ستارگان غول‌پیکر، جهان ِ اولیه را روشن کردند!

بیگ بنگ: تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه وسترن انتاریوی کانادا نشان می دهد، ستارگان نخستین کیهان که صدها میلیون سال پس از بیگ بنگ متولد شدند، برای شکل‌دادن گروه‌هایی از ستارگان فوق‌العاده روشن، گردهم آمده اند.

early-universeبه گزارش بیگ بنگ، پس از بیگ‌ بنگ صدها میلیون سال طول کشید تا هیدروژن و هلیوم و تعدادی دیگر از گازهای شناور به ستاره‌های اولیه بپیوندند و جهان را روشن کنند. دانشمندان محاسبه کردند، این خورشیدهای باستانی برای تشکیل گروه‌های فوق‌العاده روشن از ستاره‌ها، دور یکدیگر جمع شدند، درخشندگی این گروه‌های ستاره‌ای نیز در زمان‌های خاص، به اندازه ی ۱۰۰ میلیون ستاره شفاف بود.

این دوره‌های نورانی، احتمالا در طول شکل‌گیری ستاره‌ها – هنگامی که آنها به شکل ستاره‌های اولیه و در حال کشیدن گاز و دسته‌ای از مواد و ارائه‌ی روشنایی‌های بینابینی بودند – رخ داده است. براساس یک تنظیمات شبیه‌ سازی شده توسط پژوهشگران، گروهی از تنها شانزده ستاره‌ی اولیه، می‌توانست سطوح موقتی از روشنایی مابین ۱۰۰۰ و ۱۰۰ میلیون بار روشن‌تر از خورشید ما را ارائه دهد.

این ستاره‌های اولیه بسیار روشن بودند، اما احتمالا در دوره‌ی جوانی از بین رفته‌اند و از خود عناصر اولیه‌ای را به جای گذاشتند، از جمله عناصر تشکیل دهنده بلوک‌های حیات که در روی زمین آنها را با عنوان کربن و اکسیژن می‌شناسیم. محققان معتقدند اگرچه جستجوی نور این گروه‌های ستاره‌های اولیه پس از ۱۳ میلیارد سال کار مشکلی‌ست، اما چنین مشاهداتی شاید با راه‌اندازی نسل بعد تلسکوپ فضایی جیمز وب، که چندین سال دیگر صورت می‌گیرد، ساده‌تر شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ  Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: gizmag