این نمای نزدیک کیهانی، یک تصویر موزاییکی بر پایه ی داده های بایگانی میراث هابل از بازوان مارپیچی و درخشان کهکشان M83 میباشد که در آن رگه های تاریک غبار و خوشه های جوان و آبی ستاره ای چشم نواز هستند.

5774

بیگ بنگ، کهکشان مارپیچی بزرگ، درخشان و زیبای M83 در فاصله 12 میلیون سال نوری ما، نزدیک نوک صورت فلکی هیدرا جای دارد.معمولا نزدیک لبۀ آن رگه های ضخیم غبار دیده می شود، اینجا هم مناطق سرخ رنگ ستاره زایی فراوانی وجود دارد که کهکشان M83 نام دیگرش را نیز از آن ها گرفته: کهکشان هزار یاقوت!

هستۀ زرد و درخشان M83، عمدتا روشن از نور ستارگان پیر، در گوشه ی بالا، سمت چپ تصویر دیده می شود. این هسته در محدودۀ پرتوهای ایکس هم درخشان است که نشان دهندۀ میزان بالایی از ستارگان نوترونی و سیاهچاله های بر جا مانده از یک فوران شدید ستاره زایی می باشند. کهکشان M83 اکنون عضوی از یک گروه کهکشانی است که کهکشان فعال قنطورس A نیز عضوی از آنست. گستردگی این چشم انداز نمای نزدیک، در فاصله ی برآوردی M83، بیش از 25000 سال نوری می باشد.

کهکشان M83 برای اولین بار در نیمه قرن 18 میلادی، توسط یک اخترشناس فرانسوی بنام نیکولاس لویس ده لاکایل کشف شد. چند دهه بعد توسط یک اخترشناس فرانسوی و شکارچی مشهور دنباله دار ها بنام چارلز مایزر در کاتالوگ مشهور اجرام اعماق آسمان ثبت گردید.

M83

این تصویر کامل بازوی های مارپیچی کهکشان M83 را نشان می دهد که با درخشندگی نور یاقوتی مزین شده است. این ها ابر های بزرگ تابان گاز هیدروژن است. تابش های فراسرخ از ستاره های تازه بدنیا آمده و ستاره های بزرگ، گاز های این ابر را یونیزه می کنند و باعث می گردد تا مناطق وسیع هیدروژنی به رنگ سرخ مشتعل شوند. این مناطق ستاره ساز در برابر تابش ابدی ستاره های زرد کهنه در نزدیکی برجستگی مرکز کهکشان در این تصویر به خوبی نشان داده شده. تصویر نامبرده، رد پای ظریف جریان گرد و غبار تاریک و پیچان را که در امتداد بازو های کهکشان بافت خورده، نشان می دهد.

Read More : http://apod.nasa.gov/apod/ap111111.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Messier_83

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.