تصویر نجومی روز: انعکاس یک سحابی

بیگ بنگ: در بالای صورت فلکی “ارابه ران”، vdB 31 زیبا و آبی رنگ قرار دارد که بعنوان سی و یکمین جرم در فهرست سحابی بازتابی سیدنی ون دن برگ (۱۹۹۶ میلادی) شناخته می شود. در این ناحیه، زندگی آرام سماوی با ابرهای تاریک توام می گردد که در فهرست ادوارد ای برنارد تحت عنوان “نشانه های تاریک در آسمان” به ثبت رسیده است.

همه اینها ابرهای گرد و غبار میان ستاره ای به شمار می روند که نور ستارگان پس زمینه ای را در سحابی تاریک برنارد مسدود می کنند. اما گرد و غبار موجود در vdB 31 به بازتاب نور ستاره ای آبی رنگ داغ “ای بی ارابه ران”(AB Aurigae) می پردازد. کاوش محیط پیرامون این ستاره به کمک تلسکوپ فضایی هابل نشان می دهد که ستاره جوان چند میلیون ساله، توسط دیسک گرد و غبار احاطه گردیده‌ است. این ستاره(AB Aurigae) تقریبا ۴۷۰ سال نوری با زمین فاصله دارد. در چنین فاصله ای، این جرم کیهانی حدوداً از ۴ سال نوری گستردگی برخوردار میباشد.

منصور نقی لو

نویسنده این مطلب: منصور نقی لو، کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، فرگشت، اکتساب زبان اول، یادگیری زبان دوم و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.