بیگ بنگ: طیف سنج فضاپیمای کاسینی ناسا بتازگی با گذر از اتمسفر غلیظ تیتان قمر زحل توانست از تکامل و ویژگی های دریاچه ی هیدروکربنی این قمر تصویربرداری کند.

pia20021_figb_labeled_1496x2000به گزارش بیگ بنگ، تصاویر کاوشگر کاسینی، انعکاس ِ نور دریاچه ای هیدروکربنی در قمر تیتان را نشان می دهد. طبق مشاهدات جدید تیتان فعالیت ژئوفیزیک بیشتری از آنچه قبلا تصور میشد، دارد. در عکسی که در سال ۲۰۱۳ از دریاچه‌ی لیژیا(Ligeia) گرفته شده، عارضه‌ای دیده می شود که در عکس‌های سال ۲۰۰۷ وجود نداشت. سال ۲۰۱۴ عکس‌های دیگری گرفته شد که نشان می‌داد عارضه باقی مانده ولی تغییر کرده است. در عکسی که در ژانویه‌ی ۲۰۱۵ گرفته شده و هفته‌ی پیش منتشر شد، به نظر می آید بخشی از عارضه ناپدید شده است. این عکس جدید که ناسا منتشر کرده چگونگی به وجود آمدن، تغییر کردن و ناپدید شدن این عارضه‌ی ۲۰ کیلومتری را نشان می‌دهد.

به گفته ی محققان این تصاویر از دریاچه ی هیدروکربنی نشان دهنده این است که تیتان محیط فعالی دارد. به علاوه، این دریای محتوای هیدروکربن که بیشتر از متان ِ مایع تشکیل شده، دمایی حدود منفی 180 درجه سانتیگراد دارد. دانشمندان فکر میکنند که این پدیده در اثر تغییر فصول بر روی تیتان قمر زحل، روی می دهد. در حال حاضر تیتان 7 سال تابستانی خود را شروع کرده و فرآیندهای مربوط به تغییر فصل در تیتان با ایجاد باد همراه است، که باعث شده چنین پدیده ای رخ دهد. اما محققان هنوز مطمئن نیستند، دلیل این پدیده چیست، انتظار می رود در تصویر بعدی که آوریل سال 2017 میلادی منتشر می شود از این معما رمزگشایی شود.

1-surfingontitتصور می شود دریاچه های هیدروکربن تیتان تا 200 متر عمق، و در اطراف منطقه قطب شمال این قمر قرار گرفته باشند. فقط یکی از دریاچه ها شامل حدود 9000 کیلومتر مکعب از گاز متان تشکیل شده که حدود 40 برابر بیشتر از ذخایر نفت و گاز در زمین میباشد. تیتان دومین قمر بزرگ در سامانه ی خورشیدی بعد از گانیمد است، و هر دو قمر بزرگتر از سیاره عطارد هستند. تیتان، که در فاصله ۱٫۲ میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده در ۲۵ مارس ۱۶۵۵ توسط کریستین هویگنس هلندی کشف شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: phys.org , apod