نظریه های شگفت انگیز هاوکینگ برای تحقق سفر در زمان

howking

استیون هاوکینگ طی مقاله ای سه نظریه جالب توجه و واقع گرایانه را برای سفر در زمان ارائه کرده است که به اعتقاد وی یکی از این نظریات عملی خواهد بود.
استیون هاوکینگ فیزیکدان مشهور انگلیسی که به تازگی در نشریات و برنامه های تلویزیونی در رابطه با عجایب علم فیزیک و سفر در زمان اظهار نظرهای قابل توجهی ارائه می کند به تازگی در قالب مقاله ای به بررسی شیوه های ممکن برای سفر در زمان پرداخته است که بخشی از آن در نشریه ان بی سی به این شکل منتشر شده است:

بعد چهارم :

نظریه اول هاوکینگ بر این اساس مطرح شده است که باید زمان را در قالب یک بعد، مانند طول، عرض و یا ارتفاع در نظر گرفت. وی در مثالی می گوید: “در هنگام رانندگی به سوی جلو حرکت می کنید، این یک جهت است، به سمت راست یا چپ دور می زنید، این جهتی دیگر است، جهت سوم زمانی است که بر روی یک جاده کوهستانی حرکت می کنید و بعد چهارم در چنین سفری زمان است.”

هاوکینگ می گوید: “فیلمهایی با مضمون سفر در زمان معمولا ماشینهای عظیم و پر مصرفی را نشان می دهند که مسیری را در میان بعد چهارم گشوده و تونلی را در دل زمان باز می کند. مسافر زمان نیز خود را برای تجربه ای ناشناخته آماده کرده و وارد این تونل شده و آنگاه در ناکجاآبادی ظاهر می شود. شاید مفهوم کلی چنین شیوه ای کاملا بعید و کاملا متفاوت از واقعیت به نظر آید اما ایده کلی آن چندان غیر عقلانی نیست.

“در واقع قوانین فیزیک با ایده سفر در زمان از طریق درگاه هایی به نام “کرم چاله” انطباق دارند. این درگاه ها در اطراف ما پراکنده اند تنها به دلیل کوچک بودن امکان مشاهده آنها وجود ندارد. این حفره ها در گوشه های پنهان فضا و زمان خود را نمایان می کنند. هیچ چیز مسطح و جامد نیست، در صورتی که از فاصله ای بسیار نزدیک به هر جسمی نگاه کنید حفره ها و چین خوردگی هایی را می توان در آن مشاهده کرد. این یکی از اصول بنیادین فیزیک است که شامل حال زمان هم می شود.”

فوم کوانتومی و حفره های “کرم چاله” :

در بخشی دیگر از این مقاله آمده است: “در کوچکترین مقیاس ممکن، حتی در ابعادی کوچکتر از مولکولها و اتمها، به موقعیتی دست خواهیم یافت که فوم کوانتومی نام دارد. این جایی است که “کرم چاله”ها در آن قرار دارند. تونلهای ریزی در میان زمان و فضا به صورت دائم در حال شکل گرفتن، ناپدید شدن و تغییر شکل دادن در این جهان کوانتمی هستند. حفره هایی که در واقع دو موقعیت و زمان جدا از هم را به یکدیگر اتصال می دهند.”

“متاسفانه این حفره ها به اندازه ای کوچکند که امکان عبور انسان از میان آن وجود ندارد اما برخی از دانشمندان معتقدند شاید امکان دستیابی به یک کرم چاله و راهی برای بزرگ کردن آن به اندازه ای که برای عبور انسانها یا فضاپیماها کافی است وجود داشته باشد.”

“از نظر تئوری تونل زمان یا یک کرم چاله به جز کمک به سفر به دیگر سیارات می تواند فواید دیگری نیز در بر داشته باشد. در صورتی که دو سر این تونل در جایی یکسان قرار داشت که میان آنها زمان و نه فاصله فیزیکی جدایی ایجاد کرده بود، یک فضاپیما می توانست در گذشته و در فاصله ای نزدیک به زمین در آن رفت و آمد داشته باشد. در این صورت شاید دایناسورها می توانستند شاهد فرود این فضاپیما در جایی از زمان باشند.”

” در نهایت شاید دانشمندان تنها سفر به آینده را پدیده ای عملی بیابند زیرا قوانین طبیعت سفر به گذشته را غیر ممکن ساخته است از این رو است که رابطه علت و معلولی پا برجا است. برای مثال اگر می توانستید در زمان سفر کرده و به گذشته بازگردید و با انجام کاری از تولد خود در گذشته جلوگیری کنید، چگونه می توانستید در آینده حضور داشته باشید و در زمان سفر کنید؟”
Time
رودی جاری به نام زمان :

هاوکینگ بر این باور است بازخورد تابشی می تواند هر کرم چاله ای که دانشمندان تلاش دارند آن را برای قابل استفاده شدن بزرگتر سازند را نابود کرده و آنها را برای سفر واقعی بی مصرف کند. راه دیگر پیشنهادی وی از این قرار است:

” زمان مانند یک رود در جریان است و اینگونه به نظر می رسد هر کدام از ما در میان این جریان در حرکتیم، اما از دیدگاهی دیگر می توان گفت زمان در مکانهای مختلف سرعت جریان متفاوتی دارد و این کلید اصلی سفر به آینده است. اینشتین برای اولین بار این ایده را که مکانهایی وجود دارند که در آنها سرعت زمان کاهش یا افزایش پیدا می کند، در حدود صد سال پیش مطرح کرد، وی کاملا درست فکر می کرده است. اثبات آن نیز در سیستم ردیابی ماهواره ای زمین یا GPS است که آشکار می کند زمان در فضا از سرعت بالاتری برخوردار است و می توان از این اصل برای سفر به آینده استفاده کرد.”
OdysseyBlackHole
سیاهچاله ها و سفر با سرعت نور :

هاوکینگ کلید اصلی سفر در زمان را سیاهچاله ها می داند. اجرامی به شدت جرمگین که حتی نور نیز نمی تواند از دام گرانشی آنها بگریزد. به گزارش مهر وی می گوید: “سیاهچاله تاثیر قابل توجهی بر روی زمان دارد و می تواند سرعت آن را بیشتر از هر چیز دیگری در کهکشان کاهش دهد. این همان ویژگی است که سیاهچاله ها را به ماشینهای واقعی زمان تبدیل می کند. بر این اساس می توان تصور کرد که فضاپیمایی در مرکز کهکشان راه شیری در اطراف سیاهچاله ای بزرگ در فاصله ای برابر ۲۶ هزار سال نوری در گردش باشد. از زمین این فضاپیما در هر ۱۶ دقیقه یک دور را کامل خواهد کرد. اما برای سرنشینان این فضاپیما زمان به کندی در حرکت بوده و برای هر ۱۶ دقیقه ای که بر روی زمین سپری می شود، این افراد تنها ۸ دقیقه از زندگی خود را پشت سر می گذارند. به این شکل ۱۰ سال زمینی سفر در این فضاپیما برای آنها در واقع پنج سال خواهد بود.

این سناریو با اصل سفر در میان کرم چاله ها در تناقض نیست اما ایده ای کاملا غیر عملی است. اما از نظر هاوکینگ احتمالات عملی دیگری نیز وجود دارد: سفر با سرعت بسیار بالا.

وی می گوید: “این امکان به یکی دیگر از حقایق جهان هستی بستگی دارد. محدودیت سرعت کیهانی که برابر ۲۹۹ هزار و ۳۳۷ کیلومتر بر ثانیه است یعنی سرعت نور. هیچ چیز توانایی شکستن این رکورد را ندارد و این محدودیت یکی از بهترین اصول به اثبات رسیده علمی است. اما چه باور داشته باشید چه نداشته باشید، سفر در سرعتی نزدیک به سرعت نور می تواند شما را به آینده ببرد. زیرا سفر در این سرعت به معنی هفت بار چرخش کامل مدار زمین در ثانیه است. در این لحظه است که واقعه ای غیر عادی رخ داده و سرعت زمان برای مسافران این سفر سریع السیر نسبت به زمان بقیه جهان به شدت کاهش پیدا کرده و در واقع همه چیز برای این مسافران به کندی سپری خواهد شد.”
L797-7
مقابله با سرعت نور :

“این رویداد باید به منظور محافظت از محدودیت سرعت کیهانی رخ دهد. تصور کنید کودکی در حال دویدن بر روی فضاپیمایی است که با سرعتی نزدیک به سرعت نور در حرکت است آیا این کودک با حرکت رو به جلوی خود به سادگی در حال شکستن محدودیت سرعت کیهانی نیست؟ پاسخ این سوال “نه” است زیرا قوانین طبیعت با آرام کردن سرعت مسافران این سفر از شکسته شدن قانون محدودیت سرعت جلوگیری خواهد کرد و به این شکل این کودک قادر نخواهد بود به اندازه ای سریع بدود تا بتواند محدودیت سرعت کیهانی را بشکند. زمان همیشه برای محافظت از محدودیت سرعت سرعت خود را کاهش خواهد داد.”

هاوکینگ می گوید: “این ماهیت چگونگی ممکن بودن سفر به آینده است. تصور کنید فضاپیما ایستگاه خود را در اول ژانویه ۲۰۵۰ میلادی ترک کند و به مدت ۱۰ سال در مدار زمین به حرکت سریع خود ادامه دهد و سرانجام در اول ژانویه سال ۲۱۵۰ متوقف شود. در این مدت زمانی مسافران این فضاپیما تنها یک هفته سفر کرده اند زیرا زمان درون فضاپیما به شدت به کندی سپری شده است و تصور کنید زمان بازگشت به زمین با چه جهان متفاوتی مواجه خواهند شد، در واقع در عرض یک هفته این افراد به ۱۰۰ سال بعد سفر کرده اند.”

“در حال حاضر سریع ترین جنبشها در تونل بزرگ شتاب دهنده ذره ای سرن صورت می گیرد. زمانی که این شتاب دهنده آغاز به کار می کند شتاب در کسری از ثانیه از صفر به ۹۶ هزار و ۵۶۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و با افزایش نیرو سرعت ذرات نیز افزایش پیدا خواهد کرد تا زمانی که ذرات ۱۱ هزار بار در ثانیه مسیر تونل را طی کرده و باز می گردند، سرعتی که نزدیک به سرعت نور است. در واقع این ذرات می توانند به ۹۹٫۹۹ درصد از سرعت نور دست پیدا کنند که در این صورت سفر در زمان را آغاز خواهند کرد. ما این واقعیت را با کمک ذرات عجیبی به نام “پیمسون ها” دریافته ایم زیرا طول عمر این ذرات به شدت کوتاه و در حدود ۲۵ بیلیونیوم از ثانیه است اما زمانی که شتاب و سرعت آنها به این حد دست پیدا می کند، طول عمر آنها نیز ۳۰ بار بیشتر می شود.

” برای اعمال چنین شتاب و سرعتی برای انسان باید در فضا بود. این در حالی است که سریعترین سفر فضایی انسانها سفر آپولو ۱۰ با سرعت ۴۰ هزار و ۲۳۳ کیلومتر بر ساعت بوده است. برای سفر به زمان باید با سرعتی ۱۰ برابر این سرعت در فضا حرکت کرد و برای عملی شدن آن به فضاپیمایی بسیار بزرگتر نیاز خواهد بود تا بتوان با کمک آن مقادیر زیادی سوخت برای تامین انرژی مورد نیاز چنین سرعتی حمل شود. ما در تئوری تنها می توانیم در طول عمر خود یکبار به سفری بسیار دوردست برویم، سفری کوتاه به مرز کهکشان راه شیری به تنهایی به ۸۰ سال زمان نیاز خواهد داشت.”

1. الهام گفت:

اگر شود که ویدیو این مطلب را upload کنید خوب میشود.

2. javid گفت:

جالب اینه دانشمندان فیزیک تونستن سرعتی بالا تر از سرعت نور رو پیش بینی کنن. ولی از نظر من بهترین و البته خطرناک ترین را سفر در زمان سیاه چاله ها هستن. مرسی از مطالبتون

3. دانشمندان در اشتباه جزیی اند
    با تشکر از شما

4. محمد گفت:

من معتقدم زمان نسبیم و فکر مکنم عالم ما به قدری کوچک است شاید در یک هسته خرما جای گیرد حتی تمام کهکشان ما…همه مفاهیم و ابعاد نسبیند…

5. سامان گفت:

سلام، مطالب قشنگی بود. ممنون.

6. فرزاد گفت:

اگر به فرمایش شما:
    محدودیت سرعت کیهانی که برابر ۲۹۹ هزار و ۳۳۷ کیلومتر بر ثانیه است یعنی سرعت نور باشه
    و
    این استدلال شما راجع به سرعت سفینه غلط که گفتید:
    برای سفر به زمان باید با سرعتی ۱۰ برابر این سرعت در فضا حرکت کرد!!!
    ……
    حسب اندازه گیری سرعت نور به ثانیه است ، واما حسب سرعت سفینتون به ساعت!!! نسبت سرعت ۱۰ برابر اگه بود که خیلی خوب میشد باز جای امیدی بود، اما نسبت اینقدر دور هست که این اتفاق تقریبا” مساوی با “محال” میشه..ولی تئوریش رو کاغذ حداقل جذابه!!!!
    مرسی

7. من گفت:

یعنیا عااااالیتر از این نمیشه ………من فک میکردم سفر در زمان یه رویایی پیش نیست…..درحالی که برای اولین بار خوندن این مطلب شاخ دراوردم..ممنون از شما برای این اطلاعات کوتاه ومفید……………………….

8. k.i گفت:

در قسمت کرم چاله ، بیان کرده اید که اگر دو سر این کرم ها به هم متصل باشندو زمان میان ان ها جدایی ایجاد کند …. .
    ولی سوال این جاست ؛ زمان چه گونه جدایی ایجاد میکند در صورتی که حالت پیوسته ای دارد و جاری شدن را طی میکند ؟

9. aliakbar parvin گفت:

درسته که زمان جاریه اما به سوی اینده در جریانه…..به نظر من سفردرآینده حداقل درسده های دور ممکن است اتفاق بیفتد فعلن تاآنزمان بایدمشکلات فیزیکی وحتا تکنولوژیکی ان رابررسی وحل کرد.

10. ali گفت:

ممنون ازمطالب تان عالی بود

11. 11 amid reza گفت:

به نظر من گذشته از بین نمیره بلکه تمام انرژی ها مثل باز تاب نور وصداها جذب اجسام می شوند همانطور که انرژ ی ها طبق نظریه نیشتین جذب اجسام میشوند وانرژی ها نه کم وزیاد بلکه از شکلی به شکل دیکر تبدیل میشوند.

12. من تازه چیزی را علمی تلقی میکنم که قانع کننده باشد از مباحث جدیدتان کمی راضی شدم ف امیدوارم زیاده خواهی بنده را به حساب کنکاشم بگذارید . با تشکر

13. ata گفت:

سلام دوستان.اخیرا دانشمندا کشف کردند ک اگه بشه با ی چیزی با سرعت نور حرکت کرد میشه ب آینده سفر کرد و البته سفر ب گذشته هم دو راه داره:۱-باید کره زمین رو در یک ثانیه هفت و نیم دور بزنید ۲-می تونید فاصله زمین تا ماه رو در ۰٫۷ ثانیه طی کنید…. 🙂

14. امیررضا گفت:

سلام … خواهشمندم فیلم interstellar رو دانلود کنید و نگاه کنید اونوقت همین مطالب در ذهن آدم بهتر میگنجد ..‌‌‌.

15. alixfazl گفت:

سلام به همه دوستان. سفر در زمان به نظر من امکان پذیر هست!
    من دارم رو یه مقاله ای در مورد سیاهچاله کار میکنم با تحقیقاتی که انجام دادم فهمیدم بر طرق قانون نسبیت عام انیشتین سفر در زمان ممکنه
    ببینید هر جسمی مقداری میتونه در فضا-زمان اطرافش گودالی ایجاد کنه
    بسته به چگالی جسم اون گودال ایجاد میشه پس اگه یه جسم فوق العاده چگالی بالایی داشته باشه میتونه فضا-زمانه اطرافشو به یه فضا-زمان دیگه در یه جا یا یه زمان دیگه منتقل کنه در کیهان اجسامی که چگالی فوق العاده بالا دارند بهشون میگن ((سیاه چاله))!
    پس سفر در زمان در تئوری ممکنه ولی در عمل فک کنم هنوز ما به اون اندازه عالم نشدیم که بتونیم این ها رو کشف کنیم
    مرسی که متنمو خوندین

16. Alex Abd گفت:

چیزی که استیون گفته کاملا درسته اما اگه با سرعت نور حرکت کنیم در واقع زمان برای آن فرد می ایسته چرا که با سرعت ما در بعد زمان از سرعت نور با توجه به درصدی کاسته بشه. درسته؟؟

17. تیارا گفت:

18. هادی ابوذر گفت:

زمان چیه؟
    چیزی که ما خلقش کردیم تا بتونیم اتفاقات اطرافمون رو بهتر بیان کنیم. مثل اینکه از اینجا تا مشهد ۱۲ ساعت زمان فاصله وجود داره.
    این کاملا اشتباهه
    انسانهای غار نشین اگر این راهو میرفتن هیچوقت به مدتش فکر نمیکردن بلکه فقط به طی کردن مسیر فکر میکردن چون هنوز زمان رو اختراع نکرده بودن.
    خورشید از بین میره نه به این خاطر که زمانش به پایان میرسه بلکه چون موادش تموش میشه.
    زمانی در کار نیست و همینطور بعد زمان.
    پس سفر به گذشته و آینده هم در کار نیست.
    بهتر اینکه فرضیه من رو بپذیرید تا اینکه برای اختراعی که خودمون اسم زمان رو روش گذاشتیم بحث کنید.
    با تشکر
    هادی ابوذر

• امیرحسین گفت:

سلام،هادی ابوذر
      نگاه کن بعضی مواقع هستند که اصلا مسافتی در کار نیست!!مثل همین الآن که در جریان هست..
      مرسی

19. ناخدا گفت:

سفر به آینده و گذشته کاملا بی معنی حتی فکر کردن بهش موجبه خنده س اصلا به فرض همچین چیزی اختراع شه این همون موقعی هست که دیگه زندگی کردن هیچ معنایی نداره

20. علی گفت:

تمام چیزایی که بهشون فکر میکنیم تصویری هستن از ماجراهای واقعی که اتفاق افتادن و ما قبلا اونا رو بارها و بارها دیدیم ازتمام تکنولوژی های عجیب و اکتشافات جالب ….. روح ما بارها در جسم های مختلف و طی زمان های متفاوت از گذشته تا آینده زندگی کرده (مثلا ) ….
    با تشکر

21. pooya گفت:

22. pooya گفت:

برای فکر کردن به موضوعی باید هرچیزی که به آن مطلب تاثییر میگذارد راهم فکر کرد بعد خود موضوع اصلی حل میشود

23. sara گفت:

من یه نظریه جدید دارم اسمشو گذاشتم نظریه حلزون زمان که با همه این صحبتای بالا فرق داره .ما اسیر زمان هستیم تو حلزون زمان که هر روز شاید دها بار در زمان سفر میکنیم اما باز به نقطه ای که هستیم بر میگردیم به طوری که خودمون متوجه ش نمیشیم….

24. وندا گفت:

Alie man kheili khosham omad merci

25. wwwwwwuuuuu گفت:

ایااین مطلب ها براساس واقعیت نوشته شده است

26. علی رفیعی گفت:

27. payam گفت:

سلام sara میشه بیشتر توضیح بدی اگر مایلی به mani.ki58@yahoo.com ایمیل بزن نظرت جالبه اما میخوام اگر میشه جزییات نظرتونو بدونم

28. payam گفت:

دیدگاه sara جالبه منحصر به فرد من نه این دیدگاه را رد میکنم نه تایید اما جالبه جالب

29. حیات از هرات گفت:

دوستان اسم این مستند سفر به اعماق جهان با استیون هاوکینگ هست من بیش از ده بار اینو دیدم هردفعه درک من از جهان هستی بیشتر میشه واقعا هاوکینگ محشره وقابل قدر

30. Mohsen.plc گفت:

با سلام در نظر داشته باشین با تمام احتمالات سفر در زمان توسط کرم چاله ها فقط مطمئن هستند که با کرم چاله ها میتوان سفر کرد در زمان
    ولی مشخص نیست مقصد کرم چاله ها چه زمانی هست
    در کدام نقطه ی زمین
    و درکدام مکان فرودمی اییم
    ویا اصلا درزمین فرود می اییم؟
    این مسئله مهم است که اگر در زمان سفر کنیم ایا میتوانیم دوباره ب نقطه ی شروع باز گردیم یا خیر?!؟
    ولی در کل نظریه ی هاوکینگ خیلی زیبا بود

31. HM2 گفت:

البته به نظر من میشه سرعت نور رو شکست با الکتریسته
    سرعت جریان الکتریسیته در یک سیم معمولی و یک فضای معمول نزدیک به ۹۰ درصد سرعت نوره
    که به عوامل مختلفی از جمله ضریب دی الکتریک و مکان استفاده و دما بستگی داره
    حالا اگر ما یک ابر رسانا داشته باشیم در فضای خلا و دمای مناسب فکر میکنم بشه به بالاتر از سرعت نور هم دست یافت

32. هومن گفت:

مطلب بسیار جالبی بود . من مدت طولانییه که دارم در مورد مثل سفر در زمان – حیات غیر زمینی و …. تحقیق میکنم و به نظر بنده سفر در زمان به احتمال بسیار در آینده ممکن خواهد بود. ببینید اختراع هر چیزی نیاز به یک سری بستر داره . و تا اون بستر ها محیا نشده باشه شاید تحقق اون پدیده غیر ممکن به نظر بیاد . مثلا ساخته شدن تلفن اول احتیاج به کشف الکتریسیته سیم و … داره و تا اونا نباشن تلفن پیزی جز یک ایده ی احمقانه نیست . یعنی اگر به یه نفر ۸۰۰ سال پیش میگفتی یه روز یه نفر از این ور دنیا حرف میزنه و یه نفر دیگه اونور دنیا صدای اونو میشنوه براش غیر قابل درک بود چون شناختی از بستر این مطلب نداشت و فکرش به سمت چیزایی میرفت که تو این دنیا به چشش دیده مثل چوب سنگ و … . پس ماشین زمان هم نیاز به بستر داره که هنوز فراهم نشده و بعید میدونم به این زودیا ساخته بشه . متشکرم

33. ممد گفت:

سلام دوستان. نظر من این ک اگر فضا زمان رو یک ورق فرض کنیم یک فضا زمان دیگر ب صورت موازی ک در فضای اولی سیاه چاله و دیگری سفید چاله ک هیچ ربتیم ب سرعت نور نداره فقد ب نظریه ریسمان زمانو محدود میکنه. نظریه عام میگه اگر هر جسمی سرعتش ب نور برسه تبدیل ب انرژی میشه

34. سعید گفت:

به نظر من مفهوم زمان و‌گذشت زمان و‌مفاهیم وابسته به اون مثل گذشته و‌آینده هنوز به روشنی تعریف نشده اند. حضور در گذشته یا در آینده یک تصور جذاب است که جزئیات آن به وضوح مشخص نگردیده است.

35. hani گفت:

نکته ای ک ما باید بهش توجه کنیم زمانه که خیلی پیچیده است در واقع درک ما از زمان اینه ک ما زمان را به صورت یک پیکان در نظر میگیریم ک همیشه رو به جلو در جریان است آیا واقعا اینطوره؟ نظریه نسبیت انیشتن میگه زمان یه چیز نسبیه یعنی گذر زمان برای. من با شما ممکنه فرق داشته باشه مثلا جسمی ک با. سرعت زیاد در حرکت است زمان برای اون کندتر میگذره

36. ایلیا گفت:

سلام. تماشای فیلم Interstellar ساخته کریستوفر نولان رو به دوستان پیشنهاد می کنم.

37. Pejman گفت:

Az didgahe man hich chiz gheire momken nist shayad ye roozi man in machino sakhtam ki midoone

38. alireza.big.jj گفت:

به نظذ من باید این نوشته ها با استفاده از آزمایش های متعدد که امکان پذیرنو تست شود .
    من نظ بدی ندارم و واقعا عالی بود.

واقعا

39. alireza.big.jj گفت:

عالی بود .

عالی

40. Pedram گفت:

خیلی نظریه عالی بود به سفر در آینده امیدوار شدم .
    دوستان در دنیا هیچ چیز غیر ممکنی وجود نداره فقط ما راه ممکن کردنش را بلد نیستیم.

41. daniel گفت:

تمام نظریه ها برای کنترل یا سفر در زمان رو رد میکنم چون تغریبا رابطه ی زمان غیر ساعتی رو با محیط پیدا کردم که اصلا ربتی به چیزایی که اقایان تا به امروز گفتن نداره . ولی حیف که انسانای نادان نمیتونن این نظریه رو درک کنن و کسی برای اسباتش کمکم نمیکنه

42. Ali گفت:

به نظرم سفر در زمان غیرممکنه!چون اگر سفر در زمان ممکن بود انسان هایی که مثلا در صد سال اینده تونستن به این علم دست پیدا کنن به زمان ما سفر میکردن ولی الان ما هیچ گونه فردی رو که از اینده به زمان ما بیاد نداشتیم. البته! ممکنه قضیه از اون چه که فکر میکنم فرق داشته باشه. مثلا شاید اون دانشمندانی که در صد سال اینده به این علم میرسن موجودات دیگری مثلا میمون رو اول آزمایش کنن مثل پرتاب میمون به فضا که بعدش انسان رو جایگزین کردن یا اینکه اون دانشمندان اصلا قصد سفر به زمان ما هارو نداشته باشن وبه زمان های جلو یا گذشته تر از ما سفر کنن.
    لطفا اگر علمی در این مورد دارید در مورد صحبت هام نظر بدین.باتشکر