بیگ بنگ: علاقمندان به رصد آسمان شب و اجرام آسمانی، این روزها در انتظار عبور روشن‌ترین دنباله دار قرن در آسمان هستند، دنباله دار آیسان ( ISON ) با پیش روی به سمت خورشید در 28 نوامبر که جزئی از چشم انداز سیاره زمین است به آن نزدیک تر می شود، این دنباله دار زندگی خودش را آغاز کرده است.

همانطور که پیش بینی شده بود این دنباله دار در حال حاضر فعال تر و روشنایی اش افزایش یافته است و در آسمان تاریک، با چشم غیر مسلح هم دیده می شود. در این نمای تلسکوپی که بابک امین تفرشی صبح روز 14 نوامبر در جنوب کنیا از دنباله آیسان گرفته، حدود دو درجه گستردگی دارد.

ISON-2sTafreshi950دنباله دار آیسان –  عکس از بابک امین تفرشی (TWAN)

عکس بالا در دو قسمت نمایش داده شده، نسخه نگاتیو عکس در سمت راست جزییاتی از دنباله بلند که شامل رشته های جداگانه به سمت بالاست را نشان می دهد. آیسان دنباله داری است که برای اولین بار وارد فضای درونی سامانه ی خورشیدی شده است. آیا این دنباله دار در روزهای ماه دسامبر درخشان تر می شود یا خیر، سوالی است که هنوز بی جواب باقی مانده است.

دنباله دار آیسان توسط ستاره شناسان تازه کار روسی در سپتامبر 2012 کشف شد. آیسان از 10 هزار سال پیش هنگامی که یک نوار دور از سنگ‌های فضایی را در ابر اورت ترک کرد به سمت خورشید رهسپار شد. این دنباله دار، پس از طی میلیون‌ها کیلومتر در منظومه شمسی درحال حاضر در 1.2 میلیون کیلومتری خورشید قرار دارد. اگر آیسان از این مرحله از سفر خود جان سالم به در ببرد که همه محققان نسبت به آن خوشبین نیستنند، می‌توان آن را ظرف چند هفته آینده با چشم غیر مسلح در آسمان مشاهده کرد.

منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. هوا همچنان نا مساعد هست برای دیدن جرمی با این قدر. امیدوارم تا بامداد پنجشنبه وضعیت مساعد بشه.

  2. بامداد امروز_سه شنبه- برای دیدنش بیدار شدم ولی هوای ساری ابری و بارانی بود 🙁