بیگ بنگ:  اگرمسافر زمانی به گذشته سفر کند و پدر بزرگش را پیش از آشنایی با مادر بزرگ خود بکشد، به این معنی است که او دیگر نمی‌تواند وجود داشته باشد. به این نکته « پارادوکس پدر بزرگ » می گویند. گروهی از دانشمندان استرالیایی برای نخستین بار از ذرات فوتون نور برای شبیه‌سازی سفر در زمان استفاده کردند، آنها معتقدند در سطح کوانتومی راهی برای جلوگیری از پارادوکس پدر بزرگ یافته اند.

محققان دانشگاه کوئینزلند در استرالیا توانستند پدیده "سفر در زمان" را برای ذرات نور (فوتون ها) از طریق کرمچاله شبیه سازی کنند.
محققان دانشگاه کوئینزلند در استرالیا توانستند پدیده “سفر در زمان” را برای ذرات نور (فوتون ها) از طریق کرمچاله شبیه سازی کنند.

به گزارش بیگ بنگ، محققان دانشگاه کوئینزلند به رهبری دکتر مارتین رینگبائر از فوتونها برای شبیه‌سازی ذرات کوانتومی در حال سفر در زمان استفاده و رفتار آنها را بررسی کرده‌اند که احتمالا می‌تواند جنبه‌های عجیبی از فیزیک مدرن را به نمایش بگذارد. دکتر رینگلبر گفت: ویژگی های سفر در زمان با استفاده از موفق ترین نظریه های فیزیکی همانند نسبیت عام اینشتین و مکانیک کوانتومی یک پل ارتباطی بر قرار کرده است. وی افزودنظریه ی اینشتین جهان را در مقیاس بسیار بزرگ از ستارگان، گرفته تا کهکشان ها و … به بهترین شکل توصیف می کند، در حالی که مکانیک کوانتومی نیز بخوبی جهان را در مقیاس بسیار کوچک مثل اتم ها و مولکول ها شرح می دهد.

نظریه نسبیت اینشتین امکان سفر در زمان گذشته را با دنبال کردن یک مسیر از خمیدگی فضا زمان به نقطه آغاز در فضا نشان می دهد. این احتمالا فیزیکدانان و فلاسفه را از زمان کشف آن توسط کورت گودل در سال 1949 تاکنون متحیر کرده است، چرا که بنظر باعث ایجاد تناقضاتی مانند تناقض سفر به گذشته در جهان کلاسیک می‌شود که در آن فرد می‌تواند از پیش از ازدواج پدربزرگ و مادربزرگ خود با کشتن پدر بزرگش از تولد خود اجتناب کند. اما محققان معتقدند سفر در زمان در جهان های موازی کوانتومی می‌تواند از چنین تناقضاتی جلوگیری کند. در واقع با سفر به گذشته گیتی به دو جهان و خطهای زمانی مختلف تقسیم می شود. در یک خط زمانی فردی  که شما کشته اید شبیه به پدر بزرگتان است، ولی تفاوت دارد، زیرا شما اکنون در جهان موازی قرار دارید. پژوهش اخیر این امکان را با نظریه ی کوانتوم سازگار می داند.

پل کیهانی اینشتین- روزن که اصطلاحا کرمچاله هم نامیده می شود ،کرمچاله، مسیر میان بر کیهانی است که دو نقطه دور دست در پهنه فضا- زمان را به همدیگر متصل می کند.
پل کیهانی اینشتین- روزن که اصطلاحا کرمچاله هم نامیده می شود ،کرمچاله، مسیر میان بر کیهانی است که دو نقطه دور دست در پهنه فضا- زمان را به همدیگر متصل می کند.

به گفته محققان استرالیایی،‌ با توجه به شبیه‌سازی رفتار ذرات یک فوتون که از میان یک کرم‌چاله سفر کرده و با خود قدیمی‌ترش تعامل برقرار کرد. این امر با استفاده از تعادل ریاضیاتی بین دو مورد محقق شده است. در مورد اول، فوتون یک از میان یک کرم‌چاله به گذشته سفر کرده و سپس با نسخه قدیمی‌ترش تعامل برقرار کرد. در مورد دوم، فوتون دو از میان مسیر عادی فضا-زمان سفر کرده اما با فوتون دیگری که در یک کانال شمارنده/زمان سنج برای همیشه گیر افتاده بود، تعامل برقرار کرد.

منابع: dailymail , science , nature

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

20 دیدگاه

  1. برای درک بهتر این وقایع سریال فلش رو دانلود کنید بسیار جالبه
    اینو سرچ کنید برای دانلودش : دانلود سریال The Flash

  2. نمی توانید به گذشته سفر کنید و تغییری ایجاد کنید اما می توانید گذشته و علل پیش آمدن آن وقایع را ببینید

  3. این مقاله اشتباهاتی داره مثلا هیچ وقت نمی شه به گذشته سفر کرد چون زمان روی یک خط به پیش میره میشه سرعتش رو کم و زیاد کرد ولی نمیشه متوقف و به عقب برگردوندش حتی با کرمچاله ها
    طبق نظریه انیشتین گرانش می تونه فضا زمان رو خم کنه و باعث بشه یک سال زمینی در کنار یک سیاه چاله به اندازه چند هزار سال در روی زمین طول بکشه ولی اینکه با کرمچاله به عقب برگشت کاملا غیر ممکن هست حتی معلوم نیست اصلا چنین چیزی وجود داره ولی در صورت وجود اصلا نظریه کشتن پدر بزرگ هم پیش نمیاد و جهان های موازی هیچ وقت ثابت نشده و احتمالا نخواهد شد چون غیر ممکنه بشه جهان های موازی رو ثابت کرد حتی با خودکشی کوانتومی وممکنه تمام فیزیک کوانتوم در حد یه توهم باشه

  4. این موضوع که دارین میگین یک کتاب چند صد صفحه ای هست که 2017 به چاپ رسیده
    اسم کتاب هم هست :Exploring Quantum Foundations with Single Photons
    نویسنده : Martin Ringbauer
    دانلود رایگان من نتونستم پیدا کنم ولی تنها جایی که ارزون گزاشته بوکلت هست.
    خیلی جالبه

  5. سلام به همه دوستان
    به نظر من براى درك بهتر و پيامدهاى احتمالى در نظر گرفته شده ميتونيد سريال فلش رو ببينيد

  6. وايسا ببينم ? يني اگه من برم به گذشته و پدر بزرگمو بكشم رفتم به يه جهان موازي؟ پس يني تو يه جهان موازي من نابود شدم؟ عايا ميشه انتخاب كرد با رفتن به گذشته به كدوم جهان موازي رفت؟يا مثلا كاملا تصادفي به يه جهان موازي سفر ميكنيم؟

  7. اگر من به گذشته سفر کنم مادربزرگم رو خفه میکنم چون با مادرم خیلی بد بود .

  8. با سلام
    قبل از همه باید واقعا از مسولین سایت تشکر کنم.
    و اما نکته ای که میخواستم بگم:
    یه سایتی تو اینترنت هست به کوانتوم جامپینگ. البته مسلما حروفش انگلیسیه. تو این سایت میگه که ایده جهانهای موازی واقعی و حقیقی هست و میشه باهاشون ارتباط برقرار کرد. و بی نهایت نسخه از همه چیز وجود داره حتی از خودمون. ما میتونیم با نسخه هایی از خودمون که مثلا از ما موفق تر هستن روارتباط برقرار کنیم و مثل اونها به موفقیت برسیم. چون سایتش اگلیسیه من خوب نتونتسم ازش استفاده کنم. ای کاش کارشناسای سایت مطالب این سایت رو میتونستن بررسی کنن و اگه مفید بود بصورت مقاله. اینجا بزارن.

    1. متاسفانه من هم مثل شما دنبال کوانتوم جامپینگ بودم و چیزی سر در نیاوردم اما در سفر معنوی ام لا کسانی که کوانتوم جامپینگ می کنند برخورد کردم و افرادی را از جهان های موازی ملاقات کردم و تبادل اطلاعات داشتیم

  9. با درود
    برای من قابل فهم نیست یعنی چی چندین جهان
    یعنی بجای به فرض یک کره زمین چند تا داشته باشیم؟
    یعنی برگردیم جنگ جهانی دستور بمب اتم رو بدیم هیتلر ، و نازی ها برنده بشن و دنیای الان فرق میکنه؟ پس این دنیا چی؟ اگر همان فرد با دستکاریش بخواد از ان زمان دوباره برگرده این زمان (زمان اصثلی و حال خودش) و بخواد دوباره برگرده و از دادن برنامه اتمی به هیتلر منصرف بشه چه اتفاقی می افته
    خدایش خیلی گیج کننده است.
    حسابشو بکنید این تکنولوژی به دست همه بی افته و همه به دخلواه بخوان اونو عوض کنن چه اتفاقی می افته؟!
    خدایا برس به دادم که شدید الحن هنگ کردم!

    1. درود بر شما دوست عزیز
      ایده جهان های موازی می گه همون طور که ما یه رمین داریم هزاران زمین دیگه در جهان هایی دیگه داریم (که مثل خطوط موازی به هم نمی رسندو با هم تر کیب نمی شوند)اما فرق این دو در این است که در هر یک از جهان های موازی وقایع مختلفی افتاده مثلا در یکی هیتلر یک نقاش بزرگ می شد!
      اما مسئله اصلی راه یابی به این جهان ها می باشد که گفته شده کرم چاله ها می توانند دروازه هایی به این جهان ها باشند.

  10. دقیقا نکته مطلب تو همین قضیه بی نهایت جهان موازی کوانتومی نهفته اس و عملا پارادوکس ( تناقض ) کشتن پدربزرگ ازبین میره ! . یعنی بی نهایت امکان یا جهان موازی در گذشته و بی نهایت هم در حال حاضر و بی نهایت جهان موازی هم در آینده وجود داره که عملا هم بدون در نظر گرفتن زمان یه چیز ( گذشته و حال و آینده ) بیشتر نیستن . پس به راحتی میشه هم به گذشته و هم به آینده سفر کرد . ما بی نهایت جهان موازی در ابعاد کوانتومی و خیلی خیلی کوچکتر و بی نهایت جهان موازی در ابعاد جهان هستی خودمون ( یونیورس ) داریم ! .

    1. من میتونم با قطعیت صددرصد و خیلی خیلی خیلی … مطمئن بگم و برام مثل روز روشنه که همین الان موجوداتی از کرات و فضا زمان های دیگه کهکشانهای دیگه یا شایدم کهکشان خودمون که خیلی هم دانش و تکنولوژیشون از ما پیشرفته تره و با استفاده از تبدیل انرژی به ماده و بالعکس و از طریق کرمچاله یا هر راه ارتباطی میانبر که تونستن پلی بین فضا زمان خودشون و فضا زمان ما ایجاد کنن و خیلی خیلی خیلی از سرعت نور سریعتر حرکت کنن روی کره زمین وجود دارن و وجود داشتن ( درگذشته های دور و هزاران سال پیش ! ) و خیلی راحت از چشم ما پنهان هستن و به هیچ طریق ( حداقل با تکنولوژی های الان ) ما نمیتونیم نه باهاشون ارتباط برقرار کنیم و نه حتی نابودشون کنیم و بازهم به همین خاطر استیون هاوکینگ گفته بود که آرزو نکنین که موجودات فضایی از کره زمین بازدید کنن چون تمدن و تکنولوژی اونها خیلی پیشرفته تره و ممکنه این قضیه به ضرر ما تموم بشه به جای اینکه به سودمون تموم بشه ! .

    2. پس اینجوری میشه که اگه من به مثلا سال 1300 شمسی برگردم و پدر بزرگ خودم رو که مثلا 25 سالشه بکشم اولا مجازات این جرم واسه من ثبت میشه ولی بر طبق نظریه تاریخ های چند گانه ریچارد فاینمن آمریکایی ( فیزیک دان اوائل قرن بیستم ) نکته و موضوع اینه که بعد از این قتل من وارد یه (( خط سیر )) تاریخی دیگه (( به موازات )) خط سیر تاریخ های دیگه تو همون سال 1300 به سال 1393 شمسی میرسم ! . به عبارت دیگه یه خط سیر تاریخی دیگه رو واسه خودم (( رقم )) میزنم که هیچ منافاتی با هیچ قانون فیزیکی و ریاضی محض و مجرد نداره و پارادوکس پدربزرگ به همین خاطر به راحتی حل میشه و جهان های موازی به این معنیه و جهان های موازی کنار هم وجود دارن و هیچ تعارض و کنتاکتی هم باهم ندارن و به قول فاینمن تاریخ های چندگانه رو رقم میزنن که بینهایت هم هستن ( یعنی اگه امتدادشون رو تا بعد دوم و یکم ادامه بدیم متوجه میشیم که به سمت بینهایت میل میکنن ! . ) . ولی این نکته هم که وقتی مرتکب مثلا یه قتل بشیم حتی اگه از یه خط سیر تاریخی به یه خط سیر دیگه منتقل بشیم بازهم به خاطر (( قوانین مشترک )) موجود بین تمام جهان های موازی این اقدام و عمل ما واسه همیشه ثبت میشه و این هم به نظر من موضوع خیلی مهمیه ! .

      1. ممنون از این ک قضیه ریچاردو برام روشن کردی و حالا بهتر متوجه شدم ..ممنون از کامنتت