زمان شکل‌گیری تکه‌ سنگ‌های فضایی به کمک تکنیک‌های جدید تعیین می‌شود. در این روش، پژوهشگران سن کریستال‌ها را با اندازه‌گیری نسبت اورانیم به سرب تعیین می‌کنند. پژوهشگران در ۲۵ جولای در مجله Nature گزارش می‌دهند که با مهیا شدن ابزاری به منظور گشودن رازهای منظومه شمسی، تکنیک جدیدی سن شهاب‌سنگ‌ها را به شکلی دقیق تعیین می‌کند.

دانشمندان روی سن شهاب‌سنگ‌ها با یکدیگر اختلاف نظر دارند، چرا که تشخیص دقیق میان زمان شکل‌گیری تکه سنگ‌ها و زمان اشتعال (به خاطر یک برخورد) و پرتاب شدن آن‌ها در فضا جهت روانه شدن به سوی زمین، دشوار است.

اکسل اشمیت ((Axel Schmitt محققی در زمینه تاریخ زمین از دانشگاه UCLA و همکارانش ساختارهای کریستالی شهاب‌سنگ‌ها را بررسی کردند. کریستال‌ها بسته به اینکه آیا پس از گرما و فشار شدید ناشی از ضربه به سرعت سفت شده و یا اینکه به آرامی سفت شده، با یکدیگر متفاوت هستند. پس از آن گروه اشمیت سن کریستال‌ها را با اندازه‌گیری نسبت اورانیم به سرب تعیین کردند. اورانیوم دو ایزوتوپ دارد؛ با واپاشی هر یک از این ایزوتوپ‌ها به تنها ایزوتوپ سرب کریستال، برای محققان توانایی اندازه‌گیری چندگانه زمان پرتوزایی فراهم می‌شود تا از صحت نتایج اطمینان حاصل کنند.

mars-meteorite

این گروه، شهاب‌سنگ Martin (محل برخورد آفریقای شمال غربی ۵۲۹۸) را آنالیز کردند و دریافتند که سن کریستال‌های بزرگ و بهم چسبیده ۱۸۷ میلیون سال است؛ این زمان نشان می‌دهد که تکه سنگ در طول یک فوران آتشفشانی شکل گرفته است. محققان هم‌چنین کریستال‌های zircon را یافتند، پیش‌بینی می‌شود این کریستال‌ها احتمالاً در اثر یک ضربه کم‌تر از ۲۲ میلیون سال پیش شکل گرفته‌اند.

اشمیت می‌گوید که با اعمال تکنیک جدید به تکه سنگ‌های مریخ، ماه، ستارگان و یا حتی زمین، دانشمندان می‌توانند به زمان فوران آتشفشان‌ها در گذشته دور پی ببرند.

Read More : http://www.sciencenews.org/view/generic/id/351830/description/News_in_Brief_Mars_meteorite_reveals_its_age

http://phys.org/news/2013-07-team-martian-meteorite-age-puzzle.html

نویسنده خبر: امیرحسین مجوزی

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام .من یه سنگ اندازه مشت دست پیدا کردم که فکر میکنم شهاب سنگه. لایه لایه است وشبیه یچیزی که ذوب شده میباشد واگر نو نوریبش بتابه رنگش شبیه سرب دیده میشود ودر ان زره های زرد رنگی ریز دیده میشود ولی اهنی نیست.مشه کمک کنید بدونم چیه ممنون