بیگ بنگ: خورشید، به تنهایی 99.86 درصد از جرم کل منظومه شمسی را به خود اختصاص داده است. البته نیازی به گفتنش نیست، حقیقتاً غول آساست. اما در ادامه متوجه خواهید شد که در مقابل تعدادی از ستارگان دیگر یک ستاره ی بسیار بسیار کوچک محسوب می شود.

اندازه زمین در مقایسه با خورشید

به گزارش بیگ بنگ، جرم خورشید، ۲‎×۱۰۳۰ کیلوگرم است؛ البته می دانم که به خاطر سپردن چنین عددی آسان نیست اما در مقام مقایسه، جرم خورشید 333 هزار برابر زمین است. در حالیکه زمین از سنگ تشکیل شده، خورشید تقریباً از هیدروژن و هلیوم؛ یعنی 2 عدد از سبک ترین عناصر هستی ساخته شده است.

قطر خورشید در حدود 1.4 میلیون کیلومتر است (محیطش در حدود 4.4 میلیون کیلومتر است). می توانید 109 زمین را چسبیده به هم در کنار یکدیگر قرار دهید تا قطر خورشید پر شود. مساحت خورشید به حدی بزرگ است که می توانید در حدود 1.3 میلیون زمین را درون آن جای دهید! بله … خورشید واقعا بزرگ و با ابهت است که زمین در مقایسه با آن یک شی کوتوله و بسیار ریز محسوب می شود.

اینفوگرافی درباره ی خورشید
اینفوگرافی درباره ی خورشید – عکس اصلی را در اینجا مشاهده کنید

اما خورشید ما در مقایسه با ستارگان دیگر یک ستاره ی متوسط یا حتی بسیار کوچک محسوب می شود. یکی از این ستاره‌های عظیم اتا کارینا نام دارد؛ اتا کارینا یک سیستم ستاره‌ای در صورت فلکی شاه‌تخته است که تقریباً 7500 تا 8000 سال نوری با خورشید فاصله دارد و 5 میلیون بار درخشان تر از خورشید است. اتا کارینا با چشم غیر مسلح آبی رنگ به نظر می‌رسد. زیرا دمای سطح آن شش بار داغ‌تر از خورشید ماست. در ویدئوی کوتاه زیر که زیرنویس فارسی دارد، اندازه ی زمین و خورشید با تعدادی از ستارگان و بزرگ ترین ستاره ی کشف شدۀ کیهان مقایسه شده است.

حتی بزرگتر از اتا کارینا، ستاره‌ای با نام ابط‌الجوزا است که 640 سال نوری از زمین فاصله دارد. این ستاره هشتمین ستاره درخشان در آسمان شب است و آنقدر بزرگ و درخشان میباشد که در آسمان تمیز شب براحتی می‌توان آن را با چشم غیرمسلح دید. ابط الجوزا ستاره غول پیکری است که قطر آن در حدود یک میلیارد و 600 میلیون کیلومتر است، یعنی قطر آن بیش از 1100 برابر قطر خورشید است.

ستاره‌شناسان تخمین می‌زنند که ابط‌الجوزا 300 برابر بزرگتر از اتا کاریناست. آنها معتقدند که اگر این ستاره به جای خورشید در منظومه شمسی قرار می‌گرفت، در جا سیارات عطارد، ناهید، مریخ و زمین را می‌بلعید و تا مدار سیاره مشتری پیش روی می کرد.

مقایسه خورشید ما در مقابل بزرگترین ستارۀ کشف شده VY Canis Majoris

اما بزرگی ستارگان غول پیکر به همین جا ختم نمی شود، بزرگ ترین ستاره کشف شده کیهان وی وای سگ بزرگ(VY Canis Majoris) نام دارد و در صورت فلکی کلب واقع شده است. این ستاره ی فرا غول سرخ ۵۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و یک میلیارد برابر خورشید است.

نویسنده: سمیر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ – منابع: universetoday , businessinsider