بیگ بنگ: ماه‌نورد هندی، وجود گوگرد و چند عنصر دیگر را در قطب جنوب ماه تأیید کرد و اکنون به دنبال نشانه‌های آب یخ‌ زده است.

Untitled

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، «سازمان تحقیقات فضایی هند»(ISRO) اعلام کرد ماه‌نورد این کشور حدود یک هفته پس از فرود تاریخ‌ساز خود روی ماه و در حالی که به دنبال نشانه‌هایی از آب یخ‌زده بوده، وجود گوگرد را در نزدیکی قطب جنوب ماه تأیید کرده و چندین عنصر دیگر را نیز در این منطقه یافته است.

سازمان تحقیقات فضایی هند در وب‌سایت خود نوشت: تجهیزات طیف‌سنج لیزری ماه‌نورد، آلومینیوم، آهن، کلسیم، کروم، تیتانیوم، منگنز، اکسیژن و سیلیکون را نیز در سطح ماه شناسایی کردند. ماه‌نورد «پراگیان» پس از فرود کاوشگر «چاندرایان-۳» در نزدیکی قطب جنوب ماه، رها شد. این ماه‌نورد وظیفه دارد در مدت ۱۴ روز آزمایش‌هایی را در این منطقه انجام دهد.

سازمان تحقیقات فضایی هند در ادامه نوشت: ماه‌نورد وجود گوگرد را بدون ابهام تایید کرد. همچنین، در جستجوی نشانه‌هایی از آب یخ‌زده است که می‌تواند به ماموریت‌های آینده فضانوردان، به عنوان منبع بالقوه آب آشامیدنی یا سوخت موشک کمک کند. همچنین ماه‌نورد پراگیان، برای اولین‌بار از کاوشگر ویکرام، در حالی که این هر دو به اکتشاف پیشگامانه خود در نیمه‌ی راه ماموریت چاندرایان-۳ ادامه می‌دهند، عکاسی کرد.

picture T.

«سریدهارا سومانات» رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند گفت که ماه‌نورد قرار است جو ماه و فعالیت لرزه‌ای آن را نیز مطالعه کند. روز دوشنبه، زمانی که ماه‌نورد به دهانه‌ای با عرض چهار متر نزدیک شد، مسیر آن دوباره تحت برنامه‌ریزی قرار گرفت. سازمان تحقیقات فضایی هند گفت: اکنون ماه‌نورد به آسودگی در مسیر جدیدی حرکت می‌کند.

ماه‌نورد با سرعت آهسته حدود ۱۰ سانتی‌متر در ثانیه حرکت می‌کند تا امکان ضربه خوردن و آسیب رسیدن به وسیله نقلیه از سوی ناهمواری‌های ماه به حداقل برسد. پس از تلاش ناموفق برای فرود آمدن روی ماه در سال ۲۰۱۹، هند هفته گذشته به آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی و چین پیوست و به چهارمین کشوری تبدیل شد که به این نقطه عطف دست می‌یابد.

این مأموریت موفقیت‌آمیز، جایگاه رو به رشد هند را به عنوان یک نیروگاه فناوری و فضایی به نمایش می‌گذارد و تصویری را که «نارندرا مودی» نخست‌وزیر این کشور سعی دارد ارائه دهد، به نمایش می‌گذارد. این تصویر، یک کشور در حال رشد است که جایگاه خود را در میان نخبگان جهان تثبیت می‌کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: MSN

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.