potw1329a

این گرداب کیهانی مرکز کهکشان NGC 524 است که تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسانده است. این کهکشان در فاصله حدود 90 میلیون سال نوری از زمین و  در صورت فلکی حوت، واقع شده است.

NGC 524 یک کهکشان عدسی شکل است. دانشمندان بر این باورند که کهکشان های عدسی شکل یک حالت میانی در تکامل کهکشانی های بیضوی و مارپیچی هستند. کهکشان های مارپیچی، کهکشان هایی میانسالند با بازوانی گسترده و چرخشی شکل که یک میلیون ستاره را در خود جای داده اند. همراه با این ستاره ها، ابرهای بزرگ گاز و غبار هم در بازوها وجود دارند که هرگاه به اندازه ی کافی فشرده و متراکم شوند، تبدیل به جایی برای تولد ستارگان جدید می شوند.

زمانی که همه گاز درون این مناطق تخلیه شده و به فضا باز می گردد یا از بین می رود، بازوهای چرخشی به تدریج محو و شکل مارپیچی آن شروع به تضعیف شدن می کند. یک دیسک روشن پر از ستاره های قدیمی، قرمز احاطه شده چه کمی گاز و گرد و غبار کهکشان موفق شده است به چسبیدن به – در پایان این فرایند، آنچه باقی مانده است یک کهکشان عدسی است.

در پایان این فرآیند ، یک کهکشان مارپیچی به جا می ماند بشکل عدسی. صفحه ای روشن مملو از ستاره های قدیمی قرمز رنگ است که به وسیله مقدار کمی گاز و گرد و غبار حاصله از کهکشان، احاطه شده است. این تصویر جزئیات کهکشان NGC 524 را نشان می دهد. همانطور که مشاهده می کنید برآمدگی مرکزی آن بوسیله گازهای باقی مانده شکل گرفته است. مشاهدات صورت گرفته نشان داده است که کهکشان مقداری از حرکات مارپیچ خود راحفظ کرده است که توضیحی بر ساختار پیچیده آن است.

منبع: http://www.nasa.gov/content/goddard/hubble-eyes-a-mysterious-old-spiral/#.UgPKa38e4wq