بیگ بنگ: دانشمندان پس از بررسی های فراوان در مورد شهاب سنگ روسیه اظهار داشتند ،که این شهاب سنگ قبل از برخورد به زمین حدود 290 میلیون سال پیش با یک سیارک برخورد کرده بود، این برخورد احتمالا شهاب سنگ چلیابینسک را از بدنه والد خود جدا و آن را روانه زمین کرده است.

2220
براساس آخرین بررسی‌های انجام شده توسط یک تیم اخترفیزیک شناسی از دانشگاه توهوکو واقع در ژاپن که در مجله علمی نیز به چاپ رسیده،  شهاب سنگ 10 تنی چلیابینسک که در سال 2013 با برخورد به زمین باعث انفجار در روسیه شد و بیش از هزار مجروح بر جای گذاشت قبل از برخورد به زمین، با سیارک دیگری در فضا برخورد کرده بود.

دانشمندان معتقدند این شهاب سنگ قبل از برخورد به جو زمین در 290 میلیون سال قبل با سیارکی ناشناخته برخورد کرده بود و موجب شد حجم و سرعت این شهاب سنگ دچار تغییر شود. دانشمندان از روی تجزیه و تحلیل یک ماده معدنی به نام «یشم سبز» ( jadeite) که در تکه های ناشی از این انفجار کشف شد، نشان می دهد که ˈبدنه والدˈ این شهاب سنگ با سیارک بزرگتر دیگری که با سرعتی حدود چهار هزار و 800 کیلومتر در ساعت در حرکت بود، برخورد کرده است.

chelyabinsk-meteor-explosion-3D-simulation

انرژی 500 کیلوتنی ناشی از انفجار این شهاب سنگ 40 برابر قدرتمند‌‌تر از بمب اتم حاصل از انفجار هیروشیمای ژاپن برآورد شده است. موج حاصل از این انفجار به حدی شدید بوده که تا مسافتی دور شیشه‌های خانه‌ها را فرو ریخته و باعث ویرانی چند ساختمان شده است. سیارکی که با شهاب سنگ چلیابینسک برخورد کرده بود، 150 متر طول داشت و طبق نظر کارشناسان نجومی اگر این برخورد فضایی صورت نمی‌گرفت، سقوط شـهاب‌سنگ به زمین باعث فاجعه بشدت مرگبارتری می‌شد. انتظار می رود که این کشف به دانشمندان در مورد علت برخورد یک سیارک به زمین بینش بیشتری بدهد.

مطالعه بیشتر در : news.discovery , dailymail

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.