بیگ بنگ: دانشمندان ناسا موفق شدند مقدار آب موجود در برخی سیارات را به طور تقریبی تخمین بزند. به نظر می‌رسد همه قسمت‌های زمین از قله کوه‌ها تا بستر اقیانوس‌ها، پوشیده از آب باشد اما سیاره ما، در مقایسه با برخی قسمت‌های منظومه شمسی، تنها یک بیابان است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، بعنوان مثال، “اروپا”، یکی از قمرهای مشتری، از ماه کوچکتر است. اخیرا دانشمندان، برای یافتن شواهد بیشتر در مورد اینکه مقدار آب موجود در قمر اروپا دو برابر زمین است، از داده‌های 20 ساله کاوشگر “ویجر” استفاده کرده‌اند. حتی سیاره پلوتو هم اقیانوسی به بزرگی تمام اقیانوس‌های زمین دارد.

“استیو وانس”(Steve Vance)، دانشمند سیاره‌شناس “آزمایشگاه پیش‌رانش جت”(JPL) ناسا، بیش از دو سال توجه خود را بر پژوهش درباره اقیانوس‌ها متمرکز کرد. او برای محاسبه تقریبی مقدار آب موجود، به گردآوری آمار تراکم یخ و عمق اقیانوس‌های سراسر منظومه شمسی پرداخت. تصویر زیر، با استفاده از داده‌های پژوهش وانس و منابع دیگر فراهم شده تا مقدار احتمالی آب مایع را روی 9 جهان اقیانوسی شناخته شده از جمله زمین نشان دهد. میزان آب در این تصویر، با واحد “زتالیتر”(ZL) نشان داده شده که معادل 1,000,000,000,000,000,000,000 لیتر یا یک میلیارد کیلومتر مکعب است.

به گفته “اداره ملی اقیانوسی و جوی” (NOAA) در آمریکا، زمین، حدود 1.335 زتالیتر آب را شامل می‌شود. طبقه‌بندی سیارات، براساس میزان آب موجود در هرکدام، به این ترتیب است: “انسلادوس” قمر زحل، “تریتون” بزرگترین قمر نپتون، “دیونه” قمر زحل، پلوتو، زمین، اروپا قمر زمین، ” کالیستو” قمر طبیعی مشتری، “تیتان” بزرگترین قمر زحل و ” گانیمد” از قمرهای مشتری و بزرگترین قمر در منظومه شمسی می باشد.

اخیرا ناسا، برای نقشه‌برداری از قمر اروپا، ماموریتی را به سوی این ماه یخی آغاز کرده است. انتظار می‌رود کاوشگر موسوم به کلیپر، بین سال‌های 2022 تا 2025 به فضا پرتاب شود. این کاوشگر به دانشمندان کمک می‌کند، اندازه اقیانوس قمر “اروپا” را حدس بزنند و آب‌ آن را مزمزه و بو کنند. آژانس فضایی اروپا نیز در حال برنامه‌ریزی ماموریتی مشابه موسوم به “جستجوگر قمرهای یخی مشتری”(JUICE) است که شاید در سال 2022 به فضا پرتاب شود و در سال 2030 به مشتری برسد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

9 دیدگاه

  1. سلام. اصلا نمیدونستم انقدر آب توی منظومه شمسی هستش!
    حالا با حجیم تر شدن خورشید طی میلیونها سال آینده بنظرتون احتمال داره این جهانهای اقیانوسی به تدریج در منطقه طلایی برای حیاط قرار بگیرن؟

    1. من گمان نمی کنم اینطور بشه چون که اگر یکی از قمر های مشتری را به عنوان کاندید در نظر بگیریم وقتی خورشید تا مدار زمین پیشروی کنه انگاه منطقه طلایی اش باید جایی در کمربند سیارکی باشه چون که منطقه طلایی کنونی در جایگاه زمین قرار داره و فاصله زمین تا خورشید خیلی کمتر از فاصله زمین تا مشتری است
      و دلیل دیگه اینکه چون خورشید قرمز تر میشه گرمای کمتری داره پس
      فاصله منطقه طلاییش نسبت به الان
      کوتاه تر میشه
      امیدوارم منظورمو فهمیده باشید

  2. مثل همیشه جالب و اموزنده.فکر کنم یک زتا لیتر میشه “هزار” میلیارد کیلومتر مربع

  3. درود بر شما و سایت علمی و پر محتواتون.من همیشه سایت شما رو چک میکنم و مطالب و اخبار جدید رو میخونم به امید اینکه علم جواب همه سوالات انسان رو بدهد و خرافات از میان برود.

  4. چرا مریخ تو لیست نیست؟ از کجا میدونن مریخ اقیانوس زیر زمینی نداره؟
    با توجه با اینکه خود زمین رو بیشتر از چند کیلومتر به سمت پایین تا الان نتونستن سوراخ کنن و در مورد مریخ، کنجکاوی سوراخهایی فقط در حد چند سانتی متر ایجاد میکنه.