سیارۀ عطارد، چگونه شکل گرفت؟

بیگ بنگ: منشاء سیاره عطارد یک سوال دشوار در علوم سیاره ای بوده است، چرا که ترکیب آن تفاوت زیادی با سیارات دیگر و ماه ِ زمین دارد. با استفاده از تصاویر فضاپیمای مسنجر و شبیه سازی های جدید دانشمندان معتقدند جرمی عظیم و غیر منتظره که سرشار از آهن بوده با برخوردی باعث شکل‌گیری سیاره شده است.

article-2279059-17997DA7000005DC-879_634x639

به گزارش بیگ بنگ، براساس مطالعات جدید محققان دانشگاه ایالتی آریزونا، سیاره عطارد بر اثر برخوردی بسیار بزرگ در میلیاردها سال پیش بدین شکل درآمده است. عطارد سیاره کوچکی است که دو برابر هر سیاره زمینی دیگری عنصر آهن دارد به عقیده دانشمندان، این سیاره ممکن است نیمی از جبه‌اش را با  برخورد یک جرم کیهانی بسیار بزرگ مانند پروتوناهید یا پروتوزمین از دست داده و همین امر موجب تغییر شکل آن شده است. این برخورد می‌توانسته به طور بالقوه‌ای جبه عطارد اولیه را بدون اعمال شوک شدید کنده باشند و بدنه عمدتا آهنی آن را بر جای گذاشته باشند.

این سیاره دارای هسته‌ای است که ۶۵ درصد جرم آن را تشکیل داده است؛ این در حالی است که هسته زمین ۳۲ درصد از جرم آن را تشکیل می‌دهد. در واقع ۶۰ درصد از هسته سیاره عطارد حاصل ترکیب و برخورد شهاب‌سنگ‌ها یا سیارک‌های غول‌پیکری است که میلیاردها سال پیش اتفاق افتاده است. محققان معتقدند پتاسیم، گوگرد و سایر عناصر شیمیایی موجود در خاک عطارد و دیگر اجرامی که از لحاظ دارابودن فلزات به صورت نامعمولی غنی هستند نتیجه تغییر شکل و تحول این اجرام از تصادم‌های آغازین منظومه شمسی میباشد که به آنها شکل داده است.

مطالعه بیشتر در: sciencedaily

1. Astronomy گفت:

باسلام.مثل همیشه عالی بود.فق یک سوالدراینجا:ین سیاره ممکن است نیمی از جبه‌اش را با برخورد یک جرم کیهانی بسیار بزرگ مانند پروتوناهید یا پروتوزمین از دست داده واینجا:طور بالقوه‌ای جبه عطارد اولیه را بدون اعمال شوک شدید کنده باشند .منظوراز جبه چی است؟

• سمیر الله وردی گفت:

با سلام خدمت شما دوست گرامی، در زیر پوسته ی زمین تا عمق ۲۹۰۰ کیلومتری، لایه ای ضخیم به نام جبه وجود دارد. جبه به طور کامل سفت نیست بلکه می تواند به آرامی جریان هایی داشته باشد. حرکت آرام سنگ ها در جبه باعث حرکت قاره ها و در نتیجه باعث زلزله، آتشفشان و شکل گیری محدوده کوهستان ها می شود.

• Mostafa گفت:

همون گوشته ی زمینه.