بیگ بنگ: ناسا در جدیدترین ویدئوی خود موفق به ثبت یکی از فعالترین شفقهای قطبی مشاهده‌شده در سیاره زحل شده است ،به گفته دانشمندان، تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ‌های هابل و کاسینی به ارائه بهترین منظره از این پدیده پرداخته است.

saturn-aurora-view-nasa-hubble-telescopeاین تصویر پردازش شده فعالیت های شفق قطبی زیبا در زحل را نشان می دهد، این تصویر از مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل بین ماه آوریل و می 2013 گرفته شده و در 11 فوریه 2014 منتشر شده است.

تلسکوپ فضایی هابل در حال چرخش در مدار زمین، و فضاپیمای کاسینی که در حال به دور زحل زیباترین تصاویر از شفق قطبی زحل را شکار کرد. فاین تصاویر تلفیقی از نواحی شمالی و جنوبی سیاره اسرارآمیز زحل به زمین میباشد. این ویدئو نوعی رقص‌آرایی گام به گام با نمایش جزئیات چگونگی حرکت شفق‌ها است که پیچیدگی این شفق‌ها و اینکه چگونه دانشمندان یک انفجار خورشیدی و تاثیرات آن را بر محیط مغناطیسی زحل ارتباط می‌دهند، نمایش داده است. تصاویر هابل و کاسینی بر رویدادهای ماه آوریل و می 2013 تمرکز کرده‌اند. تصاویر طیف‌سنج عکس‌برداری فرابنفش کاسینی که از محدوده نزدیک غیرعادی حدود شش شعاع زحل به دست آمده، نمایی از الگوهای متغیری انتشارات کم‌رنگ در مقیاس چند صد کیلومتر ارائه کرده و تغییرات شفق‌ها را به باد نوسان‌دار ذرات باردار که از سوی خورشید آمده و از روی زحل می‌گذرند، مرتبط کرده‌اند. این تصاویر همچنین نشان می‌دهد که یکی از روش‌های تولید توفان‌های درخشان شفق ممکن است با شکل‌گیری ارتباطات جدید بین خطوط میدان مغناطیسی باشد.

مشاهده ویدئو

«جوناتان نیکولز»، از محققان دانشگاه «لستر» انگلستان درخصوص تصاویر شفق قطبی زحل گفت: شفق زحل کاملاً بی‌ثبات است و همانند هاله‌ای درخشان در اطراف حلقه‌ها و غبار زحل به‌روشنی دیده می‌شود. وی در ادامه افزود: پیش از این نیز با استفاده از تصاویر ارسالی کاسینی و هابل در سال گذشته حلقه‌های جذاب و انوار درخشان قطبی را رصد کرده بودیم، اما تصاویر جدید از کیفیت کاملاً درخشانی برخوردارند و این تصاویر توسط یک تیم تحقیقاتی از منجمان دانشگاه «لیژ» در بلژیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. طوفان‌های کیهانی با شکل‌گیری ارتباطات جدید خطوط مغناطیسی و نوسان‌های جوی در برخورد با ذرات باردار چنین رویداد شگرفی را پدید می‌آورند. با این حال این تصاویر موضوعی مناسب برای تحلیل جو سیاره زحل و راز حلقه‌های آن خواهد بود.

saturn-aurora-view-nasa-cassini-spacecraftشفق قطبی چرخان بر فراز سیاره زحل

داده‌های نور مرئی نیز به دانشمندان در کار بر روی رنگ‌های شفق‌های زحل کمک کرد. اگرچه شفق‌های پرده مانندی که در زمین قابل مشاهده‌اند، در پائین به رنگ سبز و در بالا قرمز هستند، دوربین‌های تصویربرداری کاسینی به نمایش شفق‌های پرده‌مانند زحل پرداخته‌اند که در پائین به رنگ قرمز و در بالا بنفش هستند. تفاوت رنگی به دلیل سلطه مولکول‌های نیتروژن و اکسیژن بر شفق‌های زمینی بوده، در حالیکه شفق‌های زحل تحت تاثیر مولکول‌های هیدروژن هستند.

مطالعه بیشتر در : space , dailygalaxy