بیگ بنگ: یک پژوهش‌ جدید نشان می‌دهد که کیهان ممکن است ۲۶.۷ میلیارد سال داشته باشد، در حالی که برآوردهای قبلی حاکی از عمر ۱۳.۷ میلیارد ساله کیهان است.

image e Electric Dark Matter

به گزارش بیگ بنگ، این مدل جدید، مدل کیهانی غالب را به چالش می‌کشد و مسئله‌ی «کهکشان غیرممکن اولیه» را بدون نیاز به وجود بذر سیاهچاله‌‌های اولیه و ستارگان عظیم جمعیت سوم حل می‌کند. پروفسور “راجندرا گوپتا” از دانشگاه اتاوا، گفت: «مدل جدید ما زمان تشکیل کهکشان‌ها را چندین میلیارد سال اضافه می‌کند و عمر کیهان را 26.7 میلیارد سال تخمین می‌زند، نه 13.7 که قبلاً برآورد شده است.» برای سال‌ها، اخترفیزیکدانان با اندازه‌گیری زمان سپری شده از بیگ بنگ و با مطالعه‌ی قدیمی‌ترین ستارگان بر اساس انتقال به سرخ نوری که از کهکشان‌های دوردست می‌آید، سن کیهان را محاسبه کردند.

از این رو، در سال 2021، سن کیهان ما با استفاده از مدل استاندارد کیهان‌شناسی لامبدا-سی دی ام، 13.797 میلیارد سال تخمین زده شد. با این حال، وجود ستارگان باستانی مانند “متوشالح” که به نظر می‌رسد مسن‌تر از سن تخمینی کیهان ما باشند و کشف کهکشان‌های اولیه در وضعیت تکاملی پیشرفته توسط جیمز وب، بسیاری از دانشمندان را متحیر کرده است.

به نظر می‌رسد این کهکشان‌ها که حدود 300 میلیون سال پس از بیگ بنگ وجود داشته‌اند، به سطحی از بلوغ و جرم رسیده باشند که معمولاً با میلیاردها سال تکامل کیهانی ایجاد می‌شود. علاوه بر این، اندازه‌ی آنها به طرز شگفت‌آوری کوچک است و لایه‌ی دیگری از رمز و راز را به معادله اضافه می‌کند.

نظریه نور خسته‌ی “فریتس تسوئیکی” پیشنهاد می‌کند که انتقال به سرخ نور از کهکشان‌های دور به دلیل از دست دادن تدریجی انرژی فوتون‌ها در طی فواصل بسیار زیاد در کیهان، حاصل می‌شود. با این حال، این امر با مشاهدات در تضاد است. اما پروفسور “گوپتا” دریافت که اگر این نظریه در کنار کیهانِ در حال انبساط قرار گیرد، تفسیر مجدد انتقال به سرخ به عنوان یک پدیدۀ ترکیبی ممکن می‌شود، نه صرفاً به دلیل انبساط.

iFfTjYRJWvEpZziPh

علاوه بر نظریه نور خسته‌، “گوپتا” از ایدۀ “ثابت جفت‌‌سازی” صحبت می‌کند که توسط “پل دیراک” ارائه شد. ثابت‌‌های جفت‌‌سازی، از جمله ثابت‌های بنیادی فیزیک هستند که برهمکنش‌ بین ذرات را کنترل می‌کنند. به گفته‌ی دیراک، این ثابت‌ها ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند. با تکامل کهکشان‌های اولیه‌ی مشاهده شده توسط جیمز وب در انتقال به سرخ بالا، بازۀ زمانی شکل‌گیری آنها می‌تواند از چند صد میلیون سال به چند میلیارد سال افزایش یابد.

این کار توضیح عملی‌تری را برای سطح پیشرفته‌ی توسعه و جرم مشاهده شده در این کهکشان‌های باستانی ارائه می‌دهد. علاوه بر این، پروفسور “گوپتا” پیشنهاد می‌کند که تفسیر سنتی ثابت کیهانی، که نشان‌ می‌دهد “انرژی تاریک” مسئول انبساط سریع کیهان است، نیاز به بازبینی دارد. در عوض، او ثابتی را پیشنهاد می‌کند که تکامل ثابت‌های جفت‌شدگی را توضیح می‌دهد.

پروفسور “گوپتا” گفت: «این تغییر در مدل کیهانی به حل معمای اندازه‌های کوچک کهکشان‌های مشاهده‌شده در کیهان اولیه، کمک می‌کند و امکان مشاهدات دقیق‌تر را فراهم می‌کند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در اعلامیه‌های ماهانه‌ی انجمن سلطنتی اخترشناسی منتشر می‌شود.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci.news

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. بسیار عالی🙏
    اگر بعد چهارمی برای کیهان وجود داشته باشه و ما قادر به درکش نباشیم چی؟ موجودی رو فرض کنید که روی یک دایره (ترجیحا خیلی بزرگ) زندگی میکنه. این موجود میتونه به دوطرف نگاه کنه. تا یه جایی رو میبینه و قادر به دیدن کل محیط دایره نیست. به هر طرف هم نگاه کنه خودش رو در مرکز کیهان میبینه. همین مدل رو روی سطح یک کره بزرگ هم میشه در نظر گرفت. هرکجای سطح این کره که باشی فکر میکنی در مرکز کیهان هستی. شاید ما روی سطح یک حجم چهار بعدی هستیم و بخاطر همین هر نقطه کیهان رو هم که بررسی می‌کنیم بنظر میرسه در مرکز هست.