بیگ بنگ: فضاپیمای ویجر ۱ دچار نقص فنی است و نمی‌تواند هیچ سیگنالی را به زمین ارسال کند. این یعنی در اعماق فضا گم شده و احتمال دارد این کاوشگر را برای همیشه از دست دهیم.

voager

به گزارش بیگ بنگ، مهندسان ناسا سخت در حال کار هستند تا بتوانند مشکل فضاپیمای ویجر ۱ را حل نمایند، اما ممکن است در نهایت ارتباط با این فضاپیمای قدیمی‌ از دست برود. به گفتۀ محققان ناسا، یکی از سه کامپیوتر ویجر ۱، یعنی سیستم داده پرواز (FDS)، به درستی با یکی از زیرسیستم‌های کاوشگر فضایی، یعنی واحد مدولاسیون تله‌متری (TMU)، ارتباط برقرار نمی‌کند. این مشکل موجب می‌شود داده‌های علمی و مهندسی به زمین ارسال نشود.

ناسا ویجر ۱ در ۵ سپتامبر ۱۹۷۷، به فضا پرتاب کرد. اکنون پس از ۴۶ سال بعد، ویجر ۱ بیش از 24 میلیارد کیلومتر از زمین فاصله گرفته و با سرعت 61 هزار کیلومتر بر ساعت در حرکت است.

محققان آخر هفته‌ی گذشته سعی کردند این مشکل را حل کنند، اما ویجر ۱ هنوز در حال ارسال داده‌ ناتوان است. ناسا توضیح داد: «ممکن است چندین هفته طول بکشد تا مهندسان طرح جدیدی برای رفع این مشکل ایجاد کنند. بخشی از مسئله این است که با توجه به فاصله‌ی آن از زمین، ارسال دستورات جدید به کاوشگر ۲۲.۵ ساعت طول می‌کشد. همچنین، پاسخ آن ۲۲.۵ ساعت دیگر طول می‌کشد، این یعنی تیم باید ۴۵ ساعت صبر کند تا فرآیند تماس و پاسخ کامل شود.»

“سوزان داد” مدیر ویجر از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا گفت: «اگر مشکل ویجر حل شود، این بزرگترین معجزه خواهد بود. ما مطمئناً هنوز تسلیم نشدیم. راه‌های دیگری وجود دارد که می‌توانیم امتحان کنیم. اما از زمانی که من مدیر پروژه هستم، این جدی‌ترین اتفاق بوده است.»

منابع: petapixel.com , tomshardware.com