بیگ بنگ: ساعاتی پیش تلسکوپ اقلیدس متعلق به سازمان فضایی اروپا، با موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ رهسپار نقطه‌ی لاگرانژ ۲ است که حدود ۱/۵ میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد.

esa euclid launch

به گزارش بیگ بنگ، آشکارسازهای فروسرخ این تلسکوپ که توسط ناسا مجهز شده، می‌توانند سرنخ‌های جدیدی از ماهیت انرژی تاریک و ماده تاریک بیابند. انرژی تاریک ۶۸ درصد جهان را تشکیل می‌دهد. انرژی تاریک، شکل ناشناخته‌ای از انرژی است که همهٔ کیهان را در بر گرفته و به سرعت انبساط جهان می‌افزاید.

مادۀ تاریک نیز اثر گرانشی دارد نیز ۲۷ درصد کیهان را تشکیل داده و نامرئی است، اما از روی اثرات گرانشی می‌توان به وجود آن پی برد. تلسکوپ اقلیدس قصد دارد، ۱/۵ میلیارد کهکشان را در طیف مرئی و فروسرخ رصد کند تا با استفاده از آنها نقشه وسیع از کیهان تهیه نماید. این مأموریت ۱/۵ میلیارد دلاری دست‌کم ۶ سال طول خواهد کشید. پرتاب این تلسکوپ را در ویدئوی زیر تماشا کنید:

 

دانشمندان امیدوارند با داده‌های این تلسکوپ کشف کنند که جهان در ۱۰ میلیارد سال گذشته چگونه بسط و گسترش یافته است. همچنین این تلسکوپ می‌تواند تاریخ انبساط کیهان و تشکیل ساختارهای کیهانی را مطالعه کند. این ماموریت به پاس تجلیل از ریاضیدان یونانی “اقلیدس اسکندریه‌ای” (۳۰۰ سال قبل از میلاد) که پدر علم هندسه محسوب می‌شود، «اقلیدس» نامگذاری شده است.

کنسرسیوم اقلیدس به طور کلی شامل بیش از ۲ هزار دانشمند از ۱۳ کشور اروپایی، آمریکا، کانادا و ژاپن است. برخلاف تلسکوپ‌های فضایی هابل و جیمز وب، که قادر هستند همزمان تنها روی یک بخش از فضا تمرکز ‌کنند، دانشمندان از اقلیدس برای پوشش همزمان بخش‌های وسیعی از فضای فراکهکشانی استفاده خواهند کرد. همچنین دانشمندان امیدوارند با داده‌های دریافتی از اقلیدس، بتوانند عملکرد نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین را بررسی نمایند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.