بیگ بنگ: روزگاری بود که دایناسورها و خزندگان دیگر فرمانروایان زمین بودند. حدود 65 میلیون سال پیش، یک شهاب‌سنگ عظیم به زمین اصابت کرد و آثار جانبی آن بیشتر جانوران و گیاهان غول‌پیکر، دایناسورها و خزندگان دریایی بزرگ را از بین برد.

معمای انقراض دایناسورها حل می‌شود

به گزارش بیگ بنگ به نقل از جام جم، این واقعه بستر مناسبی برای ظهور پستانداران و انسان ها فراهم کرد. حال، گمان می رود بررسی محل اصابت پاسخگوی بسیاری از پرسش های بی جواب پیرامون این واقعه باشد. حفره چیکسولوب همواره مورد توجه دانشمندان بوده است. این محل در شبه جزیره یوکاتان در مکزیک قرار دارد. اکنون دانشمندان قصد دارند از محلی نزدیک به مرکز حفره نمونه برداری کنند. آنها در حال حاضر توانسته اند برای نخستین بار از قسمت ساحلی حفره تصاویر زیرسطحی تهیه کنند. این تصاویر به آنها کمک خواهد کرد تا محل دقیق نمونه برداری را مشخص کنند.

محل مورد نظر در طول حلقه اوج (ring peak) حفره قرار دارد. این حلقه شامل صخره های بلندی است که مرکز حفره را احاطه کرده و طی میلیون ها سال بتدریج در میان رسوبات مدفون شده اند. حلقه اوج یکی از ویژگی هایی است که در همه حفره هایی که در اثر اصابت های سهمگین با سیارات سنگی به وجود آمده اند دیده می شود. دانشمندان امیدوارند با نمونه برداری از حلقه اوج چیکسولوب و بررسی ویژگی های کلیدی آن به اطلاعات تازه ای پیرامون واقعه عظیمی که به بزرگ ترین انقراض روی زمین انجامید دست یابند و از ساز و کار اصابت های سهمگین با زمین و سایر سیارات سنگی آگاه شوند.

ویژگی توپولوژیکی دهانه چیکسولوب در خلیج مکزیک میتواند به درک انقراض دایناسورها کمک کند. نقشه گرانشی این دهانه: قرمز و زرد گرانش بالا و سبز و آبی گرانش پایین را نشان می دهد.

دانشمندان معتقدند وقتی یک جرم عظیم با شتاب بالا به زمین برخورد می کند، پوسته زمین در اثر این اصابت برای مدت بسیار کوتاهی حالت مایع به خود می گیرد. در نتیجه، ابتدا یک حفره ناپایدار شکل خواهد گرفت. درست مثل سنگی که داخل آب پرتاب می شود اصابت جرم آسمانی باعث پرتاب شدن ذرات مرکزی به هوا و بعد پخش آنها به اطراف می شود. دانشمندان احتمال می دهند در حلقه اوج اطلاعاتی پیرامون این مواد وجود داشته باشد.

البته آنها هنوز درباره فرآیندهایی که باعث تضعیف خاصیت گرانیتی پوسته زمین و تبدیل آن به مایع می شود چیزی نمی دانند. ناگفته نماند آن چه گفته شد فقط در حد یک فرضیه است؛ چون تا به حال هیچ نمونه سنگی از حلقه اوج در اختیار نبوده که این ادعا را ثابت کند.

دانشمندان همچنین علاقه مندند در داخل سنگ های حلقه اوج به دنبال نشانه های زندگی بگردند. به علاوه، گمان می رود در رسوباتی که طی میلیون ها سال در حفره انباشته شده است، اطلاعات مهمی درباره پیدایش دوباره حیات در دریاها نهفته باشد. این تحقیقات به دانشمندان کمک خواهد کرد تا تصویر واضح تری از فرآیندهای زیستی و زمین شناختی گذشته های دور بسازند.

چیکسولوب تنها حفره روی زمین است که وجود آن با یک انقراض بزرگ گره خورده است. از این رو، تحقیقات فوق اطلاعات سودمندی پیرامون این انقراض و وقایع پس از آن به دست خواهد داد. لایه های سنگی جدید نیز خواهند گفت که پیدایش مجدد حیات در منطقه چه مدت طول کشیده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: Live Science / مترجم: صدف دژآلود