بیگ بنگ: دانشمندان با استفاده از سلول‌های مصنوعی و یک پرتوکششی، ساختارهایی بافت مانند ساختند. این فناوری نهایتا می تواند در ساخت شبکه‌های پیچیدۀ سلول‌های مصنوعی، به کار رود.

به گزارش بیگ بنگ، محققان دانشگاه لافبورو و کالج سلطنتی لندن توانستند غشاء سلول مصنوعی را تغییر دهند تا از این طریق ارتباط میان آنها را افزایش داده و منجر به چسبندگی سلول‌ها شوند، طوری که شبیه” آجرهای درهم فرو رفته ” باشند. “یووال الانی” متخصص شیمی در کالج سلطنتی لندن گفت:« غشاء سلول‌های مصنوعی عموما یکدیگر را نظیر توپ‌های لاستیکی در بر می‌گیرند. ما توانستیم با تغییر بیوفیزیکی در غشاء سلول‌ها، باعث شویم این چسبندگی همانند آجرهای در هم فرو رفته باشد.»

محققان از یک پرتو کششی بسیار کوچک یا به عبارتی “انبر اپتیکی” برای گرفتن و قرار دادن سلول‌های مصنوعی در موقعیت‌های مورد نظر و چسباندن آنها به یکدیگر برای تشکیل ساختارهای منحصر به فرد، استفاده کردند. این ساختارها در ادامه به صورت یک واحد کل جابه جا شده و بدون ساختارها با یکدیگر ترکیب می شوند. دانشمندان قادر به ساخت شبکه‌های سلولی ساده‌ای شدند که کارکردهای نسبتا بیولوژیک داشته‌اند.

الانی افزود:« از طریق بازگرداندن اجزاء بیولوژیکی نظیر پروتئین در غشاء سلول، می توانیم سلول‌ها را به هم مرتبط ساخته و مواد را با یکدیگر معاوضه و جایگزین نماییم. این روش در واقع تقلیدی از عملکرد سلول‌های طبیعی است؛ بنابراین گامی رو به جلو در ساخت بافت سلول مصنوعی مشابه ِ سلول‌های بیولوژیکی، قلمداد می شود.» همچنین محققان موفق شدند مکانیزم ارتباطی مستحکم‌تری را طراحی نمایند که می تواند دو سلول را بدون ارتباط مستقیم میان آنها، به یکدیگر متصل نماید. این مکانیزم‌ها دانشمندان را قادر به ساخت ساختارهای دو بعدی و سه بعدی نظیر زنجیره‌های سلولی طولانی و اشکال هرمی شکل، کرده است.

تیم متخصین بیوشیمی همچنین قادربه برقراری ارتباط میان دو سلول و ترکیب نمودن آنها با هم بودند. دانشمندان غشاء سلول‌ها را با نانو ذرات طلا پوشانده و محل اتصال سلول‌ها را با پرتو لیزر انبر اپتیکی متلاشی کردند. زمانی که این نانوذرات مرتعش می شوند، غشاء از میان رفته و دو سلول به یکدیگر جوش می خورند. دانشمندان به طوربالقوه این امکان را داشتند تا از تکنیک همجوشی برای انجام واکنش‌های شیمیایی میان سلولی بهره بگیرند. زمانی که دو سلول به هم جوش خورده و اصلاح می شوند، درون آنها با هم ترکیب می شود. این فناوری برای دارورسانی و یا تغییر کارکرد اولیه یک سلول، می تواند مفید باشد.

معماری نوین سلولی و تکنیک‌های تکثیر سلولی به کار رفته در نشریۀ Nature Communications، منتشر خوهد شد. “اسکار سس” شیمی‌دان کالج سلطنتی لندن می گوید:« ارتباط سلول‌های مصنوعی فناوری ارزشمندی در سطحی گسترده‌تر است به طوری که از مجموعه این سیستم‌های بیولوژیکی می توان با رویکردهای جز به کل، بهره برد. در واقع اکنون می توانیم فناوری‌های سلول‌های بنیادین را در سطح‌های وسیع‌تری نظیر شبکه‌هایی در مقیاس بافت، با کنترل دقیق نوع معماری که طراحی می شود، به کار ببندیم.

ترجمه: مریم رفیعی/ سایت علمی بیگ بنگ