بیگ بنگ: فيلمها در كل به دنبال تحريك احساسات و تخيلاتند تا بتوانند فروش مناسبي در گيشه داشته باشند و براي اين منظور گاهي تا مرز دروغ و شايعه پراكني پيش مي روند. اوج اين مطلب را مي توان در فيلمهای باليوود مشاهده كرد.

Underwater_ambush_COD_Ghosts

اينكه بسياري از فيلمها جايگاه تخيلي بودن خود را روشن نمي كنند و يا بيننده آن را تشخيص نمي دهد باعث مي شود كه برخي باورهاي غلط توسط فيلم ها در ذهن بيننده ها رايج شود. فيلم آرواره هاي اسپيلبرگ چنان ترسي از كوسه ها براي مردم ايجاد كرده بود كه چندين مستند علمي قدرت پاك كردن اين ذهنيت غلط را نداشت. البته امروزه نويسنده هاي هاليوود سعي مي كنند با استفاده از مشاوران خبره، انحراف زيادي از اصول علمي در حد سوتي نداشته باشند. با اين حال هنوز در برخي موارد اين اتفاقات مي افتد، از طرفي علمي شدن فيلمهاي هاليوودي براي بيننده هايي كه از اطلاعات علمي كمي بهره مندند سبب گيجي و سر در گمي مي شود!

مثلا سوراخ شدن پنجره هواپيما و پرتاب شدن يك مسافر به سمت آن و اتفاقاتي كه پس از آن مي افتد، به نظر عجيب است! تنها كسي متوجه موضوع مي شود كه از اختلاف فشار درون و برون هواپيما و هجوم هواي درون به سمت بيرون پس از سوراخ شدن بدنه هواپيما و بقيه ماجرا اطلاعات كافي داشته باشد. همين دانش است كه به قانون عدم حمل هرگونه سلاح در هواپيماي مسافري حتي جهت برخورد با هواپيما ربايان ختم مي شود. امروزه هاليوود به خوبي از دانش علمي در فيلمها استفاده مي كند و اين نشان از رشد آگاهي بيننده هاي آن دارد. نمونه جديد آن فيلم Gravity است. طبعا كساني كه با دانش عمومي نا آشنا باشند متوجه بسياري از موضوعات نخواهند شد.

180jmoijuir05jpg
يكي از اشکالاتی كه هنوز در برخي فيلمها نشان داده مي شود، اتفاقا موضوع مورد بحث ماست! گانگسترها در تعقيب قهرمان فيلم هستند كه به رودخانه مي رسند. قهرمان درون رودخانه شيرجه مي رود و در عمق چند متري گلوله هاي شليك شده از گانگسترها از كنار او رد مي شوند، ظاهرا هيچ مشكلي در اين سكانس نيست چرا كه طبق گزارش احساسي ما ،گلوله به راحتي آب را مي شكافد و پيش مي رود، البته تا حدي كمتر از هوا ، اما علم چه مي گويد؟!

ویدئویی زیر آزمایش شلیک گلوله در آب را نشان می دهد: دانلود ویدئو

گلوله در بهترين حالت فقط 2.5 متر در آب نفوذ مي كند. اگر قهرمان داستان فقط 3 متر زير آب برود، هيچ گلوله اي او را تهديد نخواهد كرد! مقدار نفوذ گلوله در آب به نوع اسلحه و زاويه شليك بستگي دارد. هر چه زاويه شليك از حالت عمودي دورتر باشد، نفوذ كمتر است. نكته عجيب بعدي كه با احساس اصلا همخواني ندارد اين است كه هر چه قدرت اسلحه و سرعت گلوله بيشتر باشد، نفوذ آن كمتر است. ما آب را ملايم و منعطف احساس مي كنيم و البته اين حالت، در زندگي روزمره ما درست است ، چون برخورد ما با اين ماده حيات بخش ملايم و مهربانانه است.

اما برخورد سخت و خشن با همين موجود ملايم روي ديگري از سكه را نشان خواهد داد. شايد تشبيه آن به گربه به ظاهر ملوسي كه در كنج يك انباري به انتظار برخورد خشن يك آزار دهنده حيوان نشسته، خالي از لطف نباشد. در اين مواقع چنان حمله اي از اين گربه براي دفاع از خود خواهيد ديد كه اصلا انتظارش را نداريد. گلوله هاي سريع در آب له مي شوند و از ريخت مي افتند. با توجه به اصل نسبيت برعكس آن نيز رخ مي دهد، يعني اگر آب به سرعت به فلز شليك شود، مي تواند آن را تخريب كند. پس شنيدن اين موضوع كه امروزه با جت كردن سريع آب فولاد را برش مي دهند، ديگر تعجب آور نخواهد بود!

نويسنده : احمد مصدر / بیگ بنگ

منابع بیشتر : youtube , urbanninjablog , wiki.answers

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. این وب سایت خیلی خوب است ادم از هر قسمت ان بدون شک یک چیز به ادم می اموزد موفق باشید

  2. این وب سایت فوق‌العاده هست! از دیشب که به طور اتفاقی با سایت آشنا شدم تا به الان بسیاری از مقالات رو مطالعه کردم و چند ویدیو هم دانلود کردم که سر فرصت حتما نگاه خواهم کرد.
    الان هم صرفا خواستم به تمام افرادی که این سایت رو مدیریت می‌کنند خسته نباشید بگم. واقعا در وب ایران که سایت های به درد نخور مثل قارچ رشد می‌کنند، سایتی مثل بیگ بنگ حکم یک گنج ارزشمند رو داره.