بیگ بنگ: هارپ موضوعی بود که بد جوری ذهن من رو به خودش مشغول کرده بود و از مطالب تکراری در این مورد هم خسته شده بودم به همین دلیل به دوستانم که در دانشگاه های خارج از کشور تحصیل می کنند، ایمیل زدم و پرسیدم که آیا در مورد آن چیزی شنیده اید و آیا احتمال دارد از این پروژه به عنوان سلاحی برای وقوع زلزله ها استفاده کرد. ( بماند که خیلی از دوستان، متلک هم انداختند که مگر خودت سواد نداری که چنین سوالی می پرسی.) تمام این کارها به نصف روز هم نکشید.

از آن ماجرا گذشت، اما هر بار که زلزله ای اتفاق می افتاد، عده ای دوباره بحث هارپ را پیش می کشیدند، تا زلزله ویرانگر بوشهر، یا هایئتی که هر دو کشور جز کشورهای زلزله خیز هستند را گردن هارپ انداختند. نمیدانم زلزله در این دو کشور چه فرقی با دیگر زلزله ها داشت که برخی مطبوعات و سایتهای داخلی پروژه هارپ را مقصر معرفی کردند و از اعتراض گسترده دانشمندان 5 قاره گفتند. نشریات در چرخشی 180 درجه و بدون اینکه به روی مبارک خودشان بیاورند که تا همین دیروز چه گفتند گزارشهای مفصلی منتشر کردند که هارپ اصلا ربطی به زلزله ندارد و اینها تبلیغات آمریکایی ها برای ترساندن دیگران است.
اما بد نیست که یک بار و برای همیشه، ابعاد پیدا و پنهان (!) هارپ ( HAARP ) مورد برسی قرار گیرد، هارپ مرکزی برای آزمایش تحقیقات روی لایه خاصی از جو زمین است. هدف از تاسیس این مرکز مطالعه خواص و رفتار یون کره ( یونسفر ) جو زمین و استفاده از آن برای ارتقای خدمات مخابراتی و هم مقاصد غیر نظامی است. این آزمایشها در ایستگاه تحقیقاتی هارپ انجام می شود. جایی به مختصات 39.62 درجه شمالی و 15.14 درجه غربی که نزدیکی شهر گاکونای آلاسکای کانادا واقع شده است. آغاز پروژه هارپ به سال 1990 میلادی بر می گردد، ساخت سازه های آن از سال 1993 آغاز شده و تا سال 2008 ، 250 میلیون دلار برای آن هزینه در بر داشته است.

یون کره چطور تشکیل می شود؟

جو زمین از لایه های مختلفی تشکیل شده که هر یک وظیفه هایی بر عهده دارند. تروپوسفر پایین ترین بخش جو است که از سطح دریا تا ارتفاع 10 کیلومتری امتداد دارد. 90 درصد موجود در تروپوسفر جمع شده و آب و هوایی که روی زمین احساس می کنیم در اثر تغییرات این لایه به وجود می آید. بالای این لایه، استراتوسفر قرار دارد. در این لایه هوا به شدت رقیق می شود و لایه ای از مولکولها سه اتمی اکسیژن در استراتوسفر تشکیل می شود. که در ارتفاع 25 کیلومتری، لایه مشهور ازون را پدید می آورد.

haarp_infog
اما جایی که هارپ با آن سر و کار دارد، یعنی یون کره یا یونسفر بالای استراتوسفر قرار می گیرد. با ارتفاع جو، گازها رقیق و رقیق تر می شوند. در ارتفاع 80 کیلومتری، گاز اینقدر رقیق و فاصله اتم ها از یکدیگر به قدری زیاد می شود که الکترونها می توانند از قید اتم خود برای مدتی رها شوند. وجود این الکترونهای آزاد ( بار الکتریکی منفی ) و اتم های الکترون از دست داده ( بار الکتریکی مثبت ) نشانه آغاز لایه یونسفر است.

یون کره به چه دردی می خورد؟

همین یون کره به دلیل پدیده ای است که منجر به کشف آن شد. در دهه 1880 میلادی هاینریش هرتز آلمانی با انجام آزمایش هایی نشان داد امواج الکترومغناطیسی را با سرعت نور ( 300 هزار کیلومتر بر ثانیه در خلا ) منتقل می کنند. در سال 1899 گاگلیلمو مارکونی، فیزیکدان ایتالیایی موفق شد به کمک امواج الکترومغناطیسی یک روش ارتباطات بدون سیم در عرض کانال انگلیس به نمایش بگذارد. دو سال بعد او این آزمایش را در دو سوی اقیانوس اطلس تکرار کرد و توانست پیام بی سیم ارسالی از کورن وال انگلیس را در سن جان ایالات متحده دریافت کند.

hertz100_v-contentgross

Heinrich Hertz

این ابداع که اولین نسل از رادیوهای امروزی بود جایزه نوبل فیزیک سال 1909 را برای مارکونی به ارمغان آورد، مساله عجیبی را برای همه مطرح کرد. معادلات ماکسول نشان می داد موج الکترومغناطیس در امتداد مستقیم منتشر می شود و بنابراین، اگر بخواهیم بین دو نقطه ارتباط بی سیم داشته باشیم، فرستنده و گیرنده باید یکدیگر را ببینند. به دلیل انحنای کره زمین، برای اینکه دو آنتن در دو سوی اقیانوس اطلس بتوانند همدیگر را ببینند، باید چند کیلومتر ارتفاع داشته باشند. اما آنتن مارکونی چند ده متر بیشتر ارتفاع نداشت!

1876_MarconiGuglielmo Marconi

در سال 1902، اولیور هیویساید و آرتور کنلی پیشنهاد دادند که لایه ای رسانا در جو زمین وجود دارد که امواج الکترومغناطیس را به سوی زمین بازتاب می کند و به همین دلیل می توان الکترومغناطیسی را با آنتن های کوتاه به فاصله های بسیار دور ارسال کرد. این چنین بود که باری نخستین بار، واژه یونسفر ( یون کره ) اختراع شد. هارپ به همین دلیل تمرکز خود را بر مطالعه خواص لایه یونسفر قرار داده است. با استفاده از نتایج بدست آمده از آزمایش های هارپ می توان چگونگی تاثیر لایه یون کره را بر امواج رادیویی بهتر درک کرد و در نتیجه، روش هایی را برای بهبود کیفیت و اعتمادپذیری سیستم های ارتباطی و جهت یابی تدوین کرد. افزایش دقت جهت یابی GPS ، بهبود روش های ارتباطی زیر دریایی ها، و کشف مواد معدنی در زیر زمین از جمله این کاربردهاست.

هارپ چطور کار می کند؟

هارپ از دو بخش تشکیل شده است: الف) فرستنده ای برای مخابره امواج رادیویی با توان بسیار بالا که محدوده امواج پر بسامد 8.2 تا 10 مگاهرتز کار می کند. IRI از 180 آنتن صلیبی شکل تشکیل شده که در 12 ردیف و 15 ستون آرایش یافته اند و می تواند با انتشار امواجی به قدرت 6.3 مگاوات بخش کوچکی از یون کره را بطور موقت بر انگیخته کند و شرایط مناسب جهت اهداف مطالعاتی ایجاد کند.

sistem-antena-haarp-1344626941-196593آنتن های پروژه هارپ

ب) مجموعه ای کامل از ابزارهای علمی که هم برای مشاهده زمینه یون کره و شفق های قطبی و هم برای بررسی آثار به وجود آمده در حین تحقیقات به کار می رود. این ابزارها شامل رصد نیز می باشد. سیگنال هایی که توسط سیستم هارپ تولید می شود، به ارائه آنتن ها منتقل و در جهت بالا منتشر می شود. بسته به بسامد موج ارسالی، بخشی از امواج در ارتفاع بین 100 تال 350 کیلومتری جذب می شوند. محدوده جذب این امواج نسبتا کوچک است، استوانه ای به مقطع دایره ای با قطر چند ده کیلومتر و ضخامت چند صد متر.

شدت امواج ارسالی وقتی در چنین سطح وسیعی پراکنده می شود، شدت آن در واحد سطح افت می کند، طوری که به کمتر از 3 میکرو وات در هر سانتی متر مربع می رسد. این مقدار ده ها هزار بار ضعیفتر از امواج الکترومغناطیسی طبیعی خورشیدی است که به زمین می رسد، حتی نوسان های تصادفی طبیعی در تابش فرا بنفش خورشید که یون کره را پدید می آورد، صدها بار از اثرات هارپ در یون کره قوی تر است. هر چند اثر هارپ بسیار ضعیف تر از پدیده های طبیعی موجود در یون کره است، اما آنقدری هست که بتواند تاثیری هر قدر اندک بر یون کره بگذارد و ابزارهای دقیق آزمایشگاه هارپ، آنها را اندازه گیری و اطلاعات جدیدی در مورد دینامیک پلاسمایی و برهم کنش های بین زمین و خورشید ارائه دهد.

haarp6

ساختمان هارپ در گاکونا ایالت آلاسکا

هارپ و توهم توطئه

شایعات در مورد هارپ بسیار زیاد است. سایتهای متعددی را در اینترنت می توان پیدا کرد که بلایای طبیعی نظیر، زمین لرزه، سیلاب، خشکسالی، گردبادها، تندبادها و … را به هارپ نسبت داده باشند. اختلال در شبکه های انتقال برق، زلزله بوشهر و هایئتی، سقوط پرواز 800 خطوط هوایی TWA، سندرم جنگ اول خلیج فارس، سندرم خستگی مزمن و حتی ماجرای تیر اندازی دبیرستان کلمباین را نیز به هارپ نسبت می دهند. کافی است در موتورهای جستجو اینترنتی موضوع هارپ را جستجو کنید تا به این منابع دست پیدا کنید.
برای آنکه بهتر بتوانید در مورد صحت و سقم توطئه هارپ قضاوت کنید، بخشی از استدلال های این افراد را ذکر می کنیم. یک حساب کتاب ساده، یا مراجعه به پایگاه های اینترنتی معتبر یا پرس و جو از استادان دانشگاه کافی است تا نادرستی این مطالب آشکار شود.

پاسخ به شایعات هارپ

1) هر روز یک تغییر کوچک در میزان انرژی لایه یون کره تغییرات وسیعی در هسته زمین، اعماق اقیانوسها و آب و هوا ایجاد می کند. تغییرات انرژی در لایه یونسفر نه تنها بر کره زمین تاثیرات گسترده ای دارد. که بر درجه حرارت منظومه شمسی و در نتیجه واکنش های خورشید نیز موثر است.

پاسخ: مقدار ماده موجود در یونسفر بسیار کم است، چرا که 90 درصد از جرم جو زمین فقط در تروپوسفر توزیع شده و آن مقدار اندک ماده درون یونسفر هر قدر بالایی داشته باشد نمی تواند تاثیر شگرفی داشته باشد از سوی دیگر جو زمین هیچ تاثیری در ساختار داخلی زمین ندارد، چه برسد به خورشیدی که  150 میلیون کیلومتر دورتر از زمین واقع شده است.

2) سیستم هارپ سلاحی آب و هوایی است که از طریق ارسال یک انرژی فوق العاده به لایه یونسفر (لایه فوقانی اتمسفر) مولکول های آن را به تپش انداخته و به بازتاب قدرتند این انرژی وادار می سازد.

پاسخ: دوران زمین در اثر حرکت اجرامی به وجود آمده در 5.4 میلیارد سال پیش، زمین شکل گرفته است. کل لایه های جو زمین تاثیری آن چنانی بر دوران زمین ندارد و تنها برخورد یک جسم آسمانی بزرگ می توان دوران زمین را تغییر دهد.

3 ) آیا زلزله های اخیر ایران به هارپ ربطی دارد؟

پاسخ: هارپ یک فناوری است، با این فناوری نمی توان زلزله های مهمی مانند زلزله بوشهر در 9 آوریل 2013 یا زلزله سراوان در 16 آوریل 2013 ایجاد کرد. چون مثلا زلزله سراوان در ژرفای 63 کیلومتری رخ داده است و هیچ بشری در هیچ جا نتوانسته پدیده ای طبیعی در این ژرفا را تحریک کند یا برآن اثر بگذارد. اثر بشر از طریق هارپ یا فناوری های دیگر معمولا بر پدیده هایی است که در سطح زمین یا نزدیک آن رخ می دهند و بنابراین اغراق در این مساله به شبه علم و طرح مسائل غیر علمی و باورهای غیر واقع بینانه می انجامد. ضمنا پدیده ای مانند زلزله ها از نظر اندازه و مکانیسم امروزه توسط ده ها، صدها و گاه هزاران ایستگاه لرزه نگاری در جهان ثبت و رصد می شوند و اینطور نیست که کسی بتواند با نظریه های خیالی آنها را توضیح دهد.
این زلزله ها قابل بررسی و مطالعه و توضیح تشریح دقیق هستند و نباید نه در مورد زلزله ها و نه در هیچ پدیده دیگری در جهان واقع، به دنبال خیال و شبه علم برای تشریح آنها برویم. وقتی داده و اندازه گیری و رصد علمی امکان پذیر است؛ چرا باید به دنبال شبه علم و نظریه های خیالی باشیم؟

Read More :

http://en.wikipedia.org/wiki/High_Frequency_Active_Auroral_Research_Program

https://en.wikipedia.org/wiki/Heinrich_Hertz

https://en.wikipedia.org/wiki/Guglielmo_Marconi

http://www.history.com/topics/guglielmo-marconi

http://en.wikipedia.org/wiki/Ionosphere

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

43 دیدگاه

  1. شما هوا کره رو از زمین جدا کنید
    هیچ اتفاقی برای سنگ کره اتفاق نمی افته
    دوماً خورشید کلی انرژی الکترومغناطیس به یونوسفر میفرستم باید هزاران برابر پروژه هارپ باشه
    چطوری چنتا امواج میتونه هسته زمین رو در اون قسمتی ک میخاد زلزله بیاد فعال کنه ک زلزله بیاد

  2. سلام من یه منجم آماتور و علاقه مند به نجومم با مدرک مهندسی شیمی در مورد یون سپهر باید بگم درسته لایه ی با ملکول ها و یون های رایکال بسیار رقیقه ولی تاثیرات جویه بلافعل و بالقوه ی زیادی داره با تغییر غلظت یه منطقه از یون سپهر میشه به سادگی تغییرات شدیدی تو میزان دریافت و بازتاب و عبور نور و تشعشعات داد و تغییرات جوی بشدت جدی ایجاد کرد جدای از اینکه همین تغییرات میتونه به ایجاد جریان ملکولها ی رایدکال دیگه که خودش جریان های هوایی لایه های زیرین رو متغیر میکنه (نظریه ی تاثیرات پروانه ای) … حالا اینکه این تغییرات چقد قابل پیش بینی و هدفمند باشه به سالها آزمایش و خطا و تحقیقات احتیاج داره که فک کنم این مدت زمان و در اختیار داشتن و اینکه چقد میتونه امواج رو حرکت تکتونیکی لایه های زمین اثر بذاره باید نظر یه زمین شناس رو بپرسیم

  3. آره خب منم هفته پیش بچم سرطان گرفت فک کنم تقصیر پروژه هارپه ، هوا ام که آلودس حتما کاردهارپه ، ترافیکم سنگین شده کار کار هارپه، نونم داره گرون میشه بازم هارپ. کاش میشد به جای انداختن تقصیر گردن چیز دیگه یک دونه دلیل و مدرک علمی بیاریم، چه دوس داشته باشید چه نداشته باشید ما مردم شبه علمی هستیم

  4. سلام….کار ندارم نظامیه یا غیر نظامی ولی این همه دستکاری تو طبیعت بی جواب نمیمونه و وقتی مادر زمین تحملش تموم بشه به بدترین شکل جواب هممون رو میده

  5. ممنون از روشنگریتون
    من سالها هست که دارم در مورد افسانه بودن چیزهایی که در مورد هارپ میگن به ملت توضیح میدم
    اما این مطلب چون عامه پسند هست و ازش استفاده سیاسی هم میشه خیلی رواج پیدا کرده مخصوصا برای طرفداران تئوری های توطئه

    اولین بار در ایران این افسانه توسط یک وبلاگ بسیجی در حوالی سال 85 با اون متن مشهورش منتشر شد و خیلی زود شیر شد همه جا

  6. سلام
    میشه از نظر علمی توضیح بدید چگونه میشه ازین تکنولژی جهت ایجاد زلزله استفاده کرد !!!

  7. سلام و عرض ادب
    وقتی گفته میشه هارپ برای مقاصد نظامی هست، صرفا برای تخریب یا نابودی نیست. بیشتر چیزهایی که داریم استفاده میکنیم یک روزی استفاده نظامی داشته یعنی، مثل همین کنسروها یا حتی موبایل، هارپ هم همینطور، مطمئنی باشید اگر میتوانستند زلزله ایجاد کنن، ابتدا کره شمالی و بعد در تهران یا پایگاههای زیر زمینی ایران این کار رو میکردن نه یک استان با مردم زحمتکش و فقیر مثل کردستان

  8. یک درصد فکر کنید همچین سلاحی رو حکومتی در اختیار داشته باشه، خیلی راحت می‌تونه هر کشور و سرزمینی که خواست رو بوسیله بلایای طبیعی نابود کنه، قدرت تمام
    دیگه نیاز به این همه بمب اتم و سلاح‌های قدرتمند عجیب غریب نیست
    فیزیک خیلی ساده ست ولی این سادگی دلیل نمیشه که آدمی بتونه با دویست تا فلز ساده صفحات پوسته زمین رو حرکت بده و زلزله هفت ریشتری درست کنه اونم تو اعماق بسیار پایین زمین

  9. ۱۰ سال پیش یک سی دی همه ی جای دنیا پخش شد و تمامی این پروژه را لو داد و سپس امریکا اعلام کرد که همچین پروژه ای اهداف نظامی ندارد
    اگر اهداف نظامی نداشت چرا قبل از آن کاملا محرمانه بود؟ و چرا بعد از لو رفتن یک سایتی به نام هارپ ساخته شد و بعد از مدتی به دلایل امنیتی بسته شد؟؟؟
    البته این پروژه واقعا یک پروژه ی ابتدایی است که واقعا از نظر نظامی ارزشی نداره چون هم اکنون امریکا و خیلی از کشور های دیگر وسایل نظامی قوی تر از پروژه ی هارپ داره که واقعا مو رو به تن سیخ می کنه مثل کلون کردن فرا انسان ها،کنترل ذهن از راه دور،هک کردن ذهن و غیره
    هارپ فقط یک جنگ روانی هست که واقعا نمیشه گفت هدف نظامی داره یا نه!

  10. من گفتم با درستی یا نارست بودن هارپ کاری ندارم .گفتم با این تصور که نمی شه یا نمی شود جلو نرویم

  11. آخه شعور برای انسان خوب چیزیه. فرض کنیم که آقای ترامپ و آمریکا با ایران مساله داره و میتواند توسط هارپ هر کاری که دلش میخواهد بکند. تا این نظام را سرنگون کند. چرا زلزله را در تهران و بخش شمالی آن ایجاد نمیکند تا حکومت را سرنگون کند و میرود در روستاهای کرمانشاه زلزله راه می اندازد؟ چرا این زلزله را در روسبه و مسکو راه نمی اندازد تا دولت پوتین را ساقط کند. در دنیا فکر نکنم کتابی خنده دارتر از دایی جان ناپلیون که بر اساس توهم یک استوار بازنشسته ارتشی نوشته شده باشد. این دایی جان ریشه در افکار ما ایرانیان دارد. بروید و بخوانید که زلزله چیست، چگونه ایجاد میشود، چه نیرو و انزژی لازم دارد و چقدر انرژی آزاد میکند و سپس با هارب و قدرتی که دارد مقایسه کنید.

  12. البته من با درستی یا نادرست بودن اینکه هارپ می تونه سلاحی خطرناک با شه یا نباشه کاری ندارم ولی می خوام اینو بگم که نباید با این تصور که نمی تونیم نمی شع جلو بریم.

  13. مگه ۱۰۰ سال پیش کسی باور می کرد که با سنگ های زیرزمینی (اورانیوم)و عنصر های مختلف (هیدروژن) بمبی ساخت که ویرانیه زیادی رو به بار می آوره.
    همین سال پیش بود که کره شمالی بمب هیدروژنی رو آزمایش کرد که باعت شد زلزله ای در کره جنوبی ایجاد شه.
    اگر بخوایم تو این تصور باشیم که با چند تا سیم و میله و آنتن نمی شع چنین کارایی کرد نمی تونیم پیشرفت کنیم.

  14. با سلام
    به نظر منم اگه زلزله ای بخواد بدلیل هارپ رخ بده ابتدا سطوح بالای زمین رو مورد هدف قرار میده…حالا توی گزارش هایی که از زمین لرزه شناسی میاد دیده میشه که عمق لرزه ها بسیار از سطح زمین دوره و از درون کره زمین رخ داده و ارتفاع ۱۰ الی ۱۱ کیلومتری از سطح زمین در کرمانشاه دلیلی برای وقوع چنین لرزه هایی در اون سطح نیست.
    برای آزمایش های هسته ای هم باید گفت اگر مواد پرتوزا و تشعشع کننده در زیر زمین دفع شوند و در اثر شکافت دوباره اونها زمین بخواد بلرزه باز هم ارتفاع زلزله به ۴ کیلومتر می رسه و یا نزدیک تر به سطح زمین مگر اینکه این مواد شکافت را وارد زمین تزریق کرده باشند با دستگاه های بسیار پیشرفته که فکر نکنم فعلا کسی بتونه به اعماق ۱۰ کیلومتر یا بیشتر رخنه کنه پس مورد هسته ای هم در اون عمق رد میشه…

  15. واقعا خنده دار که ی سری ادم بالغ فک می کنند با چنتا سیم میله و انتن وچند مگا وات برق میشه ی زلزله 7 8 ریشتر ای تو دها هزار کیلومتر دور تر ایجاد کرد.
    تورو خدا هر چیو به خاطر اینکه جالبه یا جزابه یا با عقایدتون جور در میاد قبول نکنین از فکر و استدلالتون برا درستی و نادرستی هر چیزی استفاده کنن

  16. ازمایش اتمی؟ زیر زمین؟ چی ؟؟ امکانش هست؟
    من یه کلیپی میدیدم تو شوروی سابق بمب اتمی زیر زمین و حتی دریا منفجر میکردن…

  17. دوستان گرامی مباحث مطرح شده و مطلب اصلی در مورد هارپ را اگر مقایسه کنیم به نظر می رسد مطلب اصلی برگرفته از یک کار تحقیقاتی و مطالب دارای پایه و اساس علمی باشد که البته به روشی منطقی نشان می دهد انسان در برابر محیط و سیاره زمین چقدر کوچک و ناچیزاست و تکنولوژی های ما هرچقدر هم پیشرفته و عظیم به نظر آیند در نهایت در برابر عظمت زمین شوخی کوچکی بیش نیستند.
    کافی است بزرگترین و قوی ترین سلاح ساخته شده بشر یعنی دو بمب هسته ای منفجر شده در شهرهای ژاپن (با قدرتی معادل 20.000 تن تی ان تی) یا بزرگترین بمب هیدروژنی‌ای که تاکنون برای آزمایش، منفجر شده، معادل 50 میلیون تی‌ان‌تی (نام این بمب بمب تزار بود که اتحاد جماهیر شوروی آن را در سال ۱۹۶۱ آزمایش کرد) قدرت انفجاری آن 2500 برابر قدرت انفجاری بمب هیروشیما بود را با انفجار معروف کوه آتشفشانی نه چندان بزرگ سنت هلن آمریکا ( 1980) مقایسه کنید که انرژی معادل 2000 بمب هسته ای بزرگ را در چند ثانیه آزاد کرد و تا فاصله 200 کیلومتری تمام جنگلهای اطراف خود را در زمان 9 دقیقه نابود نمود و صد البته در این سوی زمین آب هم از آب تکان نخورد. حالا شدت آن انفجار آتشفشانی را با یک زلزله 7 ریشتری به انرژی تخمینی 30 میلیون تن تی ان تی یا زلزله ای معادل زلزله هائیتی با قدرت حدود 200 میلیون تن تی ان تی در عمق 700 کیلومتری زمین مقایسه کنید که به هیچ وجه با توانایی های نظامی انسان قابل قیاس نیست. حال چطور می توان دستگاهی با انرژی به مراتب ضعیف تر و ناتوان تر از آزاد نمودن چنین انرژیهایی را مسئول زلزله یا توفان های عظیم دانست؟؟؟

    1. وب سایت ویکی پدیا:
      ۷.۹ریشتر=۱۰ مگاتن تی ان تی
      ۸.۳۵ریشتر=۵۰ مگاتن تی ان تی(بمب روسیه)

    1. سلام، خیر، این کاربردها از هارپ فکر میکنم مربوط به توهم توطئه هست، وگرنه به گفته ی دانشمندان برای این کار به انرژی فوق العاده زیادی نیاز هست که در حال حاضر از توان بشر چنین کاری بر نمیاد.

  18. سلام اینجا اهوازه الانم مرداد 93 روز بیست و نهم. وسط چهل تابستونه ولی شهرهای شمالی استان ما داره بارون سیل آسا میاد. چند روزه شهر ما داره میلرزه در صورتی که اصلا زلزله خیز نیست. آسمون قرمز میشه قبل زلزله. آقای عزیزی که این تئوری رو رد کردید لطفا واقعیت هارو ببینید. این بارون و قرمز شدن عجیب آسمون و زلزله در منطقه ای نفت خیز عجیبه. لطفا اطلاع رسانی کنید من یک شهروند اهوازی ام

  19. واقعا ممنون از اطلاعاتتون
    متفاوت ترین مطلب اینجا بود
    فقط یه سوال داشتم
    میشه یه ذره واضح بگید که امواج که به یونسفر برخورد میکنند چی میشه که با این سرعت و شدت برمیگردند
    ممنون

  20. سلام
    به نظرم هارپ و ربط اون به زلزله و تغییر آب و هوا بیش از آنکه یک واقعیت باشد دید توطئه نگر ما را نشان می دهد.

  21. از بیگ بنگ و دموکراسی که در پیش گرفت ممنونم . من تمام این 70 پیج شمارو خوندم و واقعا هم سپاسگذار تلاشتون هستم. اما نکته ی جالب اینه که تو تمامی این مقالات شما فقط تعداد کمی هست که اینقدر در مرکز توجهات بوده که این مقاله ها موضوعاتی عامه فهم داشته اند . جالب اینجاست که مقالات جالب تر و مهم تری تو این وبسایت بوده که حتی یک دیدگاه هم در بر نداشته. این نظر شخصی من بود .
    خسته نباشید

  22. آدمها دو دسته اند:
    1- آنها که همه چیز را با دیده ی شک و تردید مینگرند و بنظرشان هیچ چیز همانی نیست که در ظاهر به نظر میاید.
    2- آنها که واقع گرا هستند و بر اساس شواهد و دلایل نتیجه گیری میکنند.

    ببینید دوستان، هیچ شکی وجود ندارد که قدرتهای برتر در دنیا و در طول تاریخ از اکتشافات علمی به نفع خودشان و به جهت تقویت قدرت نظامی – برای کسب برتری بیشتر به دیگران – استفاده کرده اند و میکنند. قطعا هر قدرت برتری، برای رویارویی های پیش بینی نشده برگ برنده هایی دارد که آنها را بقول معروف “رو نمیکند” و این پایه و اساس مفهوم “محرمانه” و “سری” در پروژه های نظامی است. اصولا پروژه ی نظامی “سری” است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود! در واقع پروژه های نظامی که سری و محرمانه نیستند خیلی کمتر از محرمانه ها و “پنهان” ها هستند.
    آمریکا منطقه ای به نام “منطقه 51” دارد که همه اسم آن را شنیده اند. خود دولت آمریکا هم اذعان دارد که در این منطقه آزمایشات فوق سری نظامی انجام میشود. این محرمانه و پنهان بودن آزمایشات آنقدر جدی است که کارکنان و دانشمندان این منطقه 51 اصولا اجازه خروج از آن تا پایان عمر به همراه خانواده را ندارند و برای همیشه در انجا زندانی هستند. همین مساله باعث بروز شایعاتی در مورد حضور موجودات فضایی سقوط کرده در واقعه رازول در 1949 و همچنین ارتباط مستمر با فضایی ها و … شده است که البته هیچکدام توسط دولت آمریکا تایید یا تکذیب نشده است.
    دقت کردید؟! این شایعات توسط دولت آمریکا تایید نشده اما “تکذیب” هم نشده است!
    و همین باعث بروز انواع و اقسام شایعات شده و میشود و خواهد شد.
    دولت آمریکا تایید کرده که هارپ برای مقاصد نظامی هم استفاده دارد. و طبیعی است که مقاصد نظامی لزوما واضح و آشکار نیستند. اما آیا واقعا میتوان صرفا بر اساس همین تایید، زلزله ها و طوقانها را به آن ربط داد؟
    “دلیل” مدعیان برای این ادعا (استفاده از هارپ برای طوفان و زلزله) چیست؟
    جواب: هیچ!
    پس تا وقتی دلیلی وجود ندارد به شایعات دامن نزنیم .
    با سپاس

  23. دوست گرامی ضمن تشکر از تلاش شما ذکر چند مطلب ضروریست:
    1- آلاسکا یکی از ایالات کشور امریکاست که در غرب کانادا فرار دارد وهیچگونه رابطه زمینی با ایالات دیگر امریکا ندارد وقرماندارش هم خانم سارا پلین میباشد این سرزمین را امریکا از شوروی سابق بقیمت ناچیزی خریداری کرد.
    2- واما در ارتباط با اهداف نظامی هارپ: اصولا در جهان امروز فلسغه علم در جهت اهداف نظامی شکل گرفته و اغلب تحقیقات علمی ریشه در تقویت جنبه های نظامی دارد در مورد استفاده از این تکنولوژی در پاره ای از مناطق مثل هائیتی و بعضی مناطق در جمهوری خلق چین هیچ تردیدی وجود ندارد در مورد بوشهر اظهار نظری ندارم ولی زلزله های پی در پی چند سال پیش در قشم و سوختن دسته جمعی دلفینها آنهم در زیر آب تردیدی به استفاده ایالات متحده از این سلاح در جهت بهرانسازی در نقاط مختلف حهان باقی نمیگذارد.
    شما میتوانید ورود سربازان امریکایی در لحظات اولیه پس از زلزله هائیتی را شاهدی بر این مدعا ببینید این یعنی اطلاع و آمادگی امریکا برای این زلزله مرگبار در این کشور فلک زده استراتژیک.

    1. ببینید دوست عزیز همونطور که در بالا هم گفتم .
      یک عدد چاقو داریم.
      میتونیم باهاش سبزی خورد کنیم.میتونم ادم بکشیم.میتونیم طناب پاره کنیم یا … .
      دیگه کل داستانو خودتون بگیرید.
      هارپ تا این حد نمیتونه خطرناک باشه ولی ساز و کار و کارایی که میتونه بکنه تا حدی دلهره اور نیز هستند.

  24. با سلام. حتی خود ایجاد کنندگان هم میگن که هاارپ با مقاصد نظامی ساخته شده. سلاحی ارزان تر از سلاح های موجود و با کار آیی بیشتر. در مورد ایجاد زلزله و دیگر مسایل بحث است. نیروهای موجود در طبیعت و تاثیر اونها بر همدیگر پیچیده تر از اونه که تو این مطلب نوشتید.برای علم بشر هنوز خیلی مسایل حل نشده است. چطور میشه گفت که قطعا اینطور نیست؟
    دانشمندان هم بر احتمال وقوع زلزله و .. تاکید دارند

    1. واقعا نمیدونم این مطالب از کجا به گوشتون خورده.
      ولی یه سری موج الکترو مغناطیس حرکت میکنند و بازتاب داده میشن.
      تموم.
      میتونه در هر جهتی ازش استفاده بشه.

  25. HARP just like any other military project first defined as a tool to “develop the science” or in this case weather modification for civilian and “military” use. However, after finding the tremendous results at weather and earth layer, this project turned into merely ‘military” use of weather to attack the enemies naturally…
    http://www.youtube.com/watch?v=Wi8F77sEvUg
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=jcmMtUb0mh8#!

    1. سلام.
      قصد جسارت نداشتم .
      ولی این متن انگلیسی شما کل مفهمومش این بود که با مقاصد نظامی شروع شد و توسط دانشمندان برای تحقیقات اب و هوا شناسی ادامه پیدا کرد.
      یعنی چی که انگلیسی مینویسید.
      چون فکر میکنید با این کار خواننده های مطلب دچار جو زدگی علمی میشن و میگن چون طرف انگلیسی نوشته حتما بیشتر از ما میدونه؟

      1. می ترسم سلام کنم بگی ینی چی سلام می کنی.می خوای بگی سلام بلدی.ولی سلام.:)
        احمد جان.فوق لیناس فیزیک از علم و صنعت حالا کاری نداریم که جمله ی انگیلیسی دوستمون رو چپکی ترجمه کردی ولی خلاصه اینکه یه مرز باریک بین حقیقت و اخلاق بیشتر ما ایرانی ها وجود داره.همون اخلاق که وقتی خودمون یه کاری رو نمی تونیم بکنیم می گیم بقیه هم دروغ می گن که کردن یا اصن این کار گناه و اشتباهه.حالا گذشته از هارپ و این اباطیل در کل خواستم بگم زیادم نه به اعتماد کن و نه به آن.

  26. سلام.
    یه سوال از شما نویسنده محترم داشتم.
    شما رشته و مقطع تحصیلیتون چیه؟

    1. اخه عزیز دلم من فوق لیسانس فیزیکم.
      میخوام ببینم ایشون رشتشون چیه که دارن با چنین اعتماد به نفسی(البته نه در این مورد) در مورد تمام مسائل فیزیک مینویسن و در برخی موارد هم نتیجه گیری میکنن.

  27. چند نکته:
    1- خیلی غلط های املایی و ترجمه ای در نوشته بود که موجب آزار شد.
    لطفا قبل از انتشار جهت بالا رفتن کلاس کاری خودتان مطالب رو یک الی دوبار دوره کنید سپس منتشرش کنید. از بیگ بنگ بعید بود.
    2- شما در این مطلب به طور کامل از این پروژه دفاع کردید و سعی بر پوشانیدن مقاصد نظامی این سلاح داشتید.
    خدمتتان باید عرض کنم
    هارپ میتونه ابزاری جهت به کار گیری و مهندسی شرایط آب و هوایی باشه. زمین لرزه را به راحتی میتواند بوجود آورد.
    دلایل و شواهد فراوانی هست که میتونه این مساله رو اثبات کنه.

    در کل بنده متعتقد هستم پروژه هارپ اهداف نظامی دارد.
    موفق باشید

    1. ممنون از شما، غلط املایی ها بر طرف شد، اگر در اینترنت سرچ کرده باشید متوجه می شوید که به غیر از چند مطلب بی پایه و اساس که فقط بر روی کاربری سلاحی هارپ مطلب نوشته اند، هیچ مطلب دیگری به غیر از مطلب ویکی پدیا وجود ندارد. بنابراین برای روشن شدن اذهان به دور از مطالب توهم آمیز، این مطلب را بی طرفانه و واقع گرایانه ارائه دادیم. در ضمن به نظر شما هم احترام می گذاریم.

      1. در یک برنامه علمی موجود در فروشگاهتون
        ” ممکن و غیر ممکن ” در شبکه من و تو هم پخش شد. در آن تعداد زیادی از دانشمندان تایید کردند که هارپ واقعا مقاصدی نظامی داشته و دارد.
        واقع گرایی خوب هست ولی واقعیت هیچ وقت حقیقت نیست.
        ممنون.
        مطلبتون خوب بود

        1. ببینید دوست عزیز همونطور که در بالا هم گفتم .
          من میگم یک عدد چاقو داریم.
          میتونیم باهاش سبزی خورد کنیم.میتونم ادم بکشیم.میتونیم طناب پاره کنیم یا … .
          دیگه کل داستانو خودتون بگیرید.
          هارپ تا این حد نمیتونه خطرناک باشه ولی ساز و کار و کارایی که میتونه بکنه تا حدی دلهره اور نیز هستند.

      2. سلام اقای سمیر
        با تشکر از تلاشتون.
        ولی شما هم زیاد خوش بینانه به این داستان نگاه نکنید.
        این مثال من رو بخونید.
        ببینید دوست عزیز همونطور که در بالا هم گفتم .
        من میگم یک عدد چاقو داریم.
        میتونیم باهاش سبزی خورد کنیم.میتونم ادم بکشیم.میتونیم طناب پاره کنیم یا … .
        یا با برق میشه ادم کشت با ایان که دارید این مطلبو میخونید و کامپیوترتون روشنه یک سیستم رو روشن نگه داشت.
        دیگه کل داستانو خودتون بگیرید.
        هارپ تا این حد نمیتونه خطرناک باشه ولی ساز و کار و کارایی که میتونه بکنه تا حدی دلهره اور نیز هستند.
        احمد.فوق لیناس فیزیک.علم و صنعت

    2. دلیل یا منطقی هم داری واسه حرفات یا داری شکمی حرف میزنی؟این بنده خدا 500 خط دلیل و منطق نوشته بعد تو میگی دلایل زیادی هست؟خوب نام ببر چندتارو