بیگ بنگ: نتیجه بررسی هزاران ستاره دوردست به دنبال وجود سیگنال­ های لیزری – که برخی دانشمندان عقیده دارند می­ تواند نشان­ دهنده وجود حیات پیشرفته بیگانه باشد – بیهوده از آب در آمد که ضربه­ ای بر پیکرۀ عقیده کسانی بود که امید به یافتن حیات بیگانۀ میان ستاره­ ای در آینده ­ای نزدیک داشتند.

به گزارش بیگ بنگ، در یک پژوهش، محققان نورهای دریافتی 5600 ستاره در کهکشان راه­ شیری را بررسی کردند – که 2هزار عدد از آنها امکان وجود حیات را دارا بودند – اما هیچ ­چیزی پیدا نکردند. فرض بر این است که یا حیات بیگانه همانند انتظار ما از لیزر استفاده نمی ­کنند و یا اصلا حیات بیگانه ­ای در این اطراف از کهکشان ما وجود ندارد. تیمی تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا پژوهش خود را بر پایه نظرات دانشمندان SETI (جستجوی هوش فرا زمینی) قرار دادند. یکی از این نظرات به این شرح است: اگر حیات پیشرفته­ ای در فضا وجود داشته باشد، ممکن است که در حال استفاده از تکنولوژی لیزر هدایت شونده باشند.

ما به تازگی شروع به استفاده و بررسی این نوع تکنولوژی کرده ­ایم و متخصصانی نظیر استیون هاوکینگ بر این عقیده اند که جستجوی عمیق در فضا برای یافتن این نوع از لیزر، می ­تواند یکی از راه­ های یافتن محل حیات بیگانه باشد. مگر اینکه… بر اساس پژوهشی جدید، شاید هم اینطور نباشد! تیم تحقیقاتی در مقاله خود در این باره توضیح دادند: « ما هیچ گسیل لیزری را از مناطق سیاره ­ای اطراف 5600 ستاره یافت نکردیم.»

این اظهارات بر پایه بررسی­ نورهای ستاره ها در منطقه هاوایی و توسط تلسکوپ کک از سال 2004 تا 2016 بدست آمده است. این بررسی ­ها با استفاده از الگوریتم­ های به خصوصی برای کشف گسیل ­های لیزری غیرمعمول انجام شده است. این الگوریتم ابداعی دانشمندان به گونه ­ای طراحی شده است که نور ارسالی ستاره­ ها در پس­ زمینه را حذف کرده و به دانشمندان در یافتن پالس­ های انرژی مصنوعی کمک می­ کند. اما به دور انتظارات عموم از منظومه ­های غیرمسکونی، هیچ شواهدی از این نوع پالس­ ها یافت نشد.

اما ما هنوز نمی­ توانیم وجود حیات بیگانه را کاملا رد کنیم. این یافته­ ها به این معنی­ اند که اگر آنها وجود داشته باشند، به نظر نمی­ آید که از این نوع تکنولوژی لیزری در این محدوده از فضا که بیشتر ستاره ­ها در فاصله 326 سال نوری از یکدیگر هستند، استفاده کنند. ناتانائیل تلیس یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، در پایگاهی اینترنتی به جورج دوورسکی گفت: « این راه، تنها یکی از راه ­های ارتباطی می­ باشد اما ما بر این باوریم که این تکنولوژی برای اینگونه ارتباطات بسیار مناسب است.»

در تصویر بالا، شما می ­توانید یکی از نتایج مثبتی که اشتباه از آب در آمد را مشاهده کنید که منبع آن، گازهای داغ اطراف یک ستاره بود. شاید بیگانگان تکنولوژی بسیار پیشرفته ­تر از لیزر مذکور داشته باشند اما مشاهده این تکنولوژی بسیار جدید از زمین باید ساده باشد. به همین دلیل است که دانشمندان هنوز از یافتن ِ حیات بیگانه قطع امید نکردند. برخلاف سیگنال­ های رادیویی، سیگنال های لیزری در فضا تحلیل نمی­ روند.

با تمام این گفته­ ها، سیاره زمین هیچگونه سیگنال لیزری را برای ایجاد ارتباط به فضا نمی­ فرستد. به بیانی دیگر، اگر این پژوهش(یافتن سیگنال لیزری) در فاصله­ ای به اندازه 325 سال نوری از زمین انجام می­ گرفت، هیچ شواهدی از سیگنال لیزری یافت نمی­ شد. شاید ما باید به جای تغییر محل برای جستجوی حیات بیگانه، به فکر تغییر چیزی که به دنبال آن هستیم(سیگنال لیزری) باشیم. تلیس اضافه کرد: « ممکن است تک تک آن ستاره­ ها یک نیویورک، پاریس، لندن را در خود داشته باشند و ما هنوز هیچ اطلاعی از آنها نداریم.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astronomical منتشر شده است.