بیگ بنگ: سومین تلاش شرکت اسپیس‌ایکس برای فرود موشک قابل استفاده مجدد در زمین با موفقیت انجام شد. این شرکت خصوصی با پرواز فضایی صبح امروز (سه‌شنبه) توانست برای نخستین بار طی یک پرتاب مداری با موفقیت مرحله اول موشک فالکون 9 را برای فرودی نرم به زمین باز گرداند.

spacex-falcon-9-rocket-landing-approachبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، ماه گذشته شرکت بلو اوریجین توانسته بود موشک خود را با موفقیت روی زمین فرود بیاورد اما این امر طی یک آزمایش زیرمداری محقق شده بود. اما موشک فالکون 9 در ساعت 1:29 بامداد به وقت گرینویچ از پایگاه نیروی هوایی کیپ کارناوال در فلوریدا به همراه 11 ماهواره ارتباطی اُربکام(Orbcomm) به فضا پرتاب شد. دو مرحله موشک جدا شدند و سپس مرحله اول به انجام مجموعه‌ای از احتراق‌ها پرداخت و برای یک فرود دقیق به سمت زمین آمد.

CWy2XvCUAAAY74xشرکت اسپیس‌ایکس پیش از این دو بار برای فرود موشک فالکون 9 تلاش کرده بود که هر دوبار این اقدام بر روی یک کشتی بدون سرنشین در فاصله صدها کیلومتری سواحل اقیانوس آتلانتیک آزمایش شده بود. هر بار که یکی در ژانویه 2015 و دیگر در آوریل اتفاق اتفاده بود، بوستر توانست به هدف خود دست یابد اما فرود بسیار سختی داشت و با سکوی فرود برخورد کرد.

ایلان ماسک، موسسس شرکت اسپیس‌ایکس اظهار کرد: فرود امروز لحظه بزرگی برای اسپیس‌ایکس بود که قصد دارد موشک‌های سریع و کاملا قابل استفاده مجدد را برای گشودن افق های جدید در حوزه اکتشافات تولید کند. چنین فناوری‌هایی می‌تواند هزینه پروازهای فضایی را تا 100 برابر کاهش داده و بطور بالقوه‌ای ساخت مستعمرات مریخ را از لحاظ اقتصادی امکان‌پذیر کند.

پرتاب امروز اولین نمونه موفق از تاریخ 28 ژوئن (هفتم تیر) بود که طی آن موشک فالکون 9 کمتر از سه دقیقه پس از پرتاب منفجر شد و هفت ماموریت باری بدون‌سرنشین را که برای ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده شده بودند، از بین برد. این شرکت از آن به بعد به ارتقای موشک خود پرداخته و سیستم جداسازی مراحل و دستگاههای الکترونیکی را در کنار کارهای دیگر تنظیم کرده است. هر 11 ماهواره حاضر در این ماموریت با موفقیت به مدار خود وارد شدند و یک شبکه 17 ماهواره‌ای را در مدار زمین تشکیل دادند.

سایت علمی بیگ بنگ/ منابع: ibtimes , spaceflightnow , space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. آفریییییین ینی من عاشق این بشرم آدمایی مثل ایلان ماسک و ریچارد برانسون هیچوقت نباید بمیرن وجودشون برای بشر مفیده اصن چقدر هیجان انگیز بود ویدیو صبح دیروز که توییتشو خوندم خیلی خوشحال شدم

  2. خیلی حال کردم-آقا یک ورژن اینتراستالری از این فیلم بسازی خیلی باحال میشه.
    منظورم با موزیک اینتراستالر هست.