، مشتری ، بزرگترین سیاره ی منظومه ی شمسی ،67 قمر دارد که شامل 3 قمر یخ زده ی بزرگ میباشد که ممکن است در زیر سطح یخ زده یشان آب مایع وجود داشته باشد. از بین 3 قمر یخی مشتری “اروپا” ، که تقریبا هم اندازه ی قمر زمین است ، بیشترین پتانسیل را برای داشتن حیات دارد. ضبط مغناطیسی انجام شده توسط فضاپیمای گالیله ی ناسا وجود اقیانوس در زیر سطحی را این قمر تایید کرد. اسکن های رادیویی انجام شده توسط کاوشگر نشان میدهد که لایه ای غنی از آب به ضخامت 80 تا 170 کیلومتر در زیر سطح یخی آن سطح وجود دارد.

یافته های اخیر نشان می دهد که حتی این اقیانوس میتواند با اکسیژن کافی برای حمایت از میلیون ها تن حیات دریایی پر شده باشد. دانشمندان قصد دارند از طریق ذوب کردن قشر یخی اقیانوس و سپس فرستادن یک ربات به درون آن بطور مستقیم به تجزیه و تحلیل این اقیانوس بپردازند. البته به دلیل آنکه ضخامت این قشر یخی بطور دقیق معلوم نیست برنامه ریزی برای سوراخ کردن آن کار را پیچیده میکند. مدل هایی که برای تعیین ضخامت این قشر طراحی شده اند ضخامت آن را در حدود 30 کیلومتر تخمین میزنند. این مدلها بر اساس گرمایی که قشر یخی از طرف خورشید دریافت میکنند طراحی شده است. از طرفی تحلیل داده های بدست آمده از طرف فضاپیمای گالیله پیش بینی میکند که ضخامت آن بیشتر از 15 کیلوتر نیست و شاید حتی در حدود 4 کیلومتر باشد.

دانشمندان قصد دارند با استفاده از امواج دیکامتریک مشتری که به "اروپا" برخورد می کند، به تجزیه و تحلیل این قمر بپردازند.
دانشمندان قصد دارند با استفاده از امواج دیکامتریک مشتری که به “اروپا” برخورد می کند، به تجزیه و تحلیل این قمر بپردازند.

در حال حاضر رادار نافذ یخ امیدوار کننده ترین تکنولوژی برای تشخبص اقیانوس پنهان در قمر های یخی مشتری میباشد. طرز کار این رادار بدین صورت است که ابتدا امواج رادیویی را ارسال میکند سپس به تجزیه و تحلیل امواج برگشتی می پردازد و بررسی میکند که چه نتیجه ای در بر دارد. برای شناسایی چنین اقیانوس هایی و غلبه بر جذب امواج رادیویی توسط یخ به امواج رادیویی کمتر از 30 مگا هرتز احتیاج است. امواجی که محققان از آن استفاده میکنند دارای طول موجی برابر با 10 متر است که به آن امواج دکامتریک میگویند. یکی از مشکلاتی که در رادار نافذ یخ وجود دارد انفجار عظیمی از امواج دکامتریک است که از خود مشتری ارسال میشود. امواج دیکامتریک مشتری ناشی از ابرهایی از ذرات باردار الکتریکی است که در میدان مغناطیسی مشتری به دام افتاده اند. محققان پیشنهاد میکنند که برای اسکن قمرهای مشتری از امواج رادیویی دیکامتریک مشتری این سیاره ی غول پیکر استفاده کنند.

دانشمندان معتقدنداندازه گیری امواج رادیویی مشتری که به اروپا برخورد می کنند با استفاده از رصدخانه رادیویی زمینی امکان پذیر است. اگر این کار با موفقیت انجام شود، می توانیم اطلاعات با ارزشی در مورد خواص زیر سطحی اروپا بدست آوریم. در صورت وجود اقیانوس زیرسطحی  می توانیم اولین گام را جهت شناسایی حیات در اروپا برداریم.

منبع ترجمه: بیگ بنگ، ترجمه: گلناز اسدپور /  منبع: dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. ناسا یه جورایی مصلحتی کار می کند چون راه و چاه مریخ دستشون اومده چپ و راست بودجه رو اونجا هزینه می کنند .در حالیکه حداقل می بایست یک سفینه روی اروپا با تمام سختیهاش فرود می آمد.