بیگ بنگ: خورشید، به تنهایی 99.86 درصد از جرم کل منظومه شمسی را به خود اختصاص داده است. البته نیازی به گفتنش نیست، حقیقتاً غول آساست. اما در ادامه متوجه خواهید شد که در مقابل تعدادی از ستارگان دیگر یک ستاره ی بسیار بسیار کوچک محسوب می شود.

اندازه زمین در مقایسه با خورشید
اندازه زمین در مقایسه با خورشید

به گزارش بیگ بنگ، جرم خورشید، ۲‎×۱۰۳۰ کیلوگرم است؛ البته می دانم که به خاطر سپردن چنین عددی آسان نیست اما در مقام مقایسه، جرم خورشید 333 هزار برابر زمین است. در حالیکه زمین از سنگ تشکیل شده، خورشید تقریباً از هیدروژن و هلیوم؛ یعنی 2 عدد از سبک ترین عناصر هستی ساخته شده است.

قطر خورشید در حدود 1.4 میلیون کیلومتر است (محیطش در حدود 4.4 میلیون کیلومتر است). می توانید 109 زمین را چسبیده به هم در کنار یکدیگر قرار دهید تا قطر خورشید پر شود. مساحت خورشید به حدی بزرگ است که می توانید در حدود 1.3 میلیون زمین را درون آن جای دهید! بله … خورشید واقعا بزرگ و با ابهت است که زمین در مقایسه با آن یک شی کوتوله و بسیار ریز محسوب می شود.

اینفوگرافی درباره ی خورشید
اینفوگرافی درباره ی خورشید – عکس اصلی را در اینجا مشاهده کنید

اما خورشید ما در مقایسه با ستارگان دیگر یک ستاره ی متوسط یا حتی بسیار کوچک محسوب می شود. یکی از این ستاره‌های عظیم اتا کارینا نام دارد؛ اتا کارینا یک سیستم ستاره‌ای در صورت فلکی شاه‌تخته است که تقریباً 7500 تا 8000 سال نوری با خورشید فاصله دارد و 5 میلیون بار درخشان تر از خورشید است. اتا کارینا با چشم غیر مسلح آبی رنگ به نظر می‌رسد. زیرا دمای سطح آن شش بار داغ‌تر از خورشید ماست. در ویدئوی کوتاه زیر که زیرنویس فارسی دارد، اندازه ی زمین و خورشید با تعدادی از ستارگان و بزرگ ترین ستاره ی کشف شدۀ کیهان مقایسه شده است.

حتی بزرگتر از اتا کارینا، ستاره‌ای با نام ابط‌الجوزا است که 640 سال نوری از زمین فاصله دارد. این ستاره هشتمین ستاره درخشان در آسمان شب است و آنقدر بزرگ و درخشان میباشد که در آسمان تمیز شب براحتی می‌توان آن را با چشم غیرمسلح دید. ابط الجوزا ستاره غول پیکری است که قطر آن در حدود یک میلیارد و 600 میلیون کیلومتر است، یعنی قطر آن بیش از 1100 برابر قطر خورشید است.

ستاره‌شناسان تخمین می‌زنند که ابط‌الجوزا 300 برابر بزرگتر از اتا کاریناست. آنها معتقدند که اگر این ستاره به جای خورشید در منظومه شمسی قرار می‌گرفت، در جا سیارات عطارد، ناهید، مریخ و زمین را می‌بلعید و تا مدار سیاره مشتری پیش روی می کرد.

مقایسه خورشید ما در مقابل بزرگترین ستارۀ کشف شده VY Canis Majoris
مقایسه خورشید ما در مقابل بزرگترین ستارۀ کشف شده VY Canis Majoris

اما بزرگی ستارگان غول پیکر به همین جا ختم نمی شود، بزرگ ترین ستاره کشف شده کیهان وی وای سگ بزرگ(VY Canis Majoris) نام دارد و در صورت فلکی کلب واقع شده است. این ستاره ی فرا غول سرخ ۵۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و یک میلیارد برابر خورشید است.

نویسنده: سمیر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ – منابع: universetoday , businessinsider


دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

20 دیدگاه

  1. واقعاعالی بود این نشون میده ما در مقابل عظمت خدا هیچی نیستیم اون وقت یه عده دارند این همه ظلم و جنایت و دزدی و …. می کنند

  2. با سلام به قطع یقین خورشید از زمین کوچکتر است چرا که در قران دلیل شب وروز را خورشید مطرح کرده ، ثانیا اگر خورشید 1.3 میلیون برابر کره زمین حجم داشته باشد زمین در حد یک نخود و آنموقع شب و روز دیگر مفهومی نخواهد داشت و همیشه و 24 ساعته روشن خواهد بود .

    1. آقا حمید با سلام!
      اینکه چرا شب و روز بوجود میاد که دلیل بر کوچک بودن خورشید و بزرگ بودن زمین نیست که!!!… زمین میلیون‌ها کیلومتر با خورشید فاصله داره و زمین دور خودش در حال گردشه و این فاصله زیاد و این چرخش مداری باعث ایجاد روز و شب میشه!… فاصله زمین با خورشید رو مثل ماکت توی فیلم در نظر نگیرید!!!!

    2. سلام آقا حمید یه مثال میزنم متوجه شید شما یه لامپ روشن رودرنظربگیرید حالا ی نخود ریز بقول شما رو بغلش بزارید حالا باهرفاصله ای خواه ناخواه اونطرفش ک سمت لامپ هست روشنه واونطرف دیگش تاریکه که دقیقا میشه دونصف که نیمی خاموش (شب) ونیمی روشن(روز) که باگردش نخود جاشون عوض میشه اینم روزوشب امیدوارم کمکی کرده باشم ومتوجه شده باشید یاااحق

  3. واقعآ دستتون درد نكنه آدم لذت ميبره از خوندن مطالب و بابت اطلاعات كه ميدهيد سپاس گذارم خسته نباشيد و منتظر مطالب بيشتر هستم مرسي

  4. درود به همه ی جویندگان حقیقت و علم…
    با عرض معذرت میخواستم بدونم ایا ممکنه که ستاره هایی باشن که نورشون پس از طی کردن مسافت های خیلی زیاد الان به زمین برسه؟ ینی ممکنه ستاره های اسمان تعدادشون بیشتر بشه با گذشت زمان؟؟؟
    و ممنون از بیگ بنگ

    1. دوست عزیز، بیشک همینطور هست. فراموش نکنید که ما همواره در حال رصد کردن گذشته جهان هستیم. وقتی گفته میشه ستاره ای چند ده/صد/هزار/میلیون/میلیارد سال نوری از ما دورتره، بدین معناست که نوری که ما در این لحظه از اون ستاره مشاهده میکنیم چند ده/صد/هزار/میلیون/میلیارد سال نوری قبل تر ارسال شده. و به همین صورت هست که سن جهان رو تخمین میزنیم. برای مثال وقتی گفته میشه عمر جهان حدود 13.772 میلیارد سال نوری هست، یعنی این قدیمی ترین نوری بوده که ما موفق به رصد اون شدیم، طبیعتا اگر مثلا در اون کهکشان ستاره هایی چند میلیون سال بعدتر تشکیل شوند ما تا چندین میلیون سال دیگه خبری از اونها نخواهیم داشت. ما ممکنه امروز در حال رصد کردن ستاره ای باشیم که در واقع امروز دیگه وجود نداشته باشه. البته در مورد کهشان های بسیار دور آمار ما بر اساس جرم و سایر اطلاعات هست و به صورت تقریبی تخمین میزنیم اون کهکشان چه وسعتی داره و حدودا چند ستاره رو شامل میشه. به هر حال ما به گذشته جهان نگاه میکنیم، نه حال حاضر اون.

      1. سلام به بيگ بنگ عزيز :بهمن بنابى هستم
        لطفا بفرماييد
        ايا جهان هستى از زمان بيگبنگ تا كنون در حال انقباض هست و اگر هست ايا فاصله زمين تا ماه يا خورشيددر اين چندين سال تغييرى داشته يا خير?
        لطفا در صورت امكان بفرماييد
        اين انقباض تا كجا رخ خواهد داد ايا سرتاسر جهان هستى كه تمام ستاره هاو كهكشانهاوسياه چاله ها درون ان هستند را توانسته اند اندازه گيرى كنند
        ببخشيد اين سؤال چندين ساله من است كه با شما در ميان گذاشتم
        ممنون كه وقت ميزارين براى جواب

        1. سلام
          توضيحات بسيار مفيده
          ومن هم خوب و كامل مطالعه كردم ممنونم كه اين هم معلومات مارو هم بالا بردين
          منتظر جوا هستم
          بنابى

        2. درود، کیهان در حال انبساط هست. انبساط کیهان فقط در مقیاسهای بزرگ قابل تشخیص است و در خوشه ها و کهکشانهای نزدیک به هم تاثیر چندانی روی حرکت و ادغام کهکشانها نخواهد داشت. بنابراین انبساط درون منظومه شمسی اثری ندارد. سرنوشت نهایی کیهان اگر به همین صورت انبساط ادامه داشته باشد جهانی سرد و پر از سیاهچاله باقی می ماند.

  5. سلام ..

    واقعا لذت بخش هست خوندن مطالبتون …

    سپاسگزارتان هستیم …

    موفق باشید .. ♥♥♥

  6. اتا-کارینا دستکم از دو ستاره تشکیل شده که جمعا درخشندگیی در حدود 5 میلیون برابر خورشید دارد
    جرم اتا-کارینا در حدود 120+30 برابرخورشید تخمین زده می شود که از حد ادینگتون نیز بالاتر است ستاره اتا-کارینا بسیار ناپایدار است.
    شعاع همدم بزرگتر 240 و همدم کوچکتر 24 برابر خورشید است.
    بدلیل اثر حد ادینگتون، دمای همدم بزرگتر 15000 کلوین و کمتر از نصف دمای همدم کوچکتر یعنی 37000 کلوین است!

  7. سلام.و تشکر از شما.در مورد بزرگترین ستاره کشف شده گفته میشود شاید تا 3 میلیارد کیلومتر قطر داشته باشه که اینجور تا 8 میلیارد برابر خورشید بزرگیش هست.!!!.فوق العاده ست.